Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1718 ggr
tesushie
0

hur går det för amai ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej som ni kanske minns skadade amai sitt högra bakben i lördags och verkar som det finns folk som vill veta hur han mår m,m så jag tänkte skapa denna tråd och berätta dag för dag om hur läget ser ut just nu. För er som inte vet berättar jag nu lite kortfattat :

Nu på onsdag var planen att kastrera både min hona och hane på roslagstull och jag var  orolig och nervös då det skulle vara första gången jag åkte till vetrinären i huvudtaget och gjorde ett forum om det och fick massa tips? och svar.

Men på lördagen när amai varit ute ett tag såg jag att han efter en stund började halta, så jag tänkte ta upp honom och undersöka men tror jag nuddade vid bennet och han är så otroligt stark så jag tappade greppet och han hoppade ur famnen.  jag är rädd att detta gjorde skadan mycket värre och jag visste inte vad jag skulle ta mig till och fick panik han stödde inte på benet och frågade i ett forum om borde jag vända mig till en vetrinär och vart i gävleborg jag kunde hitta en vetrinär som kunde ta emot oss . Efter många Hjälp !!! fick jag tag på en vetrinär och vi åkte in akut det fick kosta vad som helst. 

När jag kom tillbaks skrev jag genast i forumet igen detta skrev jag :Nu är jag tillbaks igen han verkade inte ha brutit nåt men det skulle kunna finnas sprickor men vetrinären trodde mest på svår stukning och tyckte att det var onödigt att söva och röntga i onöda då det med för en risk så han fick smärtstillande spruta som han blev trött av med skulle jag tro för han sommnade i min famn efter att ha pussat ner mig totalt. Sen åkte vi hem men blir det inte bättre imorgon så måste vi in igen, Men om det blir bättre ska vi ge smärtstillande imorgon och på måndag låta det avta på tisdag och sedan får de på roslagstull kolla hur det ser ut. håller tumarna för stukning och att han snart blir bra.

ps.Dett var allt under lördagen nu till söndagen.

Bild: Amai

http://www.youtube.com/user/lazyasshika

tesushie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Söndagen: Kopierat inlägg i från det andra forumet jag skapade:

Han varken åt eller drack igår innan vi åkte men när vi kom hem åt han och drack lite och imrorse var det nästan slut på mat i skålen, han fick nytt men har ännu inte varken ätit eller druckit men testade med en godis och den åt han minnsan -_- så det är nog ingen fara. Vi ska mata i honom smärtstillande ikväll i munnen det kommer bli en utmaning han avskyr det men han är lättare att få i än om  man måste göra det på den andra kaninen för hon är som en skölpadda och drar i huvudet typ. Amai har försiktigt börjat stödja på benet iallafall.

**Måndag: Nutid
**

Idag åt han och drack han inte på morgonen men åt en godis -_- men han åt mat och drack sen under eftermiddagen men han har fortfarande mat kvar men idag så hhåller han nästan inte alls upp bennet längre utan tampar nästan med det helt men han haltar fortfarande och liksom släppar benet efter sig men annser att det är ett stort framsteg. Idag är sista dagen han fårsmärtstillande vilket han ska få nu kl.21.00 kommer nog se ut som i sönags när vi skulle mata i honom det vi höll på minst en timme med bråkstaken men vi fick i det till sluti munnen men arg som tusan var han men han fick åtminstone en banan bit som belöning det ska han få idag med men han kommer nog va sur endå två sura kaniner alltså eftersom pocky surar på mig också för hon tycker amai får för mycket uppmärksamhet XD .Amai´s favo frukt är banan ifall ni inte gissat det redan och jag brukar kalla honom och pocky för prinsessan och drängen amai är drängen och pocky prinssesan som är finkänslig och bortsämd hon gillar inte att bli blöt eller smutsig hon avskyr alltså att gräva vilket amai älskar samt hon äter inte mat som är mer en nån timme gammal -_- och amai äter i princip all mitt matvak.

Bild: pocky

minaninar
0

Bra om roslagstull ska undersöka honom på onsdag. De kanske kan ge en mer säker diagnos, ev. röntga. Så kan de också avgöra om han fortfarande mår för dåligt för kastrering.

tesushie
0

#3 japp för ifall han ska kasteras sövs han ju ändå så bra att ta röntgen då samtigigt ellöer före så man ser om det går att kastrera eller om han är för dålig.

tesushie
1

tisdag: nu är transport burarna i ordning gjorda och klara imorgon bär det av kl 4-5 på morgonen mot roslagstull håller tummarna både nu och när jag är där på att allt kommer gå bra ps. tror amai blivit sämmre igen igår stödde han nästan helt på benet men nu håller han bara up det igen :'(

minaninar
0

jag håller tummar o tassar.. glöm ej att köpa med critical care, alfalfahö o sprutor/pipetter när ni är där… det är så totally värt det.. Isynnerhet om ni kommer hem ikväll o de ar svårt att äta..

Be även om smärtstillande… det kan också hjälpa.