Arg rädd aggresiv kaninhona
Vi har en liten hona som vi haft 4 veckor nu. Hon är omplacering och från en zoobutik från början. Vi har jobbat många många timmar med att vinna hennes förtroende, bland annat genom att sitta utanför buren och låta henne hoppa ut till oss. Hon kommer gärna fram och slickar och putsar mig och dottern vilket vi tolkat som tillgivenhet = positivt men nu har hon börjat bitas, vi får inte röra henne utan hon skyggar om man försöker klappa henne. Tidigare har man fått klappa henne lite om hon tex äter något gott som lite maskrosor eller så men nu går det inte alls och idag sprang hon mot dottern, hoppade upp i hennes knä och bet.. :-/ Vad ska vi göra?
Personligen anser inte jag att man bör ha en sån kanin i en barnfamilj även om man älskar kaninen så får man tänka på barnens säkerhet, skulle inte riskera något 😕
Skulle omplacerat henne till någon kaninkunnig som vill ta emot henne (svårt att hittta men värt ett försök…)
Lycka till!
//Joanna
kan vara att hon är brunstig, då brukar honor bli rädda/arga, min blir de och med tanke på att eran redan är skygg sen innan kanske de blir en lite värre grad, jag hade väntat i ungefär tre veckor för att se om de blir bättre annars kanske de bara är att något slagit runt.
Kastrera/sterilisera henne! Jag har en hona som också var en omplacering från ett inte så bra hem..hon attackerade och bet mig, jag kastrerade henne och det aggressiva försvann, hon behöver fortfararnde mycket tid då hon precis som eran hona inte gärna vill bli klappad. Hon är dock mycket glad över att ha fått en vän i vår kastrerade hanne, och jag anser att alla har rätt till en kaninvän. Våra kaniner lever ej som burkaniner utan är frigående (både ute och inne), det gjorde också underverk för vår omplaceringshona, hon vill inte på några villkor vara instängd och enligt mig ska inga kaniner behöva leva på det sättet. Snart ska hon få pröva på friheten ute :) våran hanne går redan fritt ute hela dagarna (kommer in till eftermiddag/kväll) och snart ska vår Lilja få gå ut med honom :)
Liljan var från början inte rumsren men det tog inte många dagar förrän hon blev det, och med grenar på golvet så har dom naturliga saker att gnaga på, en liten matta under ett skåp eller liknande utgör en bra sovplats för kaninen, att ha kvar buren som toalett och höplats är bra. Att ha en kanin frigående ger inte bara kaninen (kaninerna) en livskvalitet utan ger oss ägare så mycket, att ha en lite tiggare på bakbenen vid köksbänken, en kanin som ligger på rygg under sitt favoritskåp och drömmer, man kommer så mycket närmare varann, och det är respekt för ett liv, ett liv som aldrig ska spärras in i en lite bur…
majsblomman och ni andra som svarat - tack! :-)
Tyvärr har vi inte möjlighet att ha henne frigående av flera skäl. Vi bor i en stor lägenhet, en femma och det finns sladdar och kablar i alla rum = farligt. Vi kommer inte kunna ha stenkoll på vart hon är eller vad hon gnagar på hela tiden.
Vi har tre barn varav en liten 2-åring som skulle kunna göra illa kaninen, antingen i välvilja genom att försöka bära henne eller att han springer in i henne eller ramlar på henne..
Med det sagt är jag helt med på det du säger egentligen.. men vi har inte den möjligheten.
Vi har även en liten kaninhona till och de verkar tyvärr inte komma överrens vilket innebär att vi bara kan rasta en i taget. De får dock vara ute ur buren och skutta minst 2 gånger om dagen..
Funderar på om det kan vara så att hon håller på att bli könsmogen? Kan det vara det? Hon är ca 3-4 månader.
Kastrering hjälper förmodligen. eftersom hon visat tillgivenhet tidigare trots skygghet..
hon är kanske osäker pga sin bakgrund, låter inget vidare på så kort tid…
så kastrering kan säkerligen hjälpa o om man gör det tidigt så hinner beteendet inte sätta sig.
beroende på var ni bor så leta upp bra kaninkunnig veterinär för kastrering o också allmän undersökning.. beteendeförändring kan också kopplas med sjukdom.
Såg nu om andra honan: de är revirdjur, kastrera, eventuellt kan de tom bli kompisar (men det är inte säkert).
Kastrera ska vi absolut göra. De flesta verkar dock ha en gräns på 6 månader så det dröjer några månader till. Tack för svar!