Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 326 ggr
[Plumskaniner]
0

Hur handskas ni med hanar?

Det är såhär att jag köpte en satin dvv av en tjej som hade problem med honom. Han var rätt skygg av sig samt svårfångad. Nu efter mycket träning så har han verkligen visat sitt rätta jag och är hur go som helst, inte det minsta skygg och väldigt pigg samt glad av sig.

Problemet är att jag bara har haft fyra hanar tidigare varav två väldigt unga som såldes rätt snabbt samt en som inte visade intresse för honor överhuvud taget. & en som jag hade i fem år och som enbart blev upphetsad när han väl träffade en hona.

Nu har däremot satin dvärgväduren blivit väldigt framåt. Han blir upphetsad bara så fort han får se någon, så fort man ska bära upp honom, så fort han får vara i en Hage osv osv. Listan kan göras lång, och jag vet inte riktigt hur jag ska hantera detta. Ett ytterligare problem är att han är väldigt trång eller nu hur man ska säga. Så han används inte till Avel pga det, men han kan konstigt nog ''komma'' i alla fall.. Och då kan jag i princip alltid se att det har kommit lite blod. Jag har rådfrågat en veterinär som sa att jag inte skulle oroa mig då jag hörde av mig till en efter att detta hände efter en PARNING. Men jag är rädd att han ska förlora för mycket blod eller så. 

Finns det inget sätt man kan göra för att minska upphetsningen hos en kanin? Eller några knep ni har för att inte lukta hona exempelvis? Kastrering är inget alternativ då han är så pigg nu och jag vill gärna behålla energin till hoppning. I värsta fall antar jag att det bara är att hålla ut och hoppas på att det går över?

Eine
3

Kastrera kanske?Kan inte mycket om kaniner men driften borde väl avta efter kastration?

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

[Plumskaniner]
0

#1 - Ja alltså om det är enda alternativet så får det bli det, men försöker främst att hitta ett annat sätt då han används till hoppning ehehe.. Men självklart ska jag inte bara tänka på det, utan måste han så måste han.

spacesheep
0

Jag tror också att kastrering är det enklaste sättet. Att han blir väldigt upphetsad är nog inget han själv kan rå för heller, han "bara är sådan". Så det är ju svårt att ändra på det. Däremot kan det ju ha att göra med att han precis blivit könsmogen eller liknande? 

Att han blir så upphetsad och exalterad snabbt är väl en extremt bra förutsättning för att han ska tycka om hoppningen ändå? En kastrering behöver inte göra honom särskilt slö heller. Jag skulle i vilket fall överväga kastrering oavsett, eftersom att han tydligt har problem själv med att han "kommer" om det är blod inblandat.

[Plumskaniner]
1

#3 - Nej självklart är det inget han kan rå för! Men ja att han blir exalterad osv är väldigt bra för hoppningen, speciellt i hans fall. Men sen är det där med blodet som förstör, vill verkligen inte att han ska må dåligt eller så.