Gulligt med tillplattad nos?
Fick syn på några bilder på FB, en som lagt upp bilder på sina dvv avelshanar. Samtliga hade extremt tillplattat nosparti, skallen är liksom längre än nosen. Får känslan av att de ska slå i huvudet när de ska lukta på något på marken. Känns onaturligt, och väldigt långt ifrån vildkaninens långa nosparti. Är det bara för att det är gulligt med tillplattad nos, få dem att se lite korkade ut, eller vad är syftet? Någon får gärna förklara för mig. Jag kan inget om Avel, så någon kanske blir sur på mig nu, men förklara gärna varför det är såhär, så jag också får veta!
Rasstandard som har blivit missuppfattad och domare som tyckt det vart fint -> ägarna avlat vidare = ännu mera tillplattade nosar
Det är så i många arter och raser, inte minst hund och kattaveln
//Joanna
Ja, för hundar som avlats så har ju fått svårt att andas? Känns inte sunt alls.
Det är väl såna kaniner som kan få bettproblem..? De med intryckta nosar.🤔
Alla kaniner kan få bettfel men de har nog större chans att få det än andra kaniner med annan huvudform
//Joanna
#4 Vet att alla kan få det, men att vissa med viss skallform tycks löpa högre risk🙂 Vet inte om jag sett extremt tillplattade kaninnosar men tycker att vissa Dvvár ser väldigt kompakta ut, nästan så det är svårt att se vad som är fram och bak på dem.
Visst har de väldigt platta nosar, men det är inte riktigt så illa som det ser ut. Dvv har nämligen också väldigt lång och tjock "pannpäls". På min hona som är utställningsdvv känner man inte strukturen på skallen genom pälsen så som man gör på min rexdvv och min tidigare vädurskorsning.
Oho för att satsa det sista på mirakel!
Min Dvv är inte den kompakta typen, han är mer långsmal. Ibland undrar jag om han har något annat i sig än Dvv- pappan är renrasig och av den kompakta typen, mamman är från djuraffär så där vet man ju inte säkert…🤔
Det är vanligare med tandproblem på kaniner med litet runt, platt ansikte jämfört med kaniner med längre skallar/käkar. Samma antal tänder skall få plats men blir svårare när ytan blir så liten.
Jag tycker att man ser många hermeliner med väldigt platta nosar.
Kastanjegårdens Kaniner
Här är en av bilderna jag reagerade på
https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/945297_10151642659437277_1572987086_n.jpg
Han hade 94,5p , antar att det är bra i utställningsamanhang?
#9 Påminner lite om min kanins pappa som f ö är importerad. Är det så att det är mer vanligt utomlands med de här "intryckta" varianterna av Dvv? Nu vet jag förstås inte om kaninen i fråga är en import…