Kanin iFokus

Kanin

Etikett: färger-teckningar-och-raser
Läst 490 ggr
JeanetteKN
0

Vad blir det för färger?

Min hane är en lejonkanin som är blå och honan är en blandras (dvärgvädur mest) och är vit med svarta fläckar. Om man parar dessa, vilka färger får ungarna? Fattar inte när jag läser genetiken… 

Har även en annan hane (dvärgkanin) som är vit med svarta fläckar. Om man parar honom med honan, vad blir det då för färger? 

Slutligen har jag en andra hona som är viltgrå. Om man parar henne med hanarna, vad ger dem för färger? 

Tack på förhand! :)

Peak303
1

Hane 1 (lejonkanin blå) med hona 1 (svart brokad)
Beror på vad det finns för färger bakom. Men med enbart denna info gissar jag enbart på svart med eller utan brokning/mantelteckning.

Hane 2 (svart brokad) med hona 1.
Ska inte paras då båda är brokade och då kan det bli vlitsheckar.

Hona 2(viltgrå) med hane 1 eller hane 2
Med tanke på informationen så gissar jag på viltgrå, om nu inte honan bär på enfärgat anlag.
Med hane 2 kan det även bli brokade

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

JeanetteKN
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1 Tack för hjälpen! Läste så gott jag kunde igår och kom också fram till vitscheckar :/ Misstänker dock att iallafall hanen redan är en vitscheck :( Han är strax över året och var nära att stryka med för två veckor sedan då han kraftigt magrade av. Vi lyckades dock rädda honom och han är ok i hullet nu, om än lite tunn… 

Bild på honan, men hanen ser likadan ut bara lite mindre och med små stående öron. 
Föräldrarna till honan ser ungefär likadana ut som henne. Mycket vitt och några få svarta fläckar. Vitscheckar hela högen kanske? :(