Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninhoppning-och-selar
Läst 1421 ggr
pandabjorn
9

Projekt- Lära Amigo att hoppa

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har ett nytt projekt på gång, att lära min kanin Amigo att hoppa. Jag testade att hoppa lite med honom i sommras, och det kändes som om hoppning inte var helt nytt för honom, även om han rev mycket. Han är en omplaceringskanin, 6 år gammal, som tidigare bott på en 4h gård. Det har inte blivit så mycket med hoppningen, men nu tänkte jag att jag ska lägga ner mer tid på det, och jag börjar helt från grunden. Nog ska det gå att lära en gammal hund(kanin) att sitta(hoppa).                        
Eftersom jag inte kommer tävla, men ändå vill sätta upp mål, så tänker jag dokumentera det hela. På så sätt kan jag se om det går framåt.

Jag hoppas ni vill följa mitt projekt!

http://www.youtube.com/watch?v=lW8UdPKFpeg

pandabjorn
8

Idag var det dags för lektion 2!

Testade att hoppa lite högre, och som ni ser så går det riktigt bra. Trots att han kan hoppa, så envisas han med att riva hela tiden. Han verkar tycka att det är onödigt att hoppa, när det är lika lätt att putta bort bommarna med nosen, haha!

Det går frammåt iallafall, så jag är nöjd!

Zekaan
0

Gud vad söt han är! man får sig ett litet skratt när han puttar ner bommarna istället för att hoppa haha. :)

pandabjorn
0

Tränade lite idag med. Försökte få honom att hoppa tre hinder i rad utan att riva, men han klarade bara två av tre. När han väl hoppar har han jättefin teknik, men det är alltid ett hinder som han vägrar, ett annat som han bara vill hoppa från ena hållet osv. Han har sina små egenheter, det gäller bara att vara envisare för till slut går det.

Jag kommer fortsätta träna låga hinder 10-20cm, tills han har fått upp ett bättre flyt. Alltså inte river, och inte stannar under banan.

pandabjorn
0

#2 Haha, ja och så biter han i bommarna också, som om han ville flytta på dem eller slänga i väg dem.Flört

Lurvas11
4

Ser ut som att han tycker att det är roligare att hoppa högre (20-15cm). Han är väldigt duktig! :)

Hälsningar Lurvas11Glad

Storkebodas
0

Vilken söt kille! Och en jätterolig ide att filma det. Glad Detta ska jag definitivt ta och följa.

Ett litet tips? är att träna i lite kortare pass, och sluta efter att han bara hoppat cirka fem gånger. Avsluta alltid när det går som bäst, men är det något som ni hakar upp er på är det bättre att ta en paus än att försöka igen och igen. Flört

Kram Elsa

Medarbetare på Teddykaniner i fokus

Peak303
0

Haha så söt ^^

Så med att bita ner bommarna gör vissa av mina med xD

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

pandabjorn
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lite träning idag, har inte tränat på en hel vecka märkte jag nu. Inga större framgångagar dock, kanske var han bara trött för efteråt somnade han nästan i mitt knä. :)

pandabjorn
1

STORA framsteg idag! Okej, kanske inte megastora, men idag slutade han iallafall putta ner och riva med nosen. Idag hoppade han över varje hinder, han rev dock några med bakbenen, men han hoppade! Dessutom hoppade han frivilligt över två hinder efteråt när han var lös. Så duktig han är :)

[kiiiwiii]
0

Åh så kul det var att följa detta! Söta Amigo :)

chilliekanin
0

Vad duktig Amigo är och så söt han är!! <3

//chilliekanin

[Tilde]
0

Vad kul! :) Skulle också vilja hoppa lite om jag hade hinder och plats för det. ^^ Duktig han är!

Alvirpo
0

Åhh, ska följa! Det där med att bita i bommarna känner jag igen, jag kände en kanin förut som alltid "lite fint" tog ner bommarna om hon tyckte det blev för högt:D

Sandra00
0

Följer även fast du inte skrivit på ett tag men men :)

pandabjorn
0

Ja jag har verkligen inte skrivit på länge nu. Men jag har inte slutat träna, det har jag inte. Det blev ett litet uppehåll av någon anledning, och sedan skulle det byggas hyllor i garaget och var allmänt kaos där inne, så då kunde jag inte heller hoppa. Men för två veckor sedan ungefär började jag träna igen. Då kändes det först som han tappat allt vi tränat, men sen visade det sig att han visst kom ihåg och han blir bara duktigare och duktigare!

Nu på lovet har jag byggt nya hinder, som kommer bli jättebra när vi kan vara ute och hoppa. Är ju lite trångt att vara i garaget. Jag håller på att måla hinderna nu, så jag kan lägga upp en bild på hur det ser ut i morgon. 

Jag filmade faktiskt sist när vi tränade, men det blev så konstigt att filma själv med kameran i handen, och så blev det tråkigt när han rev det mesta på filmen. Men jag lovar att lägga upp en film snart. och bilder!

pandabjorn
5

Här är en bild det första hindret jag byggde. Inte så tokigt va? 🙂

chilliekanin
0

#16 snyggt :D

//chilliekanin

pandabjorn
1

Här målas det!

pandabjorn
0

Några färdigmålade hinder

pandabjorn
1

Igår hoppade jag. Tyvärr filmade inte, då jag ville koncentrera mig på träningen ordentligt. Men måste säga att det gick jättebra. Hoppade en hel bana med 7 hinder. Andra gången jag hoppade banan var det som han tände till, och fick upp tempot, bara tog alla hinder i ett sträck. Jätteduktig har han blivit! Jag är så stolt :)

[00emi07]
0

#20 vad duktig Amigo är! Och charmig! ( ;

TwisterJ
0

#20 va duktig ni båda är!:)

pandabjorn
4

Här kommer en film, från igår! :) 
Samma låt som jag har haft innan, men det får ni leva med, får lägga till någon annan musik nästa gång!

Northernlights KU
2

#23 Ser fint ut det där tycker jag. Vad duktig han är 🙂

Varför vill du inte tävla? Han skulle ju säkert fixa iaf en miniklass med glans 😉

Mvh Linda, Northernlights Kaninuppfödning
                     ~ Bloggen ~ Youtube-kanalen ~
Hjärta Bunnies are like potatochips - you can't have just one Hjärta

pandabjorn
2

#24 Ärligt talat har jag blivit lite sugen på att tävla. Men vi får se… kanske :)

[Tilde]
0

Gud vad duktig han har blivit! Åh, jag vill hoppa med Pepper när han blir gammal nog! 👍

pandabjorn
0

Hej hopp!  Idag hoppade jag krok med Amigo, har inte testat det förut, men det gick så bra så. Inga konstigheter alls tyckte han. Antingen är han naturbegåvning eller så har han varit en mästerhoppare i forna dar, utan att berätta något för mig ;) Tänk om han to.m tävlat?

LillaSnö
0

Så kul att se, blir allt lite sugen på att testa om Snö känner för att hoppa lite hinder. Vore kul :) Om inte annat så för dottern när hon blir lite äldre kanske =)

Snyggt jobbat ni två!!!

pandabjorn
0

#28 Ja det tycker jag absolut! Mycket tålamod krävs i början, så det gäller att inte ge upp, för sen när de kan är det jätteroligt :)

Mickis1994
1

Vad roligt med era framsteg! Är det tävling snart som gäller? 🙂

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar.