Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 3163 ggr
EmiliaLeander
0

HJÄLP!! Min kan svälter sig??

Vad ska jag göra? Min kanin har slutat äta!! Det började med att hon inte åt så mycket hö och nu äter hon inget hö och rör inte pelletsen heller… Hon bajsar inte så mycket och bara små pluttar :( Förra sommaren hade hon en kull och fick juverinflammation, har det med detta att göra? Snälla hjälp! Hur kan jag hjälpa henne?

Candy123
2

Kan tänderna vara för långa?

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

Vincent...
3

Rör hon sig normalt? Ring en veterinär.

HAHAHAHAHAHA…..

[Random_Sweet]
4

Testa med någonting gott! :)
T.ex Sallad, Maskrosblad eller någonting som du vet att din kanin verkligen älskar!!

Mina kaniner älskar banan! Och det är lätt för dom att äta, Så du kan ju testa det! :)

Om hon äter det så är det antagligen maten som hon inte gillar eller liknande. Annars så kan det vara något fel på tänderna, Eller stopp i magen osv.. Ring och hör med vet. om det inte blir bättre!

Banankaka320
2

Hur känns magen?

Vincent...
3

Ge henne Critical Care, om du har det hemma?

HAHAHAHAHAHA…..

sotarn76
3

Antar hon har förstoppningar.

Banan är inte bra vid förstoppningar.

Ger henne critical care  tvångsmata henne i små doser

ca 10 ml var annan timme .

Håller på just nu med samma problem

kan var tänder eller hårboll.

Mini form mot gaser ska man inter heller glömmer .

EmiliaLeander
0

Jag vet inte, men om det är tänderna som krånglar är det nog kindtänderna… :(

[Random_Sweet]
2

#7 Om du har en snäll kanin så kan du lägga han på rygg i ditt knä (Inte för länge!!) och försöka titta tänderna :) Annars så kan du åka till veterinären och be dom titta tänderna osv..

EmiliaLeander
0

Hon är jättesnäll så jag kollade tänderna och tyckte att framtänderna såg bra ut iallafall… Hon har börjat sitta stilla i hörnet och hon är morrar när jag tar upp henne.. hon brukar morra men inte såhär mycket. vi provade att mata med maskrosblad, hon åt ett men inget mer. Vilket är väldigt konstigt då hon brukar kasta i sig maskrosblad. :( Nu är hon ute i hagen så hon får möjlighet att äta och röra på sig om hon vill. Det kanske inte spelar nån stor roll i det hela men jag glömde skriva att hon dricker väldigt lite också… Vart får man tag på critical care? Jag kan först ringa veterinär på måndag så jag har lite panik nu.. Tack för all hjälp!!

[tösen,cesse, malte]
1

Hon kan ha/stopp i magen :-) min cesse hade det för ett tag sen . man ska massera magen och ge droppa olja i munnen även droppa vatten i munnen :-) så gjorde jag och han blev frisk till slut :-)

minaninar
1

Alltså på din beskrivning så låter det absolut inte som ni kan vänta tills måndag. Det låter som om hon kan vara död på måndag om ni inte får igång henne att äta. Förlåt men det är faktiskt en väldigt möjlig utgång o jag säger det endast så att ni ska veta att det måste göras något helst typ tidigare idag när det fanns ställen öppna.. Men får ni igång henne att äta lite hö o dricka eller redan fått det så är det ju mindre akut. Men det kan vara riktigt illa redan i morgon  bitti, beroende på hur länge sen det var hon fungerade normalt (samt om det finns annan underliggande orsak, smärta,annan sjukdom).

Men nu är väl frågan:

Vart bor ni? Det första jag skulle göra skulle vara att googla djursjukhusens akuter som har dygnet runt öppet o ta mig dit med min kanin. Helst försöka få någon kaninkunnig. Det kan behövas minifom (om det är gas, simeticon). Det behövs stödmatningsmat, critical care (har de förmodligen på djursjukhusen (om de vänder sig til husdjur).

Mendet beror väl på vad ni fåt i henne.

Sedan kandetvara bra att kolla om hon är uttorkad. Vet du hur man gör? Man nyper i skinnet. Precis som på människor o andra djur så ska skinnet gå tillbaka direkt.. men är det allvarlig uttorkning så går det inte tillbaka så elastiskt som det ska utan står upp lite där man dragit direkt efter.

Var dock väldigt försiktig med massage..

https://www.youtube.com/watch?v=DlaYdz6r3Bw

massage ska va extremt försiktig när man inte vet om det är totalstopp/blockering eller gas.. i värsta fall kan man skada om det är blockering…

sfut
2

Få tag i veterinär nu. Du kan inte vänta tills på måndag. Det låter som förstoppning och det är livsfarligt. Att hon inte dricker gör det värre och det går väldigt snabbt på kaniner eftersom de är så små.

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

marilin
1

Vad jag har hört är det farligt? att kaninens mage stannar av. Att hon inte äter och morrar kan tyda på att hon är sjuk/har ont/mår dåligt. Sök veterinär omedelbart tycker jag. Kaniner kan dö snabbt om magen stoppar.

elinyeaah
0

Förmodligen förstoppad. Ring veterinären.

Mvh Elin

Kaninliv.bloggo.nu

EmiliaLeander
0

Jag bor i Leksand, Dalarna…. Finns det nån bra veterinär i närheten?? (Tekniken funkade inte så jag såg inte svaren förrän nu :( hon drack en del igår och hon åt iallafall Litegrann.. De veterinärer i närheten jag kan få tag på nu är inte ett dugg kaninkunniga så jag vet inte hur jag ska göra.. :(

minaninar
0

Jag kan hjälpa o googla.. men det ja tycker: öppna en tråd o efterfråga bra veterinär i dalarna, gärna nära Leksand då.. fast kanske måste du åka till närmsta större stad?

Var ligger ert närmsta regiondjursjukhus? Ring dem o fråga om råd om veterinär som kan vara lämplig. Eller åk in akut till dem, jag förutsätter att alla regiondjursjukhus ska vara dygnet runt öppna men det är väl bäst o kolla.

Kaninen måste ju få hjälp att äta, ev. kolla att inget större blockerar. Ev. få två sprutor med "dropp" i nacken i fall kaninen är uttorkad och så borde väl veterinären vara tillräckligt halvbra på kanin för att kunna göra en visitering för hand eller ev. röntgen av mage eller om man hittar något annat skumt…

Men som sagt skriv en tråd här med ena handen o lyft telefonen med andra till närmsta djursjukhus o säg att det är akut. Även om de inte kan kanin ska de väl efter lite efterforskning på nätet kunna göra någotvettigt.

Förresten, roslagstulls djurklinik är nog öppen idag till ca 15, så åker du in o de inte vet så kan de ringa dit.

Critical care måste de ju ändå ha…alla små herbivorer ska ju stödmatas med det.

EmiliaLeander
2

Tack! Jag har nu fått tag på en bra veterinär och nu vet jag hur jag ska göra, tills jag har möjlighet att åka imorgon… Hon fick i sig lite pellets och gräs inatt iallafall! Tack för all hjälp!

minaninar
0

Skönt. Fortsätt att truga o gulla o truga mer mat. Helst hö men annars lite gräs o pellets. Men hur beter hon sig? SItter hon bara o trycker. Alltså om ni gett mkt gräs de senaste dagarna kan det vara gas pga för mkt gräs i början av säsongen, gräset mer gasbildande o magen mer ovan. I såfall så är gräs inte så bra…

Men i videon ovan så ser du försiktig magmassage…. man bara lyfte lite upp o ner hon kallar det spela trumpet.. O då ska man kunna känna om gasen flyttar sig.. Men absolut inte ge våldsam massage. För ärdet inte gas så kan det bli värre. Men verkar kaninen tycka det är obehagligt så låt bli.

Se till att köpa med er ordentligt med critical care o dossprutor från veternären i morgon.

elinyeaah
0

#15 gav min en ml matolja i en spruta och gav henne lite vatten i sprutan. Ge samma dos om nån timma igen. Sopa ur buren, ta bort toa och spån och ALLT! Sen stoppar du in vatten flaska och hö. Lägg ut ljusa handdukar i buren så du ser om han/hon bajsar eller kissar. Om han/hon bajsar, kissar eller dricker så är det ett bra tecken.

Mvh Elin

Kaninliv.bloggo.nu

minaninar
0

Jag är skeptisk mot matoljan i detta läge. Om kaninen äter och bajsar litegrann nu så är det bättre att fortsätta så tills veterinärbesök imorgon…

Om man ska ge olja skulle jag ge 100% ren paraffinolja eftersom kaninen inte tar upp den oljan alls. Är lite dåligt för kanin så vitt jag vet att ge ren olja.. 1 ml några gånger under en dag är gaska mkt fett till ett fettkänsligt djur.. Om det är totalstopp kan det ev. vara värt o prova. Men ännu viktigare är det att spruta in rent vatten flera ggr om dagen, då det hjälper till att lösa upp bajsstopp.Ju längre bajset ligger ju torrare blir det o därför hårdare stopp…

Annars kan det vara bra att städa ur så du ser vad som kommer ur din kanin! bra tips? där.

sfut
0

Bra att hon fått i sig lite. Då är det inte lika akut. Om ni har hemma är b-vitamin bra för att få upp aptiten. En vanlig b-vitamin tablett för människa går bra, det ligger i vår akutsjukvårdslåda. Jag tror vår burk heter Beviplex forte men det funkar lika bra med andra också :)

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

sotarn76
0

Eller Lactossirap men linolja funka med

minaninar
0

Kaniner är överkänsliga mot LAKTOS… om du menar laktos=mjölksocker..?

Fast det kanske funkar ändå.. men laktosen kan ev ge upphov till smärta?

sotarn76
0

Det är ett lactulose i sirap forn

den är guld som honung.

Ingen mjölkbaserande jogurt grej naturligvis

vår sirap är från 1A Pharma och är mot förstoppningar.

fsigge
0

lägg några droppar apelsinjuice eller annan juice i hennes vatten och ge henne ananas och gurka.

Frida

minaninar
0

laktulos… det trodde jag var mot magsår/magkatarr.. typ novalucol..😞

men kolla nu, det är visst mot förstoppning.. jag har aldrg använt sånt.

så du säger att det funka på kanin också? det låter ju toppen… är den "godkänd" för kanin el andra smådjur? undrar jag nyfiket… kan va bra om vetten också godkänt sådan behandling eller om det går att hitta att den är godkänd försyftet. Men coolt, låter ju inte helfarligt iaf att testa.

sotarn76
2

Det är receptfritt

åxå tänkt för maniska men funka bra för kanin

tyvärr har man någon gång i tiden testat sånt på kaniner 😭

som allt kosmetik och medicin 😮