skakig kaninunge , magont??
våran kaninunge har börjat skaka o lägger sig ner med magen neråt eller på sidan.. är det magont eller kan det var något annat.
och vad gör vi åt henne.. tycker så syn om henne.tror hon har ont..
viktigt att skriva att hon i helgen var ute på gräsmattan o åt en del gräs.. och insåg att en fästing hade fastnat på nosen som vi drog ur..kan det ha något med detta att göra.. hur blir hon bra igen..
Hur gammal?
Kan vara epilepsi men för att vara säker hade jag nog åkt in med henne och speciellt om kaninen verkar ha ont då de inte går att göra så mycket hemma
Om hon ätit gräs utan att vara van vid det är det magont!! Uppsök veterinär omgående!
hon är snart 3 månader..och har aldrig varit ute..då vi bor i lägenhet..men var nere hos mina föräldrar o hon fick prova springa runt på gräsmattan o hade det så roligt.. ….hon viftar mycket på nosen o öron.. ..
epelepsi?hur får dem det..
kan det bero på fästingbettet..kanske. hon har bara fått hö o vatten från igår o mår lite bättre.. kan det vara för mycket pellets också. hur mycket ska en sådan liten ha..
Eftersom det varit en fästing på kan det ju vara borrelia också
Men kaniner ska sakta vänja sig vid nya foder så man kan inte sätta ut en ovan kanin på gräsmattan över 30 minuter tycker jag
Epelepsi kan de få genetiskt tror jag, inte helt säker på det
//Joanna
#5 Vi frågade om fästingar och sjukdomarna hos veterinär och de sa att kaniner inte får det som fästingar bär på…
#6 Jaså 😮
//Joanna
#7 Jo, vi hade en fästingrik sommar och då frågade vi hur i skulle göra och om man kunde ha fästinghalsband för katt på kaninen men dom sa att det var helt onödigt. Men ja, det var vad de sa till oss.
ok så borelia är det inte.. epelipsi ärftligt.. ingen av föräldrarna hade det..var ägare till båda..bara om det kommer från längre bak.. hur vet man om hon har det.. o vad gör man då
o ute mer än 30 min har hon ju varit..är det gräset som stör.. det var i förra helgen hon var utsläppt..men skakade inte förens i går o lite i förrgår.. verkar må bättre idag då hon inte får nån pellets..
hon har fått tugga på äpple också..läst att det kan hjälpa magen..
hos människor i alla fall så är ju epilepsi ofta pga en skada (det finns ju olika slags skador) som antingen kan vara medfödd, ske vid födseln eller så kan man få det senare pga olycka el sjukdom.
Det känns logiskt som om det skulle kunna vara samma med kaniner
l'm back
okej ..nån skada har hon inte varit med om..
Äter hon ordentligt? Som ovan sagts ge inte mer färskt gräs nu. Gräset på våren är "starkt" (be mig inte om den långa versionen) både för kanin o andra herbivorer, lättare att de får gaser o magproblem, så ska ges mkt begränsat.
Koncentrera på hö o vatten men om hon totalvägrar så pellets..
sedan kanske bra med vetbesök i morron..
Edit: för kaninungar ska ALL ny föda introduceras jätteförsiktgt. Deras magbakterier måste lära sig hantera den nya födan.. FLoran är inte så välutvecklad o måste långsamt växa till i tarmen. I den åldern din kanin är i ärdet ju ok att börja ge små små portiner av färskt men väldigt lite o se hur magen reagerar.
En sak man alltid ska veta är att man inte sätter en liten kanin unge som inte är van vid att äta gräs på en gräsmatta, med fullt av gräs. Då blir det självklart dålig i magen,den får också ont.
Tänk tillexempel om en vegetarian (människa) börjar äta kött helt plötsligt, klart man blir sjuk då.
Sen så brukar man få med övergångs foder till kaninen, fick inte ni det?
Kaninungar tycker jag ska ha fri tillgång till pellets, då kan de äta hur mycket de vill. Man behöver inte oroa sig för att den blir tjock, den äter så mycket den själv vill och behöver.
Kolla ifall den har diaré, de brukar de oftast få om de äter något det de inte är vana vid.
Men att tänka på, ta inte ut en ovan kanin på grönbete, de måste vara vana vid det innan. Börja med att ge den lite i taget, så det inte händer igen.
Sen om det är så att hon har diaré är det bäst att bara ge hö och vatten tills det börjar lugna ner sig, du måste också tvätta den så inte det fastnar.
Hoppas det går bra med kaninen, men om det inte har något med Diaré att göra och den har ont måste du ta den till vet. & kolla upp vad som är fel i den lilla kroppen.
#12 gillar ditt inlägg, 100% sant, allt det du skrev!
Kaninuppfödning av dvärgvädur & Dvärgvädurrex & även en liten musuppfödning!
.