Hur började ditt intresse för kaniner?
Jag läste mycket böcker av Beatrix Potter tillsammans med min morfar som liten och fastnade för dem om kaninerna.
Jag växte upp i en liten by med gårdar runt omkring och en av dem hade kaniner och jag var där ofta och fick gosa med kaninerna🙂
Min första kanin fick jag när jag var 12 år och sen dess har jag alltid haft kaniner omkring mig och kommer alltid att ha!
Jag har haft/har dvärgvädur, lejonhuvad dvärgvädur, dvärgvädur rex och fransk vädur.
❤️
Stampe - var min första kanin.
Simba och Poppy - på dem tog jag en kull.
Klara - hade jag under 1 års tid som omplaceringskanin tills ett nytt hem dök upp hos min kusin.
Hoppsan och Ellie har jag idag.
"Kaniner skuttar lätt in i ens hjärta, men aldrig ur!"
Hur började ditt intresse för kaniner?
* På bilden är jag 7 år och leker med kaninerna på en utav gårdarna där jag växte upp.
När jag var liten hade jag kanin för att det var ganska naturligt då min mamma hade kaniner.
Sen gick det ca 10 år
Nu (dvs för två år sen) skaffade vi kaniner eftersom vi skulle flytta ut till en gård och ville ha djur eftersom vi vill bli så självförsörjande som möjligt. Kaniner passade då vi ville ha en lantras (det blev gotlandskanin), ett enkelt djur (jag hade ju haft kaniner sen förut), ett djur som drar lite köpefoder (gotlandskanin) och som kan bidra till gården.
Så kanin passade nu har vi ju andra djur också och vi kommer skaffa fler men det var en bra början.
l'm back
Mitt kaninintresse började när min bästa kompis köpte två kaniner tillsammans med henne stora syster när de gick i 2an respektive 4an. Jag var så avundsjuk, inte med att de red, de hade kanin också. Pappa är allergisk mot både djur och gräs av alla dess slag så kanin fanns inte på kartan. Men jag tjatade, tjatade och jag visade lösningar osv. Tillslut mellan sommarlovet 6 till 7 hyrde vi en sommarkanin att ha utomhus. Åsbrinkens Penny hette hon och vi alla föll för henne så det slutade med att vi behöll henne. Världens finaste Holländsk kanin, åh. Har aldrig träffat en socialare kanin.
Har haft massor med djur när jag var mindre. Även kanin. Avlade på helig birma och jobbade på ridskola och hade häst. Marsvin, möss, hundar, gerbiler, sköldpaddor mm. Sen mötte jag min exman som var allregisk mot katter, hästar och hundar och jag fick sälja alla birmor. Nu har jag två söner med honom men bor med en annan, men en av våra söner har tyvärr ärvt hans allergi. Men vi testade med kanin och det funkade. Jag är överlycklig över att ha kanin igen. :)
Sajtvärd på http://sallskapskaniner.ifokus.se/
Sajtvärd på http://bipolarsjukdom.ifokus.se
Medarbetare på http://djurskydd.ifokus.se
Jag bara ville ha kanin :-)
Uppväxt med kaniner.
Min mamma hade 2 holländare när jag föddes men jag minns inte dem.
Sedan fick jag egen kanin när jag inte var så gammal (såklart hade mina föräldrar huvudansvaret). Sedan har det blivit en del kaniner genom åren 🙂
Alltid haft stort djurintresse
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag ville producera mitt eget garn samt kött och då fick jag upp ögonen för den miljövänliga kaninen. 🙂
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Alltså min kompis hyrde en kanin, så då ville jag också det, så vi hyrde den över sommaren. Men då fick vi "köpa loss" den. Och detta var då världens snällaste kanin. Vila i frid älskade Stampe ❤️
Sen fortsatte det bara, och nu står jag här med två andra, underbara kaniner.
Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.
Började läsa lite om kaniner och besökte dem som finns vid djurparken många gånger :) Insåg att jag ville ha en mer än något annat.
När mina föräldrar skiljde sig valde min mamma att skaffa en kanin. Jag var då 3 år, och hon hade själv haft kanin som barn. Den kaninen blev 12 år, och är det enda husdjuret jag haft förutom en argsint undulat och en livrädd undulat. När Drutten (som kaninen hette) dog kände jag ingen längtan efter någon ny. Jag hade börjat känna av min allergi igen och hade tröttnat på kaninen (var då 15).
När jag flyttade hemifrån kände jag dock ett behov av sällskap. Katter gillar jag inte, hundar kräver för mycket. Så valet föll på kanin, något jag ju ändå haft tidigare. Och på så vis köpte jag Elliot vilket båda mina föräldrar var emot. Elliot är nu en väldigt älskad familjemedlem av mig och min pappa, och vi ser honom båda som vår lilla bebis. Har nu även Hermione "Mio" som är Elliots dotter. :)
#6 är det angora du har då? Kan du ha dom som köttkanin också? (jag har en sjukdom som gör att jag inte tål kyla men får känns överkurs men att ha en kanin "bara" för gödsel och ull också känns också lite överkurs när vi redan har gottisar.
l'm back
#10 Ja det var angora jag hade och ska ha igen, man kan slakta dom också (ex dom som inte har någon bra ull). Inte lika mycket kött som på gotlandskaninen dock.
Min plan är att ha några angoratjejer för ullen och en köttkaninsherre till att göra dom på smällen med ungar som då får högre slaktvikt.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#11 smart, kanske skulle man göra nått liknande ifall jag också skulle börja äta kött (min man är den enda i hushållet som äter kött nu och han vill inte äta kött mer än 1 gång/veckan max
l'm back
Mitt intresse av kaniner började på Stallet.se!
Där så var det en tjej som ägde ett stall/profil som hette UniQ och hon fotade otroligt fina bilder på sina lejon kaniner!
Jag blev förälskad och började läsa ALLT jag kunde hitta om kaniner på internet! Sen började min mamma köpa böcker åt mig så jag kunde lära mig ännu mer!
Den dagen då jag frågade om jag kunde få en kanin så sa dom faktiskt JA! Eftersom jag inte rider eller något så kunde jag få ha en kanin att pyssla med :)
Min första kanin köpte jag 2010 från Teddytassens kaningård! En svart wienertecknad Hermelin flicka❤️ Doorbell hade uppfödaren döpt henne till och jag tyckte att det var ett roligt namn så jag behöll det! :D
Jag har kvar min lilla Doorbell idag och hon är min ända kanin jag har just nu! :)