Kanin iFokus

Kanin

Etikett: bur-och-aktivering
Läst 2394 ggr
vickan1976
0

Hur stor bur till 2 kaniner?

Ni som har två kaniner ihop och har dem inne-

Hur stor skall buren vara om de skall dela?

Har de varsin bur eller delar de?

Tycker min tjej verkar ensam. Hon ser uttråkad ut och är tjurig när hon är i buren, men när hon får hoppa runt i soffan en stund på kvällen är hon mysig och helt annorlunda.

Vad tycker ni? Kan hon känna sig ensam?

Hon är ca 10 månader och har varit ensam hela tiden.

Keligast
0

Mina 2kaniner delar bur. Låt henne vara ute mera och ge henne fler gånger om dagen (men med rätt mängd) så hon inte bli uttråkad^^

[Quellii]
0

Det är lite kruxigt att sätta ihop äldre kaniner, men i vissa fall går det.. :P Bäst är om du köper en kastrerad hane :)
Men kaniner är inte alltid i behov av andra kaniners sällskap, inte om den har dig som kelar med den och tar hand om den :)
Vad är din kanin för ras? Burmåtten beror på kaninens ras, storlek och vikt ^^

vickan1976
0

Jag är väldigt ofta vid buren eftersom den står i köket och pratar med henne.

Är din bur normalstor? Eller extra stor?

När hon är i soffan så har det hänt flera gånger att hon har kissat och bajsat i den. Så hon får bara vara ute i max 20 min.

Keligast
0

Okey hittade felet! Måste vara ute mycket mer. Om hon inte får vara ute mer än 20minuter/dagen inomhus kan du ha henne i sele utomhus dom sista 40minuterna. Minst en timme om dagen skall en kanin vara ute :) Lycka till men ninien <3

vickan1976
0

Hon är ute i trädgården på dagen och hennes bur inne är öppen hela dagen. Ofta hoppar hon ut utanför buren, men hon tycker inte om våra hala golv. Men hon kan vara ute hur mycket hon vill i huset.

Keligast
0

Nu förstår jag inte riktigt :/ Buren är öppen hela dagen men hon får bara vara ute 20minuter. Förstår inte xD

vickan1976
0

Förlåt om jag var otydlig.

Buren är alltid öppen, men jag bär henne till vardagsrummet på kvällen så hon kan hoppa upp och ner i sofforna och unt på mattan och mysa med oss. Hon tycker inte om gol, bara mattor, och hoppar därför inga längre sträckor utanför buren.

Det kanske bara är jag som oroar mig i onödan. Hon kanske trivs fast hon ser tjurig ut.

Julliz
0

Jag tycker bsolut att du bör köpa en kompis till henne. Kaniner är ju flockdjur och trivs tillsammans. Vi köpte en kompis till min kanin någon månad efter, tyvärr fick vi reda på att det var en hane, så vi köpte en hona till. Dem trivdes inte tillsammans, men de fick sällskap bara av att sitta i två burar brevid varann.

[Quellii]
0

#7 Bara du ger henne tillräckligt med tid och kärlek så trivs hon nog :)

#8 Dom är inte flockdjur, dom är kolonidjur som lever i skillda bohålor, isåfall så bör dom ha separata burar.

Ciindra
0

:D

[Niike]
0

#9 Bara en liten undring;D Om de är kolonidjur, lever de en och en i varje håla? Lever de inte typ familjevis eller typ så .. ?

Jag har satt ihop min lejonhuvade hona Fia som är 5 år tillsammans med min franska vädurshona Alpha som är ca 3 månader. Det ångrar jag verkligen inte, de trivs hur bra som helst ihop. De ligger jämt och myser och Fia brukar slicka på Alpha (:

[Niike]
0

Kan tillägga att mina kaniner bor i ladugården och att deras bur är 180x140 cm lång som de bor i tillsammans.

vickan1976
0

Tack för era svar!

[Quellii]
0

#11 Dom lever kanske hona+hane, men fler vet jag inte? Men det är ibland svårt att sätta ihop äldre djur eftersom att dom vant sig vid att vara ensamma (i vissa fall). Men det är ju jättebra om man lyckas sätta ihop kaniner och att dom trivs, dock måste man vara förberedd på att ha en extra bur ifall det inte skulle fungera :)

Maria*1974*
0

Hej!

Man kan se på en kanin hur den mår Se på hennes ögon Ser dom uttråkade ut vill hon nog ha sällskap och/eller ha en större bur! Jag har läst någonstans att kaniners naturliga revir är ca 3 km2. Men det är ju ohållbart, men poängen är att de måste få plats att skutta omkring annars blir de olyckliga. Själv har jag en bur på 180 x 240 cm Jag har en öppen mindre bur inuti den stora som består av ett hårt metallnätstängsel som jag har förstärkt med hönsnät. Den har inget tak, men det går bra. Försök hitta ett staket eller nät av metall som står av sig själv. Det kan du bygga en bur av runt den gamla.  Här är några intressanta länkar i ämnet:

Burkompisar och kastrering:

http://home7.swipnet.se/~w-77537/Kanin.htm

Kaniner är flockdjur:

http://www.tigerharen.org/material-tips/artiklar/om-ensamma-kaniner-och-begreppet-kolonidjur

Lycka till!

Fridaaaa
0

#15 6 år gammal tråd.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.