Promenad med Robin *bilder*
Robin tappar muskler, pga ålder och försöker nu bygga upp. Har inte vägt honom än då det bara gått en vecka sedan han vägdes senast, då vägde han bara 1370g vilket jag tycker är alldeles för lite.
Därför ska vi "träna" honom så att han rör på sig mer. Blir mycket kravlöst hopp på tomten där han mest mumsar i sig allt gott som finns på gräsmattan. Men blir även att han är ute på gatan och får hoppa där fram och tillbaka.
Han gillar inte sele och har aldrig gjort men nu efter 9 år tillsammans accepterar han det. Wiiie.
Idag var han ute "lös" (sele och koppel på) på tomten och fick äta massa mumsigt, sedan blev det en vända ute på gatan med hopp fram och tillbaka.
Jag vet inte om jag inbillar mig men tycker att han håller upp sig bättre och har fått en annan hållning när han är ute.
Kommer ladda upp lite promenadbilder och lite status om honom här, lite för att hålla koll. Nästa vägning kommer jag göra om några dagar…
Jätte gullig gammelman <3
Hoppas han blir minst 13 👍
// Johanna
Medarbetare på Dvärghamster iFokus
Madagaskar är så söta ^^
// Johanna
#4 Tack.
Blir han 13 skulle jag bli överlycklig. Men då måste han få upp muskler och hålla sig frisk. =)
#7 Vi håller tummarna! Han ser bättre ut iaf :D
// Johanna
#6 Håller med. =)
#7 Han verkade väldigt pigg idag. Känns som det går framåt! =)
Vi hade också en "gammal" kanin (dock bara 5, men han såg mer ut som 9!) som magrade av och blev omusklad :/
Jag tror nog att det är mer åldern och bara att acceptera, tror inte det kommer fungera att röra på han mer osv. även om det är nyttigt och bra :)
#10 Näe tror det blir svårt och vet inte alls om det funkar. Men än så länge väger han inom ramen, äter kanon, kan ta hand om sig och mår bra. Så ska göra allt jag kan för att han ska bli bättre/må bra sista tiden i sitt liv.
Hullet är bra i övrigt, magen runt och fin, är muskler i rygg och bakben som han tappat.
Antingen tappade han muskler under tiden han var sjuk, vilket var från augusti fram till nu i stort sätt. Och då kan det gå att bygga.
Eller så är det för åldern och då gäller det bara att han ska må bra och få leva ett bra liv fram tills det är dax för beslutet. =)
har doktorn sagt hur mkt kraftfoder du kan ge honom? Jag tänker att det kan vara bra att ge honom extra, men det är klart, samtidigt är det viktigt att det inte blir för mkt av protein, mineral eller annat som kan belasta t.ex. njurarna på en gammelman.. men vetten kanske kan ge lite råd? om du inte redan frågat dvs. 😃
Underbra bilder och så fint att få ta del av er resa<3 Han är verkligen så himla fin…
#12 Frågade massor om foder och ska ge honom För ungkaniner så nu får han Selective Jr. Och nu verkar det som att han får precis lagom mängd då han blir lös i magen om han får för mkt. (han får ½dl morgon och kväll. Så 1 dl/dag + lite extra när han varit ute). Han äter också väldigt mkt hö, gräs, grenar och annat just nu. Han är ett riktigt matvrak och runt och go om magen…
Vetten tror att njurarna kan vara lite dåliga men hans allmäntillstånd är så bra så just nu får han njuta av livet. Hoppas på att vi får en sommar till iaf. <3
Tack! Fina ord som värmer.
Btw hittade bilder på honom från 18 februari 2011 när kaninerna busade i snön. Han var lite tjock på den tiden. (ca 1½ år innan han blev sjuk)
Vilken fin äldre herre!
Jag tycker det låter som du tar väldigt bra hand om honom. Att han tappar muskler på gamla dagar är nog ganska naturligt, men det är nog bra att att håller igång lite i allfall, för ledernas och välbefinnandets skull.
Hoppas ni får en skön sommar tillsammans.
#15 tack. Jo är ju helt normalt att det tappas vikt men han mår bra än så länge =) Detsamma. =) Nu ska jag hem från jobbet äta. Hinner jag ska Robin få komma ut å sen vägas.
åh vad fin han är och så glad jag blir att han är så älskad :) hoppas mina kaniner blir så gamla och får ett så bra liv :)
Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!
medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus
#19 Tack=) Han "tackade" dock pussarna genom att kissa där vi låg. Så glad blev han… ;D hah men tvångspussar varje dag är ett måste. <3
Hoppas dina kaniner blir gamla, håller sig friska å krya! =)
Filmade Robin lite när han var ute på tomten idag. <3
https://www.facebook.com/photo.php?v=10151373220731339&set=vb.607846338&type=2&theater
Jag vägde Robin igår då vi har skaffat en mycket bättre och mer exakt våg än våran tidigare.
Den visade att han har GÅTT UPP I VIKT! Gissa lyckan?
Sist hos vet vägde han 1370 ungefär och nu väger han 1460! Alltså 90 gram tyngre!
Hur gammal är han? =)
#24 han är 9½ år… =)