Smutsig på sidorna.
Min kaninhona var jättesmutsig på sidorna utanpå underlivet typ. Jag vet inte riktigt om man kan kalla platsen för underliv, men det var runtomkring. Det var superbrunt och verkligen stank. Jag tvättade rent henne och släppte tillbaka henne i buren. Hon är annars frisk och kissar och bajsar som hon ska.
Nu har jag ingen bild på det, men det går självklart att fixa ifall det skulle vara till er hjälp att hjälpa mig. ^w^
Det enda jag undrar är väl ifall det är vanligt eller ifall det är något som man borde kolla upp?
Det låter som sekret, alla kaniner har det, vissa har mycket och andra mindre. Om kaninen har överflöd så är det bra att rensa bort det så ofta man märker att det behövs 🙂
//Joanna
#1 åh vad skönt! Såg nämligen inget på hanen, så trodde det var något fel på henne ^^
Tack!
#2 Då kanske han är bättre på att ta bort det eller så producerar han inte lika mycket
Är han kastrerad? isf så produceras typ ingenting enligt mig. Min hane hade ganska mycket sekret innan han blev kastrerad och det minskades efter det 🙂
//Joanna
#3 Ja han är kastrerad ^^
#1 visst är det samma som okastrerade hannar får under hakan som dom smetar ut över hela ansiktet så att deras vita päls inte är så vit längre.
Jag har gissat vad det är men jag har inte nått mer bevis än logik
l'm back
#5 Det är en doftkörtel som de markerar med, alla kaniner har det. Honor använder mer än hanar då dem oftast skvätter istället. Men min förra hane skvätte aldrig och doftmarkerade alltid med hakan så den brukade vara blöt där och ibland fastnade (Dock så när jag började göra rent det hela tiden blev han sur så han började göra det själv istället)
Det är oftast kaniner som inte är så nogranna med att tvätta rent där när det blivit blött av doftmarkeringen som har det där vitgula
Akkio får för sig att markera med hakan ibland men inte så ofta
Synligt blöt efter doftmarkerande på min förra kanin 🙂
//Joanna