Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 512 ggr
Arny
0

Hårda piggar på kinderna

Jag har en blandraskanin kille på lite mer än 2 år. Jag har haft honom i ca ett år. Han skulle avlivas så jag tog hand om honom. På hans kinder sticker det ut lite vassa piggar. Svårt att förklara, om man delar pälsen och lyser med ficklampa ser det ut som att det sticker ut tunna vingpennor. Det känns som morrhår fast korta ca 1 cm långa. Har provat att dra ut en med pincett och då var det päls med en hård beläggning runt. Vad kan detta vara? Han har inte ont av det, har aldrig sett honom klia sig. Han äter bra och är glad och gosig

Någon annan som har detta på sin kanin?

Zabbio
0

Bild? Det är inte avklippta morrhår då?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Arny
0

Jag har inte klippt honom. Ska se om jag kan fota honom under dagen

Zabbio
0

Det menar jag inte att du har. Tänkte bara att det kunde vara morrhår som kapats på nåt sätt. Kanske inte växer ut igen eller nåt.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

annakaninina
1

Kan inte det vara nån sorts körtlar? Min lejonhuvad DV har åxå sådana. Har trott fram tills nu att alla kaniner har det. 😳

juliafrojd
0

Mina kaniner har de också, naturligt. Du kan nog låta dom "sitta kvar" ;-)

Arny
0

Tack!! =) Ja, det verkar ju inte vara nåt han har ont av på något sätt. Han är ute i sin sommarbur och gör glädjeskutt just nu!