Kanin iFokus

Kanin

Etikett: bur-och-aktivering
Läst 5119 ggr
linda-98
0

Larver/maskar i utekaninburen!!!

Hej! Har kris med min ute-kaninbur.  När jag skulle mocka idag i den, så såg jag att det låg larver/maskar (vita, ganska smala, små och korta) där, där min kanin brukar kissa & bajsa. Jag har kollat så att hon inte har mask i rumpan eller mask i bajset.

Min gissning är på att maskarna kan ha kommit av att jag provade senaste gången jag städade buren att lägga papperstidningar och toapellets under halmen för att det inte skulle bli fuktigt på botten av buren. Och buren står på ben, bottenmaterialet är något trä, typ som ganska smala skivor. Och under det är isoleringen. 

Men har någon något tips? på ett bättre bottenmaterial. Alltså av trä, eller vad ska man ha för material? 

För övrigt har jag halm över som min kanin bäddar med. 

Supertacksam för svar, som sagt är det KRITISKT LÄGE.

Xx Linda  

fossingen
4

Ja, rensa hela buren och rengör den ordentligt gärna med Virkon S för att ta död på all skit. (finns på granngråden)

Åk till granngården och köp in Stalosan, som du strör i hela buren.

Stalosan sänker effektivt smittrycket genom att minska tillväxten av bakterier, Svamp?, virus, coccidier och eliminerar antalet spolmaskägg och fluglarver. Stalosan F binder skadlig ammoniak- och svavelgas samt torkar upp stall- och boxgolv.

Tycker Stalosan är pryo när man har djur ute, eftersom värme, kiss och bajs effektivt drar till sig flugor och fluglarver. Sedan tycker jag du bör använda mycket spån och rengöra ofta i kisshörnorna, för fluglarverna kan börja äta sig in i kaninen.

Har innekaniner men använder alltid stalosan.

linda-98
0

#1 Å tack sååå mycket för ditt svar! Ska åka och köpa det, så får man hoppas på att det blir bättre då :)

Xx Linda  

fossingen
0

#2 :)

Kolla igenom hela kaninen efter sår och larver, för har den fått sår kan larverna ha krypit in i kaninen och då kommer du behöva besöka veterinär..

[Jawa´s]
0

Stalosan och torv rekommenderar jag =)

fossingen
0

#4 Ja, ute är torv toppen :D Är även det hygienaste inom strö väg.

linda-98
0

#5 Okej, vilken "sorts" torv ska man ha? :) Är det lätt att städa ur torven? Hur ofta behövs torven bytas? 

Förresten, jag har tyvärr inte något av dom medlerna du tipsade om. Och idag måste jag fixa buren, så min kanin kan bo i den under natten. Har inget Virkon S eller Stalosan.. 

Men om jag bara rengör (+dammsuger) och byter underlag m.m. Så det är rent där hon går, kan det vara en bra början då? Och så kan jag åka och handla Stalosan och Virkon en annan dag för extra rengöring. :)

Xx Linda  

minaninar
0

Bra råd du fått. Ville bara understryka att A och O är att städa toahörnan varje dag för att slippa sådant… Både få bort fukt o pluttar.
Bra också att du kolla rumpan. Det skulle jag definitivt göra dagligen på en utekanin nu när flugorna kommer…

Nu blir jag också inspirerad att skaffa stalosan fastän jag har innekanin.. ar ändå märkt att flugorna är mer "på" för att komma in pga toalådan.😛

fossingen
0

#6 Ja, rengör den ordentligt bara så kan du köpa in det någon dag. Då får du bukt med larverna :)

#7 Stalosan är riktigt bra :)

sfut
3

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

linda-98
0

#9 Jag tror inte att min kanin har fått spolmask. Ingen utav dessa larver har vart på eller i hennes avföring. Dessa larver som har kommit i min kanins bur har bara legat under halmen och på trät i bottnen, plus isoleringen under. 

Men nu städar jag buren ordentligt så att allt ska försvinna, för hoppningsvis. :)

Xx Linda  

linda-98
0

#7 Okej, jo för jag brukar endast städa buren 1-2 gånger i veckan, för att mina kaniners burar är väldigt stora. men det kanske inte spelar någon roll.. 

Och särskilt nu när flugorna kommer så förstår jag att man kanske borde städa oftare än så.. 

Tack för all hjälp jag får! :)

Xx Linda  

minaninar
0

#11 Stalosanet kanske kan göra något.. Tänkte mest att om kaninerna har tydliga ställen de kissar o bajsar på så kan man ju ta dem varje dag eller varannan.. Ja, du får väl se. Men jag skulle definitvit rekommendera det.

linda-98
0

#12 Aa, ska prova det tror jag faktiskt. Det kan nog säkert göra något åt det här problemet med larver.. 

Men nu framöver ska jag städa burarna hos kaninerna så ofta jag kan. Ska försöka plocka lite bajs varje dag.

Xx Linda