Alla vill ha honor i år
Tidigare år har det varit ganska lika efterfrågan honor-hanar och ibland större efterfrågan på hanar, men i år vill alla ha honor, har redan 9-10 honor på kölista, inte en enda hane ännu, då är det ju visserligen en flera som vill ha två kaniner och då är det ju enklare med två honor, även om kastrerad hane och hona kanske hade varit ett bättre alternativ. Men det är bara att hoppas på många honor i kullarna.
Samma här, har tre honor som är efterfrågade till nästa kull. Dock har jag aldrig haft problem att få hanarna sålda. 🙂 Men jag hoppas också på många honor till nästa kull, vore inge kul om det endast kommer hanar då… xD
I min kull har hanar efterfrågast mest :)
Stolt ägare till stora chinchillan Myska. 

I dag har två till hört av sig och velat ha honor, får nog försöka övertala nån att ta hane i stället. En enda hane har vi fått på intresselistan. Det blir ju en väldigt lång väntetid, just nu finns 8 ungar och nästa vecka kommer en till kull, kanske 6 st, tror inte att dom tre kullarnas honor räcker till alla, så då blir det ytterligare två veckor innan det kommer fler kullar.
Kanske vill många ha honor på uppfödningsfronten? :)

Nej det tror jag inte alls, ingen som har sagt att dom ska ha till nån uppfödning det är bara kelisar.
#5 Inte alla som brukar säga det om man inte frågar :P
Men annars är ju honor toppen om de ska bo ihop, ja, fast går ju inte alltid, men ändå. Folk vill nog de ska kunna bo ihop direkt och slippa kastrera.
Hos mig är det tvärtom konstigt nog. Hittills i år så har jag fått två kullar, 6 hanar och 4 honor, varav endast tre av dem har blivit till salu. Hanarna har varit väldigt efterfrågade medan jag däremot fortfarande sitter med en snart åttaveckors tös otingad. "I vanliga fall" så brukar honorna vara de som är mest efterfrågade men tydligen inte i år…
Välkommen att besöka hemsidan: www.vassarnskaniner.weebly.com 

#6 Jo flera av dom som är intresserade vill ha två och då är det ju enklast med honor, hade även två som ville ha hona/hane och kastrera, men då hittade dom en annan uppfödare som hade leveransklara ungar mycket tidigare, så dom köpte där i stället, så dom avbokade. Men det löser sig väl på ett eller annat sätt, dom som inte får nu i första kullarna kanske letar sig till nån annan uppfödare.
#8 Ja, men det löser sig nog :)
#7 Brukar variera lite beroende på vad de ska ha kaninerna till.
För mig hittils har det varit ganska lika gällande honor och hanar. Men då har det oftast berott på vad de ska ha kaninerna till.
Ska man bara ha en kanin som sällskap tycker jag det inte spelar så stor roll mellan Hona eller hane?. Själv när jag skaffat för sällskap har jag alltid föredragit hanar av någon anledning :)

#10 Jo visst klart att det löser sig, inte så att jag är orolig att ingen vill ha hanarna, bara att det blir så lång väntetid på honorna.
#11 Ja, men det kan ju inte hjälpas. Blir folk utan så blir dem.

Utan kommer dom ju knappast att bli om dom orkar vänta, det kommer ju ytterligare tre kullar så det ska nog finnas honor åt alla.
#13 Vad bra

3 honor till på kölistan, måste nog försöka mig på en preliminär könsbestämning fast ungarna bara är 8 dagar gamla.
#15 hehe, du får göra så :)

Första preliminär könsbestämning av kull 1 och 2, ser ut som 5 honor och 3 hanar, så det var ju rätt bra. En till kull född i dag, tror det är 5 ungar.
#17 Bra klaffat:P
För min del är det tur att min Hermelin hona bara har fött honor i alla sina kullar xD