"Adoptera" istället för att köpa
För en vecka sen kom två kaniner hem till mig. Kullsyskon, en hona och en hane. Eftersom det bara var några få minuter från där jag bor åkte vi dit direkt. Skulle egentligen bara hämta hem en hona (då jag redan hade två hanar), men slutade med att jag hem med en hane ändå. Föll direkt för Miio den lilla toffsen. ❤️ Där dom bodde förut hade det skett väldigt många tjuvparningar under vintern i kaninkolonin (en "hona" visade sig vara en hane). Skulle så gärna ta med mig alla hem men eftersom jag redan hade ont om plats gick det ju såklart inte. Efter några dagar hade så gott som alla kaniner hittat ett hem! Jätteroligt att höra då överskottet skulle slaktas. Jag vet inget om deras ursprung, de är runt 10 veckor och den ena väger redan runt 1,5 kg! Men jag är så glad att jag kunnat gett dem en ny chans här i livet. De är iallafall pigga och friska kaniner som ska få njuta av ett långt liv hos mig. Det jag vill säga med det här: jag kunde inte 'rädda' alla 20-tals kaniner men för dom två som fick bli med mig hem, gjorde jag skillnad.
Så nästa gång ni funderar på att köpa en ny sällskapskanin, är ett tips? att ni ser er om och adopterar ett liv som verkligen behöver ett nytt hem. De där små underbara söta kaninungarna kommer förmodligen hitta ett hem förr eller senare.
Har en kull på fyra veckor där jag ska behålla en unge ifrån, jag gillar ungen enormt. Men dessa två kaniner jag hämtade hem är något speciellt för mig. Det känns bra att jag kan göra skillnad.
Stolt ägare till stora chinchillan Myska. 
men det finns väl inte någon sådär räddnings eller adoptions center för kaniner här i Sverige? Jag vet att det finns i USA, alltså RSPCA och så. Men ibland kan det vara svårt att veta om en kanin behöver räddas eller inte.
/Hälsningar Bea och kaninerna
Uppfödning av rex hermelin
#1 Vad jag vet så finns det inte här i Sverige. Men menade mer att ta över någon annans kanin, händer rätt ofta att livet bara vänder för en person och helt plötsligt kan de inte ha kvar sin kanin trots de gillar den enormt mycket.
Härligt! Jag gillar också att rädda djur😃 Jag fick min hamster från djurskyddet :)
Det finns många som gör saker med kaniner de inte vill ha kvar, slaktar (vilket är bättre alternativ än avliva), avliva, släppa ut i skogen. eller som många även gör: sätter kaninen med lite mat och vatten i EN STÄNGD BUR ute i skogen.
Djurskyddet får in massor av kaniner hela tiden som folk har lämnat!
#3 Precis! Tycker inte slakt är så hemskt heller, men det känns ju bättre att rädda djuret enligt mig. En kanin som blir övergiven har ju ett ännu större behov av att få komma till ett nytt kärleksfullt hem! När man slaktar tycker jag att man tar ansvar, ansvar tar man inte när man släpper ut kaninen i skogen till exempel. 🙂
Det är mycket bra när man räddar djur 🙂
Dumle som jag har här hemma, skulle avlivats pga att han hade bitit ägaren mm.
Fia, våran ena katt, skulle avlivats om inte vi tagit henne, då hennes ägarinna hastigt dog och hennes barn kunde inte ta hand om henne.
Morris - Ett marsvin vi hade, hade suttit själv i de 2 åren ägaren hade haft honom, och levt på kräcker-stänger, vitaminer i vattnet, lite hö och fåtal grönsaker. Hans klor var skruvade med och han nafsades.
Albin - En till kanin vi tog hand om, från en släkting till min sambo. Han var mager, rinnande ögon, knappt fått hö eller bra mat plus förliten bur. Sa till dem flera gånger men till slut fick vi ta över honom.
Jag tar gärna en vuxen kanin eller vuxet djur. Visst, ungar är söta men de växer också upp och känns bra att kunna rädda/hjälpa tt djur som verkligen behöver nytt hem, det gör jag hellre, inget behov av att ha unge 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#0 Har tagit hand om många omplaceringar genom åren :)
Vissa som stannat och vissa som omplacerats vidare :P