SVARA SNABBT! Har jätteont.
Nu har min hane ont i magen igen. Han försöker kissa men det kommer inget! Vad ska jag göra? Förra tråden heter SVARA SNABBT! Kissar blod.
MVH Celina
Ring en veterinär på stört?!
Ta honom till veterinären fort, säger jag!
Mina föräldrar jobbar men mamma ringer. Men han skriker :'(
MVH Celina
Åh men lille då ;//
Hoppas ni kommer iväg till vetrinären!
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
#3 Det är ett tecken på att han MÅSTE till veterinären :( Håller tummar och tassar här hemma!
Hälsningar Lurvas11
Som andra sagt, ring veterinär NU. Och om någon inte svarar så ringer ni flera. Ring tills någon svarar och ni får komma in. Kaniner skriker bara om de har dödsångest eller riktigt, riktigt ont.
Vi har varit hos vet med detta innan och fick medicin mot Urinvägsinfektion. Sen kom det tillbaka i fredags och då gav vi honom samma medicin. Sen kom det tillbaka igen idag.
MVH Celina
Om kaninen skriker kan du inte vänta! Ring veterinären själv annars så får någon av dina föräldrar skjutsa dig till veterinären under sin lunch. Eventuellt att du får ta en taxi. Kaninen fruktar för sitt liv om denne skriker 😕
Men mamma ringer ju
MVH Celina
Hon har redan sagt att hennes mamma ringer till veterinären! :)
Kan dina föräldrar inte ta ledigt i en timme, eller åka på lunchen kanske du kan be en granne åka med dig?
#9 Då borde ni ringa nästa veterinär om ni suttit i 10 minuter för att få tag i en veterinär medan er kanin har så brutalt ont
#11 hon har ju inte ringt i 10 min hon har ju pratat också? Vi har fått en tid kvart i två. Och min mamma går ifrån jobbet två h. tidigare såklart.
MVH Celina
#12 Skönt att höra! Hoppas att veterinären tar er på allvar och att kaninen får bra hjälp. Skönt att ni kunde lösa det så att din mamma kan följa med :)
Vi har gett honom smärtstillande och min syster har masserat honom så han har kissat lite blodblandat.
MVH Celina
Har ni kvar av medicinen som han fick mot Urinvägsinfektion? Det låter som att han fick en för låg dos eller för kortvarigt, eller ett felaktigt preparat…
Ljustadalens kaningård
#15 Ja antibiotikan. Men jag fick hämta smärtstillande. Men detta är inte Urinvägsinfektion för detta är 3:e gången han har detta.
MVH Celina
#16 har ni gått igenom HELA kuren m antibiotika eller slutat så fort det blivit bättre?
#17 Hela kuren. Men man kan inte ge dem det för länge för det förstör tarmfloran.
MVH Celina
Om veterinären ordinerade kuren skulle jag följa den. Har ni fått samma kur alla ggr?
Vadå "fått en tid kvart i två"!? - en kanin som skriker måste in akut!
Om ett djur är akut sjukt tar man kontakt med en veterinär, man skriver inte på ett internetforum! När ska folk fatta det???
Det finns ingenting som någon här inne kan göra för din kanin på nåt magiskt sätt genom nätet.
Hmm, njursten-urinsten då? Är han kollad för det? Tänkte iom att du skrev att det inte kunde vara urinvägsinflammation och han inte kunde kissa?
Ljustadalens kaningård
#21 Han är på röntgen och så nu så vi får se vad som händer. #20 Vi kunde ju inte sitta där och vänta om de inte hade någon tid? Jag skrev här för att se om någon annan har varit med om samma sak och för att få råd. Detta har hänt innan så vi vet att han piper av smärta. Jag är 13 och jag kan väl inte veta allt men när du skriver 3 frågetecken så ser det ut som om jag är jätrekorkad. Du behöver inte vara otrevlig.
MVH Celina

#20 Men nu tog dom ju kontakt med en veterinär, hon skrev ju inte här i stället för, utan hon skrev här samtidigt som dom tog kontakt med en veterinär. Det är ju inte så att man kan komma direkt, bara för att man får en akuttid.
#20 Precis som #23 säger så kontaktade de ju veterinären medan hos skrev här.
Och akuttid betyder tyvärr inte i dagens samhälle alla gånger att man kommer in direkt, beror på hur akut dem anser att det är.
Är ju så tyvärr på sjukhusen för människor med.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#22: Veterinären får lägga allt mindre akut åt sidan och ta emot när ett akut djur inkommer och behöver omedelbar vård.
Precis som att man inte kan säga till en person som håller på att förblöda "ok, du får en tid på vårdcentralen om tre timmar, tag en kölapp och anmäl dig i receptionen när du kommer dit" 🤔Utan man ringer en ambulans och får komma in på akuten.
Akuta fall måste tas om hand akut, man kan inte boka tid för att rädda liv.

#25 Tyvärr är det inte riktigt så det fungerar, varken för djur eller människor, sen är det ju skillnad på akut och akut, tydligen bedömdes detta fall som att man kunde vänta några timmar.
Det var en jättestor urinsten i urinröret så han fick somna in.
MVH Celina
#27 Varför opererade dem inte bort den? 😕 Brukar väl gå?
Vila i frid lilla kanin. Beklagar.
#27 Vila i frid, lillen, nu skuttar du vidare på oändliga ängar och äter det grönaste gräset.
skuttis88: Jag beklagar verkligen! Jättetrist när sådant sker. Men jag tycker du gjorde bra i att ringa veterinären! Sen att veterinären bedömde att det fick vänta till två-tiden, det kan inte du råda över.
#25 Tyvärr, Stina så är det inte alltid så i dagens samhälle..
#28 Nej den satt så illa och var så stor.
MVH Celina
#32 Ok vad tråkigt 😕
Stackare har haft 2 kaniner som har somnat in hos vet p.g.a sjukdomar, det är jätte jobbigt!
(Vet inte varför texten försvann men skulle skriva) Hur hemskt det än låter är att skaffa en ny kanin det bästa plåstret på såret
TS: Anmäl den första veterinären som bara skrev ut medicin mot Urinvägsinfektion. Om kaninen blivit röntgad tidigare kanske stenen hade suttit bättre till då och kunnat plockas ut.
#36 Skulle veterinären få betala skadestånd eller någonting till TS då? Eller vad skulle kunna hända?
Beklagar skuttis :(( Vet känslan. Ta hand om dig, tiden läker alla sår ♥
#37: Han/hon skulle kunna få en varning, och eventuellt betala böter(?). Skadestånd vet jag inte, men kanske återbetalning av utlägg för felaktig vård?
Vid flertalet varningar eller en allvarlig felbehandling kan veterinärlegitimationen dras in.
Vad tråkigt! Vila i frid och ta hand om dig själv. Även om man opererar bort urinsten så är det väldigt stor risk att det återkommer.
Stolt ägare till stora chinchillan Myska. 
#36-38 Den första veterinären hade ingen röntgen. Och hon sa att det kan vara en sten eller grus men hon kunde inte säga det då. När vi fick medicinen så blev han bättre.
MVH Celina
#40: När en veterinär saknar utrustning för att ställa rätt diagnos ska hon hänvisa till en annan veterinär som med säkerhet kan fastställa orsak till symptomen.
Det blev antagligen lite bättre eftersom att antibiotikan dämpar inflammationen som stenen har orsakat i urinvägarna, alltså det blir mindre irriterat och svullet - men det tar inte bort stenen tyvärr.
Den finns kvar, och när svullnaden går ned pga antibiotika så kan stenen dessutom få lite mer utrymme att glida längre ned i urinröret och riktigt tryckas på plats i ett trångt, svårt läge… Den täpper då till helt, och när svullnaden åter ökar gör det nåt alldeles fruktansvärt ont.
Så himla tråkigt att din kanin var tvungen att lida för att en veterinär inte såg till att han undersöktes ordentligt för att få rätt behandling, och att han fick avlivas för en sån sak som är förhållandevis lätt att åtgärda.
Vila i frid lilla ninen. 🌈
#41 Hon sa att om det inte blir bättre så skulle vi åka och röntga honom hos en viss veterinär. Jag tänker inte stämma veterinären. Hon gjorde inget fel. Men just den här veterinären är en distriktsveterinär och har inte all utrustning. De åker mest till bönder och sånt. Vi åkte dit för att han var akut sjuk och vi ville inte utsätta honom för en lång resa.
MVH Celina
Styrkekramar till dig! ❤️
Hälsningar Lurvas11