Intressekoll - hermeliner
Nu ska Uni paras i helgen typ đ Uni ska paras med Wilmeđ Ungarna kommer dĂ„ vara leveransklara i Juni
Pappa: Wilmer, blÄ/vit japantecknad hermelin bÀr pÄ rex, hoppar mycket bra och tÀblar osv, vet inte sÄ mycket mer exakt information,har det nerskrivet nÄgonstans
Mamma: Uni, rex hermelin i fÀrgen siames, stamtavla dock med tvÄ luckor pÄ mammas sida.
đ
/HĂ€lsningar Bea och kaninerna
Uppfödning av rex hermelin
Syftet med kullen? :))
(Vill se om det Àr nÄgot jag Àr intresserad utav)
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare pÄ Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
Glömde sÀga att jag finns i stockholm ;)
Jag ska vĂ€l spara en kanin frĂ„n kullen som sĂ€llskap till henne đ och sedan tycker jag sjĂ€lv att japanteckand rex hermelin Ă€r lite ovanligt sĂ„ det Ă€r vĂ€l ett + om jag fĂ„r nĂ„gra japanteckande i rex đ Sedan Ă€r ju Wilmer sĂ„ fin i hoppningen sĂ„ jag hoppas att det smittar av sig lite till ungarna đ
Wilmer Àr blÄ/gul japantecknad, msv klassad i rak & krok (skhrf).
Som sagt, spÀnnande kull! Kommer bli superhÀrliga fÀrger + rexpÀls, kan inte bli bÀttre ;)
#5 hehe tack sĂ„ mycket đ„”⊠Ja, jag tror ocksĂ„ det blir nĂ„gra svarta, madagaskar och zobel fĂ€rger, kan inte det hĂ€r med genetik sĂ„ jag vet inte hur ungarna kommer bli men japanteckade rex hermeliner hĂ„ller vi tummarna pĂ„ đ
Det kan inte bli svart ;) BÄda kaninerna Àr gula.
Om inte jag minns fel sÄ bÀr Wilmer pÄ chinchilla (rÀtta mig om jag har fel ni som Àger honom).
Gul/svart japan samt vit/svart japantecknat. Om Wilmer har anlag för gult sÄ kan det Àven bli madagaskar, viltgult, sallander och schwarzgrannen.
Ähh :33
LÄter verkligen intressant!:33
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare pÄ Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
;) ok, enligt Unis stamtavla sÄ var hennes
Mamma: Siames brun (och stÄr det en 3?)
Pappa: Madagaskar
Farfar: Siames brun 3
Farmor: Madagaskar
Morfar: Brun zobel
mormor: svart
Och ur kullen blev det 2 hanar och 4 honor och det var tvĂ„ fĂ€rgvariationer i kullen đ€
Far:Waldemar 799, CO2 (rex)FÀrg:Japantecknad svart/vitPoÀng:Uppfödare:Linda Saleborn, FÄrbo
Farfar:Walle 633, C16, H53 (rex)FÀrg:ChinchillaPoÀng:93,5pUppfödare:Göran Westerlund, Vallentuna
Farmor:Fame 581, B86, N62FÀrg:Japantecknad svart/gulPoÀng:94pUppfödare:Marion Wallman, Sidensjö
Mor:Lovisa 7152, CO2, R91 (rex)FÀrg:Japantecknad svart/gulPoÀng:5-18-18-8,5-9-9-17-5=89,5pUppfödare:Linda Saleborn, FÄrbo
Morfar:Rikardo 360, N342, 15pFÀrg:Japantecknad svart/gulPoÀng:93pUppfödare:Rickard Ahlner, Eldsberga
Mormor:Skruttan 646, F52 (rex)FÀrg:SvartPoÀng:90,5pUppfödare:Rickard Ahlner, Eldsberga
đWilmers stamtavlađ
Uni Ă€r nu parad đâ€ïž
*Tass* Kul! Uppdatera gÀrna hur det gÄr under dagarna :)
// Johanna
Medarbetare pÄ DvÀrghamster iFokus
#12 japp, hon ska bo hos wilmer nÄgra dagar sÄ att vi kan försÀkra oss om att det blir nÄgra ungar!
nu Ă€r det bara tvĂ„ veckor kvar tills ungarna kommer! đ„ł
spÀnnande =)
puttar upp trÄden
Undrar ocksĂ„ om ni kan hjĂ€lpa mig⊠Har ingen lös kalender och datorns Ă€r sĂ„ krĂ„nglig, om Uni parades den 6 April visst kommer ungarna den 4 Maj? Och vilken vecka Ă€r det dĂ„? đ„”
Aa, som tidigast.. .. det Àr vecka 18 den 4 Maj och en Lördag. (VÀldigt spÀnnande sjÀlv parade jag min hona 5 april.) :)
#18 toppen dĂ„ vet jag! Inte lĂ„ngt kvar nu! Ăr sĂ„ sjukt taggat pĂ„ kullen!đ
Ă h vad kul! Kanske att jagar min kanin samma dag som ungarna föds đ
// Johanna
Medarbetare pÄ DvÀrghamster iFokus
#20 jagar? đ€
puttar trĂ„den lite đ
finns inte sĂ„ mycket att sĂ€ga nu i vĂ€ntan pĂ„ dem⊠â°
juste, kan man se en skillnad pĂ„ magens storlek snart? Tycker inte att den ser sĂ„ stor utâŠ
#23 du borde se ganska stor skillnad nu :)
#24 tĂ€nk om det inte tog sig!? đź fast det borde det för hon sa att bara pĂ„ en dag sĂ„ hade Wilmer lyckats fem gĂ„nger och hon var dĂ€r i en hel vecka, dock var ju Uni lite mullig redan innan hon Ă„kte⊠MĂ„ste hem och ta en ordentlig titt âïž
#25 man vet ju aldrig! :D vi hoppas pÄ ungar :D
NÀr kommer de vara levans klara (allstÄ ingen exakt dag men typ vilken vecka)? :) och hur mycket kommer du sÀlja de för? :)
vet inte pris Ă€nnu, fĂ„r hoppas att det blir nĂ„graâŠ
Dem ska vara levernasklara i Juni đvet inte exakt nĂ€r i juni men a
okej fanns de i stockholm?
(Ă€r ganska intresserad) :)
ja! Finns pĂ„ vĂ€rmdö om du vet vart det ligger âïž
okej nej men man mamma vet sĂ€kert :) skriv sen hĂ€r sen nĂ€r de kommer (ska bara övertala mamma att vi ska ha en till kanin) đ
toppen! Följ min dagbok om hur det gšÄr för uni och hennes ungar, kommer lÀgga upp lite bilder dÀr osv.
InbÀddat innehÄll kan anvÀnda tredjepartscookies och spÄrningsskript.
Jag mÀrkte nu att hon hade metall saker nÀra sig dÀr hon satt men hon kom inte till skada av dem! Och kladdet runt ögat Àr inget farligt, det tog jag bort sen med tops och vatten, hunden var ocksÄ ute men han skulle aldrig bita nÄgon kanin nÀr jag Àr med.
HĂ€r Ă€r dĂ„ en liten uppdatering, jag börjar verkligen oroa mig om hon har ungar eller inte⊠đ
puttar upp trĂ„den igen! Har rĂ€knat fel pĂ„ datumet nĂ€r dem ska komma, men nu vet jag! Dem kommer nu pĂ„ lördag och nĂ€sta lördag som senast, det kĂ€nns som att hon lite vet vad som Ă€r pĂ„ gĂ„ng för hon bĂ€ddar och har sig redan med halm, men har inte ryckt sin pĂ€ls Ă€n⊠đnu hĂ„ller man ju bara tummarna pĂ„ att det blir nĂ„gra ungar! đ
dag 28
fortfarande inga ungar đ men börjar se tĂ€cken pĂ„ drĂ€cktighet⊠IgĂ„r var hon superglad och idag var hon skit bitchig. Hon Ă€r ocksĂ„ stökigare i buren nu och hon buffar och har sig i bodelen! â°
Grattis! :D
Mvh Sabine
#37, tack! đ
Grattis, hur mÄnga blev det?
#39 tvĂ„ stycken⊠đ
Mysigt! :) NÄgon rexad?
#41 det ser man inte nu đ Kommer lĂ€gga upp lite bilder sen nĂ€r dem har fĂ„tt lite mer pĂ€ls pĂ„ sig.
#42 JodÄ, de gör man ;) Kolla morrhÄren =)
#2 Oj, vilka STORA fina ögon! đ
Hur ofta ska mamman dia sina ungar?
#46 1-2 gĂ„nger per dygn. đ
/ hejsansvejsan123
#47 tĂ€nkte vĂ€l, jag försökte sĂ€ga det till min mamma, haha hon Ă€r sĂ„ orolig att dem ska frysa ihjĂ€l och att dem ska svĂ€lta ihjĂ€l. "SKA INTE HON TYP LIGGA DĂR MED DEM OCH VĂRMA DEM OCH TYP DIA DEM?" "mamma, det Ă€r inga katterâŠ" đ
Men var tvungen att frÄga för att vara sÀker⊠:) UngefÀr vilka tider pÄ dygnet brukar hon dia?
Hej, eftersom Uni inte Ă€r med ungarna mer Ă€n typ tvĂ„ gĂ„nger om dagen, kan jag ta ut henne i sele och i hagen nu? đ
#49 Ja, det kan du đ
/ hejsansvejsan123
Jag skulle inte ta ut henne i sele, med tanke pÄ att hon diar. Och första 2 veckorna sÄ skulle jag bara ta ut henne i Hage korta stunder, eftersom du inte vet nÀr hon diar.
#51 vĂ€ljer att inte göra det för att det kan ta ett tag att ta in henne frĂ„n hagen sĂ„ jag vill inte stressa henne đ
Undrar ocksĂ„, hon sĂ€tter sig pĂ„ boet och jag antar att det Ă€r sĂ„ hon diar, men hon sitter inte dĂ€r lĂ€nge och jag Ă€r rĂ€dd att ungarna inte hinner "grĂ€va sig upp" innan hon skuttar ivĂ€g đ Men jag tror de typ ska ha fĂ„tt mjölk för i morse nĂ€r jag kom sĂ„ var dem lite kalla, jag antar att dem hade fĂ„tt mjölk och att dem blivit lite kalla nĂ€r dem legat dĂ€r uppe, men nĂ€r jag kĂ€nde pĂ„ dem hade dem krupit ner lĂ€ngst ner i boet igen. đŽ
Försök att slappna av, kaninerna vet bÀttre vad som ska göras och hur det ska göras Àn vad vi vet. ;) Jag har aldrig bekymrat mig sÄ lÀnge som kaninungarna Àr runda (ej skrynkliga). Mina honor som haft kull har alltid puttat bort pÀlsen och sen satt sig och diat. För att sen "tÀcka över" igen, sÄ ungarna har aldrig behövt ta sig upp. För mammorna har gjort det Ät dem.
Om ungarna fortfarande lever, och har ett bra bo (mycket pĂ€ls&djup grop) sĂ„ skulle jag inte oroa mig. DĂ„ sköter hon dem. đ
#53 ok, tack đ„”