Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 594 ggr
Stinastygg
0

Namn på sin uppfödning

Ni som föder upp och kallar er uppfödning för något, har ni alla registrerad kaningård enligt skafs regler ?

Eller kan man ändå kalla sin uppfödning för något, till exempel "karlsson på takets kuckelimuck-kaniner" (drog bara till med nåt) utan att vara reggad som kaningård?

RosarysKaniner
0

Kaningård är inte detsamma som att bli medlem i SKAF och få ett uppfödarnummer. 

Att ansöka om uppfödarnummer och att ansöka om kaningård är två olika saker.

/Elin Josefine Olsson ღ
Uppfödning utav Lejonhuvade Dvärgvädurar.
Hemsida: Rosary's Kaninuppfödning

Stinastygg
0

#1: Det besvarar inte min fråga.

Peak303
2

Du kan ha ett uppfödarnamn även om du inte har reggad gård. Men då ska man se till så att man inte tar något som redan är reggat varken i SKAF eller i SKHRF.

Jag har kallat min uppfödning Snowflake's Kaniner sedan jag fick min första kull 2009. Och hoppas kunna regga det namnet som kaningård senare. :)

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Stinastygg
0

Tack #3 - det var ett bra svar på min fråga!🌺

Jag är inte medlem i SKAF eller SKHRF, och mina kaninungar är renrasiga men säljs omärkta med härstamningsbevis.

Frågan är om jag kan kalla mig för något i den positionen? Jag bor i en stadsdel som heter Marieberg, kan jag skriva "Mariebergs kaniner" på härstamningsbevisen, om det namnet inte finns registrerat?

Peak303
1

#4: Kolla bara upp så att det inte är upptaget. Om ingen annan anväder just de namnet så är det fritt fram att använda det som namn på din uppfödning. :)

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Stinastygg
0

Tack snälla Malin! 🤗