Färghjälp ungar 3 v
Jag är så otroligt nyfiken på vad den här lille sprätten har för färg egentligen!? Någon som kan hjälpa till?🙂
Mamman: Svart dalmatin**
Mormor: Brun zobel (e** brun zobel, u vit rödögd)**
Morfar: Blå dalmatin (e:** blå dalmatin, u: blå dalmatin)
Pappan: Viltgul (bara viltgult långt bakåt)
Kan han (lite osäker på könet men tror det är en hane) vara isabella?
Ser ut att vara vilt. Är magen ljus? Väldigt ljus för att vara viltgul väl? Viltisabella kanske?
Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.
www.hoppfullt.blogg.se
tycker den ser ut som en viltisabella.
För isabella krävs gul och blåanlag vilket finns hos föräldrarna samt viltfärgen som kommmer från pappan
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
Ganska lik denna väl? http://kaninfarg.se/images/farg.viltisabella3.jpg
www.hoppfullt.blogg.se
#7: Ja, väldigt lik.
Magen är vit, även vitt i botten när jag "delar" pälsen, om det är till någon hjälp.
Viltisabella tror jag på då :)
www.hoppfullt.blogg.se
#2 Ser ut som två castor en viltbeige. De andra två påminner om rödförstärkt viltbrun.
#14 Ser ut som en viltgul
#16 nej jag har 2 solklart viltgula, denna är INTE gul nånstans.
Tass
#11-13 tycker jag i alla fall ser viltblå ut, men det ska inte var möjligt om pappan är renavlad viltgul…
#20 Ja, jag tycker ju också den ser viltblå ut. Men vad kan det då vara om den inte kan bli det pga pappan?? 🤔
#21 du är säker på att det inte finns blått alls bakom pappan?
#21: Det enda jag hört är att pappan bara har viltgult bakom sig så långt man kan söka…
Om en unge är viltisabella är ju viltblå inte alls omöjligt. Viltisabella är ju en blå viltgul. Jag tycker helt klart den ser viltblå ut och då måste pappa bära blått. Det kan ju gömma sig länge.
www.hoppfullt.blogg.se
#24 ja jag insåg det jag med (man ska inte yra om färger mitt i natten…)
blått måste nästan finnas någonstans bakom pappan
#25 Då är vi på samma spår :)
www.hoppfullt.blogg.se
Jag tycker iaf hur som helst att det var oerhört roligt att det blev så många olika färgvariationer i kullen 🙂
#16 missade att det var samma unge :P Förändrar hela saken:P
#15 Men den är till synes inte viltgrå, snarare Castor.
Inte superhaj på rödförstärkta.
#28: 😃Gör inget, jag kanske inte hade varit helt tydlig då… Viltgrå och castor är dock farligt snarlika varandra i denna ålder hos rexar🙂
#29 förlåt för lite OT men, vad är skillnaden mellan viltgrå och castor? Har fått lära mig att castor är en viltgrå rex..
www.hoppfullt.blogg.se
#29 Ja, jag kollade på nätet och du har rätt att de är snarlika när det gäller rexar :)
http://www.undulater.no/viewtopic.php?f=30&t=272&start=50
Hittade denna länk på olika bilder på rödförstärkta och vanliga färger. De kanske kan hjälpa dig att bedömma på dina bebbar om de är viltgrå eller castor :)
#30 Viltgrå är utan rödförstärkning medans Castor aka Viltröd är rödförstärkta. Så är samma genkod förutom rödförstärkningen.
#31: Tack, jag är nog rätt säker nu på att den är castor och inte viltgrå (med reservation för att jag för all del kan ha fel).
Men den där bildtråden gjorde mig å andra sidan bara ÄNNU mer förvirrad ang de jag kallar gula!🤔
Är de viltgul, viltkanel eller viltbrun rödförstärkt!? 🤦♂️ haha! Nog tycker jag att två av dem verkar gula med all önskvärd tydlighet, de är verkligen pappa uppidagen!
Detta är ju visserligen erkänt svåra färger att skilja åt, som lätt blandas ihop även av erfarna (en del menar ju t.o.m att vilgul och viltkanel är samma färg med olika individuell grad av sotning).
Men den tredje - som är förvillande snarlik de gula nu, var mycket mörkare som yngre - se gruppbilden i #2! När de var i den åldern, dvs en vecka ca, så kunde jag ju knappt skilja på den ungen och den som jag nu är rätt säker på är castor. De båda ligger i mitten av högen på bilden, de gula utanför dem.
Nu kan jag knappt skilja den ungen från de gula istället!?
Så jäääkla virrigt! 🤪
#33 Viltgul och viltkanel är inte samma färg. En viltkanel är en brun viltgul, alltså en viltgul havanna. Viltbrun är samma, en viltfärgad havanna. Nu har jag aldrig träffat en viltkanel men visst borde den få brun sotning istället för svart/grå? Det känns orimligt att de skulle vara det eftersom ingen av föräldrarna är kända bärare även om det visst inte är en omöjlighet, men viltgul är betydligt troligare.
www.hoppfullt.blogg.se
#34: Vad vore rookies som jag utan experter som dig och dina gelikar, som så heroiskt rycker in och ger svar & glänser med era genetik-kunskaper!😊🌺
#35 varsegod :) det är rookies som du som tillhandahåller de spännande genetikfallen :) Jag tycker genetik är kul :)
www.hoppfullt.blogg.se
#14 är inte castor, den är viltgrå - eller viltbrun (tycker inte att den har några svarta toppar?), men det vågar jag inte svara på om det är genetiskt möjligt. :)
*Fast nu blev jag osäker bara för det… Enligt mig ser den för ljus ut för att vara castor, men det får väl tiden utvisa.* :)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#37: Det kan bli både castor och viltgrått efter föräldrarna. Och som sagt så är rexungar i de färgerna mycket lika varandra i början, även om castorn är mycket rödare och mörkare som vuxen. 🙂
Sedan ställer kamerablixten till det också, ungen har en annan värme i färgen för blotta ögat.
#38 Ja, det var det som gjorde mig osäker sen, då jag kollade tillbaka på mina gamla castorungar, de ser ju faktiskt rätt viltgrå ut i den åldern, vilket jag inte kunde minnas ;-)
Jättefina bebisar, lycka till med dem. :)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Tack #39 ! 🙂
Min rexade viltgrå var ljusare viltgrå som liten ( inte så röd alls som #14), nu mörkare o ställd som castor som vuxen 😉
#41: Så vad vill du säga med det? 🙂