Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 3643 ggr
valorous.kid
0

hur beter sig en trygg kanin?

Okej, det här är nog den DUMMASTE frågan någonsin… Men hur beter sig en trygg kanin som trivs och litar på sin ägare? Jag vill så gärna att mina kaniner ska älska mig men jag vet inte om dom redan gör det :/ dom vill inge gärna bli upplyfta eller sitta i knäet, men dom blir inte rädda när man kommer, kommer fram till en i hagen(ibland), kommer fram till gallret när det är matdags etc… Men ibland springer dom iväg från en i hagen och vägrar att bli upplyft. Är dom rädd eller gillar dpm bara inte att bli upplyfta eller sitta still? Det blev lite konstigt men jag hoppas att ni förstår!! ^^

Fridaaaa
0

Alla kaniner gillar inte att bli upplyfta eller sitta i knäet, men de gillar inte sin ägare mindre för det, utan vissa kaniner är helt enkelt bara såna 🙂

Låter som att de är lite rädda eller ja osäkra. Alltså just i hagen. Eller bara busiga som inte vill bli fångade i hagen (vissa av mina är såna).

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

valorous.kid
0

#1 hur tränr mn bort det då?

MirakelBetty
0

#2 Godis? 

Kelstunder? 

Försök att vara sansad och lugn runt kaninerna och gör dig "liten" och överhuvudtaget försiktig i dina rörelser.

Tänk vad uppförsbacken gör med känslan av den efterlängtade nedförsbacken. 
Du är värd att njuta och må bra <3 

Fridaaaa
0

#2 Man får träna. Ge godissaker ibland t.ex.
Alla kaniner gillar som sagt inte alltid att vara i knäet ellerså, och då ska man inte "tvinga" dem heller.
Men umgås mycket med kaninerna, hitta på saker med dem osv 🙂

dermot
1

Ett vanligt tecken på trygghet är när kaninen ligger utsträckt på golvet/i buren både när du är i närheten och givetvis när den är själv. :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

valorous.kid
0

#3&4 oki :) #5 det gör dom ofta :) förut när jag satt i hagen och läste en bpk så la dom sig ner med benen åt sidan i gräset en bit ifrån mig :D

tlover
0

ingen av våra kaniner gillar att bli upplockade så vi gosar heldre på sätt dom tycker om (en av våra kaniner hoppar ibland upp i famnen men han gillar inte att bli upplockad ändå)

Men vissa av dom (de två nykomlingarna är undantagen) litar ändå på oss.

l'm back

elinyeaah
1

Min kanin ligger alltid bredvid mig, springer efter mig och blir helt överlycklig när jag kommer och ska busa/hoppträna/sele/ge henne mat. Då brukar hon göra glädjeskutt ;) Sen brukar hon typ "kuttra", för att hon trivs så bra. Till frågan: testa att locka på dom. Spendera massa tid i hagen om du har en sån och låt dom komma till dig. Ge dom en godis och belöna dom. Under sommaren då jag var som sjukast (ryggraden höll på att gå av), då jag varken kunde stå eller gå så låg jag i Kiaras kompost galler Hage, typ alla tider på dygnet . Hon kom fram då och då. Plockade inte upp henne utan hon la sig bredvid mig. Efter ett tag hoppade hon upp i mitt knä och låg där helt själv. detta tog runt 2-3 månaders träning. Jag tror detta har gjort det Band vi har idag.

Mvh Elin

Kaninliv.bloggo.nu

valorous.kid
0

#8 tack :) ja jag ska göra det mi när jag har ett litet minilov :) och i sommar ;)

[vigge_]
0

Precis som dermot säger så är kaniner trygga när de lägger sig ner utsträckt. Mina två niner sitter tillsammans just nu mindre än 10 cm ifrån mig= mys Om en kanin inre känner sig trygg med en så: - springer den iväg när du kommer - stampar när du kommer eller rör den En trygg kanin : - klättrar på en - är nyfiken emot dig - visar glädje gentemot dig t.ex. att den kommer fram till dig.

Fridaaaa
2

#10 Mina kaniner känner sig trygga men kan springa iväg när jag kommer ibland, pga bus. Så man får skilja på det i så fall 🙂
Och en kanin kan vara trygg tan att "klättra på en" också 😉
Bara en "parantes"

valorous.kid
0

#10 & #11 ok tack :) mina kaniner: stampar aldrig, kommer fram till mig i hagen IBLAND, Springer iv.g ibland, hatar att bli upplyfta och ligger ner ibland. Jag tror nog att dom är rättså trygga :* Men en fråga har jag: ibland grymtar honan när jag kmr :/ vad betyder det? Är det ett typ parningsläte, eller är hon sur?

Fridaaaa
0

#12 Kan vara brunst eller uppvaktning 🙂

valorous.kid
0

Nu är jag såååå lycklig! *3* Jag satte mig i hagen och ritade lite då skuttade backy((hanen)fram och la sig ner framför mig, sen kom toffi och la sig bredvid! :*dom låg still i typ en halvtimme sen ställde dpm sig upp och åt lite gräs och sen la dom sig ner igen. Ni äter dom gräs vid mina fötter

fsigge
0

när kaninerna kommer fram till dig självmant så ska du ge de en belöning. Då tycker kaninerna mer om dig eftersom de får något gott😉

Frida

tlover
0

dom behöver ju inte stampa för att dom ogillarjust den människan som är hos dom.

våra stampar ganska ofta men oftast så är antingen katten i närheten eller så hittar man rävspår nära då (kanske att dom stampar åt björn också men det har jag inga björnspår som bevis på)

l'm back