EFTERLYSNING Snälla vet du någonting??
Kan ju skriva ut det…inte för att jag tror att det spelar någon roll då jag är övertygad om att mina misstankar stämmer och att Gurra inte finns i livet längre. Hoppas innerligt att om någon vet något att ni hör av er till mig.
Kyrkeliden's Söt & Gullig "Gustaf" ska enligt den sista person som hade honom vara såld. Jag får däremot inte veta någonting om det nya hemmet, vad ägaren heter, adress etc. Någon annons har jag heller aldrig sett. Det är fler kaniner än Gustaf som på bara en helg "försvunnit". Sålda enligt personen men då denna person har rykte om sig att inte hålla sig till sanningen så tror jag tyvärr inte detta stämmer. Mina farhågor är att Gustaf avlivats och tills någon kan bevisa mig motsatsen så är det detta jag kommer tro.
Så vet någon någonting om Gustaf så hör av er, snälla!
Å jag har lovat mig själv att inte hålla tyst om vad som tycks föregå hos denna person som knappast ger mig skäl att tro något gott om henne.
-----------
Gustaf är en madagaskarbrokad vädurskorsning. Väger runt 2,3-2,5kg. Är född 2009 och är efter Tuva & Teddy. En oerhört snäll kanin med en oerhörd charm. Snäll mot allt o alla.
Vet du något så pm:a, eller skicka till kyrkelidens_kaniner@hotmail.com
All info är välkommen!
//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus
Du sålde honom till hoppintress..? varf skulle de ha avlivat honom el menar du sålt honom som hundtränings-apport el likn..? vilket omr såldes han till sist? o de uppger att han avliden..?
#1 anledningen hon tror han är avlivad är för att jag som sålt honom till kel inte vill ge ut hennes personuppgifter utan väljer att ge henne TS mejl så får hon välja om hon vill kontakta uppfödaren eller inte :)
Ok
Förstår mej inte riktigt på "hemligheten med kelägaren" o dess orsaker tänker jag inte lägga mej i. Vet dock själv att vissa av ens kaniner är man ju mkt mån om att veta vart de tar vägen, kanske du #1 ändå kan be den senaste ägaren att höra av sej till TS o berätta vad som hänt/skett med denna kanin då den mkt speciell för TS ( ex avliden /såld)
#3 finns mycket bakom att jag väljer att inte ge ut kontakt uppgifterna på köparen till TS men att han är avlivad är rent utsagt bullshit :)
Men om Bolten nu påstår att han är vid liv, varför väljer du att göra en så stor grej utav det. Självklart förstår jag att du vill dina kaniners bästa men du måste förstå att alla köpare inte vill ha kontakt. Tror aldrig att Bolten's skulle sälja kaniner till oseriösa köpare.
Med Vänliga Hälsningar ♡ Tilde & djuren ♡ Innehavare av Fairytales Kaniner
#5 exakt :)
Väldigt fult gjort av TS att skriva så om en annan person i ett öppet inlägg på iFokus. Det som skrivits om Bolten kan räknas till förtal och ser inte alls bra ut. Tvivlar på att det är tillåtet enligt iFokus regler.
Jag känner varken TS eller Bolten så själva ärendet kan jag egentligen inte uttala mig om, men den här öppna pajkastningen ger mej ont i magen.
Snälla ni - håll kontakt privat er två emellan om ni har saker att reda ut ang kaninen i fråga. Och vill du TS efterlysa kaninen så kan du göra det utan att blanda in senaste ägaren och antyda saker om denne.
Den som köpt ett djur har rätten på sin sida att göra vad man vill med det, inklusive att sälja den vidare, och tyvärr så finns det inga skyldigheter att tillhandahålla uppfödaren kontaktuppgifter till nästa hem.
Det hör visserligen till god ton kan jag tycka - de flesta som föder upp vill veta var ens djur tar vägen och hur de har det - men är ingen regel med laga kraft.
Har du sålt ett djur måste du räkna med att det kan vara sista gången du ser djuret. I lagens mening är djuret som vilken annan vara som helst. Jag tycker inte att det ska vara så - men än så länge är det så, och det är bara att "gilla läget".
Lycka till att reda ut saken, och att ev få kontakt med kaninens nya ägare, men sluta upp med att kasta skit på andra ifokusmedlemmar.
Nu är jag inte särskilt insatt i just det här "fallet", så jag tänker inte uttala mig om vem som jag tycker "gör fel" och inte, men…
…rent generellt, om man nu har en kanin vars uppfödare är väldigt mån om "sina" kaniner och vill veta vart de hamnar och hur de har det, varför inte bara skicka ett kort mail till uppfödaren och meddela att kaninen lever och har det bra?
Man behöver ju inte lämna ut personliga uppgifter, typ bostadsadress och personnummer osv., det räcker med en enkel mailadress, och man behöver ju inte skicka långa utförliga rapporter en gång i veckan heller. Utan bara ett litet mail för att, som sagt, bara meddela att kaninen lever och har det bra.
Jag har också fött upp kaniner, och uppskattar när nya ägarna hör av sig nån gång ibland, speciellt för att meddela om kaninen sålts vidare eller avlivats, även om det så klart är roligast att höra om när det går bra. Jag personligen har heller ingenting emot att nån gång då och då höra av mig till mina kaniners uppfödare, och framför allt har jag inget emot att dom hör av sig till mig om dom undrar hur det går med "deras" kanin.
Nu vet jag ju inte varför det blivit som det blivit i just det här fallet, förmodligen har det hänt saker som jag inte känner till. Men annars, varför inte bara meddela uppfödaren vart kaninen befinner sig och att den lever? 🙂
Mvh Linda, Northernlights Kaninuppfödning
~ Bloggen ~ Youtube-kanalen ~
Bunnies are like potatochips - you can't have just one 
Köparen kanske är en barnfamilj som bara vill ha en kompis med långa öron och inte en hel uppfödning i ryggen, och som uppfödare borde du, TS, acceptera det. Bara för att man inte vill ha kontakt betyder det inte att man tagit bort kaninen.
Med Vänliga Hälsningar ♡ Tilde & djuren ♡ Innehavare av Fairytales Kaniner
#7 Håller absolut med, hade aldrig ens tagit de offentligt ifall inte TS hade skrivit tråden :)
Och det räknas som förtal vilket även kan polisanmälas.
#9 Precis :)
#10: Å andra sidan hade ingen vetat att TS syftade på dig om du inte hade svarat i tråden och angett dig själv…
#10 med tanke på att det står vilken kaninen det är och de är många på olika forum/kaninvärlden som vet att jag hade honom så anser jag inte att det är konstigt att jag vill förtydliga att det TS skrivit på fler olika ställen faktiskt inte är som det låter.
#7 Håller helt med om att man inte ska skriva illa om andra på ett öppet forum, känns inte okej någonstans, och förmodligen inte tillåtet enligt forumreglerna eller enligt svensk lag. MEN, om man nu ska vara petig, så skrev TS aldrig att det var just Bolten det gällde, utan "den sista person som hade honom".
#9 Absolut, så kan det vara! Fast ett liiiitet mail, en gång? Men självklart, sålt är sålt, och nuvarande ägaren har inga skyldigheter att höra av sig till TS.
#11 Precis min tanke också…
Mvh Linda, Northernlights Kaninuppfödning
~ Bloggen ~ Youtube-kanalen ~
Bunnies are like potatochips - you can't have just one 
#13 som jag skev innan så vet många här inne att jag äger honom, även på de andra ställena det är utskrivet på. Så det räknas fortfarande för förtal, det finns inga men.
Men TS skrev ju inte att det var Bolten som köpte kaninen och som sedan sålde den? "ska enligt den sista person som hade honom vara såld." Hon skriver ju "enligt personen", hon skriver inte "enligt Bolten"..
#15 du kanske ska ta och läsa vad jag skrivit?
#16 Jo jag har läst, men jag menade det som att TS inte sa exakt att det var du som sålt kaninen. Men att du sedan kom och "erkände" att det var du.. men jag ska inte lägga mig i :)
#17 Har haft kaninen till salu på hemsidan och snackat mer flera om honom så är en hel del som vet om att det är jag som sålt honom. Oavsett så anser jag att jag har rätt att säga mitt när någon gör ett så grovt förtal. :)
#17: Exakt.
Enligt gällande regler hade det kanske kunnat passera om du inte angivit dig själv Bolten, eftersom inget namn eller smeknamn uppgavs i inlägget.
Ur det avseendet spelar det ingen roll att andra människor visste att det var du som hade kaninen i fråga.
Ska man se rent juridiskt på det så har TS inte skrivit ut vem som gjort vad, och det är det enda som har betydelse på den punkten.
Fortfarande inte god ton någonstans att kasta skit på någon på ett öppet forum, oavsett om namn nämns eller ej.
Jag skrev aldrig ut namnet på personen så förtal från min sida kan jag inte se det som. Jag har skrivit ut här och på flera andra ställen för att få veta vart Gustaf kan finnas. Att jag misstänker det jag gör skriver jag tydligt att det är JAG som misstänker detta. Å än s länge har ingen motbevisat mig.
Bolten, du har själv skrivit till mig att du inte har gett ägaren uppgifterna till mig att de kan kontakta mig. Du vet varför jag tror som jag gör. Samtidigt är detta något som är något som vi får/har diskutera/diskuterat.
Detta inlägg handlar om att jag vill veta om någon vet vart han är. Om han nu är såld är min förhoppning att ägaren kanske kollar upp kaninforum såsom detta och på så vis kan jag få kontakt.
#20: Dina misstankar är inte relevanta i efterlysningen av kaninen, endast illa klingande prat om en annan person.
Det är precis sånt här som ska tas i PM, inte i en öppen tråd:
"Bolten, du har själv skrivit till mig att du inte har gett ägaren uppgifterna till mig att de kan kontakta mig. Du vet varför jag tror som jag gör. Samtidigt är detta något som är något som vi får/har diskutera/diskuterat."
#20 Hon vet vad hans fullständiga namn är och vet att han kommer från kyrkelidens, hon kan själv välja att kontakta dig, dock har jag avrått henne från det. Nej denna tråden handlar inte enbart om att hitta honom utan även att svart måla säljaren (som i detta fallet är jag) oavsett vad du påstår, annars hade man inte skrivit:
"Kan ju skriva ut det…inte för att jag tror att det spelar någon roll då jag är övertygad om att mina misstankar stämmer och att Gurra inte finns i livet längre."
Samt:
" Det är fler kaniner än Gustaf som på bara en helg "försvunnit". Sålda enligt personen men då denna person har rykte om sig att inte hålla sig till sanningen så tror jag tyvärr inte detta stämmer. Mina farhågor är att Gustaf avlivats och tills någon kan bevisa mig motsatsen så är det detta jag kommer tro."
Har dessutom redan bevisats att de andra "försvunna kaninerna" som försvunnit på bara en helg (varav 2 stycken redan var tingade för en månad sedan) inte alls är försvunna utan är uppe i stockholm hos en kaninhoppare?
Ska jag välja att neka köpare för att de inte ska säljas för fort eller? Hur tänker du nu? Eller ska jag kanske föra ett protokoll med exakt vilka kaniner som köps och säljs och skicka till dig varje gång det sker en förändring?
#22: Ta sådant som följande i PM:
"Hon vet vad hans fullständiga namn är och vet att han kommer från kyrkelidens, hon kan själv välja att kontakta dig, dock har jag avrått henne från det."
Vi andra behöver inte (och vill inte) ta del av er högst personliga beef! Håll det mellan er och lämna oss andra utanför.
"Eller ska jag kanske föra ett protokoll med exakt vilka kaniner som köps och säljs och skicka till dig varje gång det sker en förändring?"
Det är inte helt orimligt att föra protokoll över sådant, inte minst för din egen del. Och den ursprungliga uppfödaren till en individ vill gärna veta var dennes kanin tar vägen så det är inte heller helt orimligt att meddela denne om du säljer eller avlivar en av dennes kaniner.
Däremot har du som sagt inga skyldigheter att tala om till vem, eller förmedla några kontaktuppgifter, även om det är trevligt att få som uppfödare, så att man kan följa upp sina individer även fortsättningsvis.
Skillnad på god sed och regelmässiga krav.
#23 Du väljer själv om du vill läsa, Sandra skriver ut saker som inte stämmer offentligt och då har jag rätt att ge min sida av saken. Ingen tvingar någon att läsa.
#24: Så bara för att en person gör fel, så måste du haka på och fortsätta i samma dåliga stil?
#25 jag har inte hängt ut eller förtalat någon så nej. Dock anser jag att jag har rätt att förklara hur de verkligen ligger till när något som detta händer. Så nej anser inte det är att fortsätta i samma dåliga stil.
Avrått från det? Tack! Du vet verkligen vilka punkter man ska trycka på där det gör som mest ont.
Om det nu är sant kvarstår frågan varför du inte bara kan säga till mig vart dessa kaniner befann sig. Du har inte sagt det själv till mig, utan det har gått igenom andra (vart Natha som sa, inte du).
Egentligen spelar det mindre roll då de djuren rör någon annan. Mitt fokus är på Gustaf och anledningen till att jag efterlyser honom är väl för jag innerst inne vill hoppas på att det du säger stämmer och att han lever.
Illaklingande….förstår att ni inte vet hälften av vad som försigår och då kan det tyckas så. Vill man veta varför jag är hård i min efterlysning om "personen" så kan man pm:a mig.
Vad jag o Bolten diskuterar här kommer ingen vart. Övriga läsare får välja sida att tro på om det nu är så viktigt. För mig är det viktigaste att hitta Gustaf om han nu är i livet och det är egentligen vad tråden handlar om.
"Sandra skriver ut saker som inte stämmer offentligt" = förtal. Du nämner namn i en anklagelse.
Snälla. Ta detta mellan er privat.
Jag är inte det minsta intresserad av vad någon av er tycker om den andre, vad ni anser vara sant eller falskt, på vilka grunder kaninen har sålts eller till vem.
Däremot är jag intresserad av en god stämning på iFokus, vilket ingen av er bidrar till i denna tråd.
#27 För att vara exakt så var det jag som sa till natha att skriva det.
Övriga läsare får välja sida? varför skulle någon som inte har en aning om vad som hänt välja sida? Helt absurt.
#28 Fortfarande, ingen har tvingat dig att läsa, väldigt enkelt att inte trycka in på denna tråden :)
#27, nä precis - vi förstår inte vad som försiggår, och har inte intresse av det heller, därför kan ni väl ta det privat istället för såhär?
Men ni verkar ju gilla att gräla inför publik; kasta skit så att det skvittrar på oss andra, så fortsätt ni, för all del.
Resultat? Ingen vill följa tråden. TS får därmed inget gehör ang om nån sett kaninen eller inte. Grattis, så otroligt kontraproduktivt.
Det hade varit så enkelt att lägga ut en efterlysning på kaninen - "har någon sett denna kanin?" - plain and simple, utan att ta med allt det andra tjafset, som inte angår hela ifokus…
Jösses amalia🤔
TS det du skrivit är förtal och är staffbart. Det spelar ingen roll att du inte skrev ut namn, informationen är tillräckligt för att det skulle gå att luska ut vem det handlar om. Därför är det fortfarande förtal. Om Bolten väljer att anmäla så kan du bli dömd för det.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Kan bara tillägga att dem två "försvunna" kaninerna, som sas vara uppe i stckoholm (#22) har jag köpt, så dem är inte försvunna i alla fall🙂
/ Angelica
#31 Ja då får du läsa vidare i tråden så är vi isf lika goda båda två på den punkten.
#32 hihi precis ;) väldigt försvunna båda två ;) #33 nej det stämmer inte.
Borde inte fortsätta svara det leder ingenstans. Glad om desa kaniner hittat hem. Men varför kan du snälla då inte bara säga det å berätta till vem de flyttat till? Varför dessutom ljuga i det fallet då Alvirpo inte är den personen som det sades till mig att de flyttat till.
Samtidigt är inte min strid om dessa kaniner men vet att uppfödaren till dem kommer bli glad att få veta vart de finns.
#35 varför drar du förhastade slutsatser? Jag har fortfarande inte ljugit? De är hon en i stoclholm och ska vidare till Borlänge vilket uppfödaren redan vet om, förstår inte vad du har med saken att göra. Kommer inte hjälpa eller samarbeta med dig för fem öre efter detta och har som sagt avrått ägaren att kontakta dig. Tror du att alla kaniner som blir sålda fort är avlivade så får du tro det. Jag vet sanningen och det är jag mer än nöjd med. Ha det
Jag tycker inte att det räknas som förtal, jag t.e.x hade inget aning om att det var Bolten hon talade om. Och läs nu noga att det är var jag tycker - inte hur andra uppfattar det. Hur tycker ni att det ska skrivas då? Istället för "Kyrkeliden's Söt & Gullig "Gustaf" ska enligt den sista person som hade honom vara såld." så hur tycker ni att hon ska skriva?
"Kyrkeliden's Söt och Gullig "Gustaf" ska enligt ******* vara såld." Då vet man inte handlar om en före detta ägare eller en utomstående. Man kan inte heller skriva "Kyrkeliden's Söt och Gullig "Gustaf" ska enligt en person vara såld." Då vet man inte om det handlar om en utomstående heller, eller om den som faktiskt sålde honom. Så jag tycker personligen att det inte fanns något annat sätt att göra det på. För att vi ev. skulle kunna hjälpa i sådana fall (innan vi visste hur det låg till) så skulle det ju vara rätt viktig information att veta att den förra ägaren sa att han är såld. Det är en annan sak att TS tror att han är avlivad - men sedan ska man inte smutskasta TS heller för att hon skriver var hon tror. Hon har all rätt att uttrycka sig om vad hon tror utan att behöva riskera att bli utskälld för det. Man kan istället snällt och fint berätta att inte så är fallet.
/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.
1 § Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.
Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar.
TS har inte ägnat sig åt förtal när hon inte berättade vem det handlade om. Samt att det hon skrev inte direkt leder till andras förakt heller.
Nu är jag inte på någons "sida" i det här, men jag tycker absolut inte det borde vara problem att skicka ett snabbt mail till uppfödaren och säga "Hej, jag har nu köpt en kanin som är uppfödd av dig. Han har det bra!". Självklart är det inget måste, men vill uppfödaren verkligen höra hur det är med kaninen kan man ju ta hänsyn till det. 🙂
Märker nu att jag har en del med detta att göra. Jag vet vart kaninerna är nu och jag har informerat TS om det. Förstår inte riktigt varför Boltens håller saker så hemligt? Är det något som försöker döljas? Jag vet själv hur massa "missförstånd" det blev med allt. Tänker inte gå in på detaljer men jag skulle ta emot kaninerna som en mellanlandning och jag vet hur de har transporteras i 6 timmars skåpbil…. 😮 Det kändes väldigt skumt allt detta och om TS nu frågar om det är någon som antingen nu har kaninerna eller sätt dem så är det väl klart att hon ska få veta? Jag har iallafall gett den informationen som jag kan ge till TS nu.
/Hälsningar Bea och kaninerna
Uppfödning av rex hermelin
#39 åkte kaninerna 6 timmar i skåpbil utan paus!!?? Nu förstår jag varför TS är sur på Bolten…
#40 jag vet inte om det var några pauser men alla transportburar låt på varandra i hela bagarsluckan och i baksätet och inga vatten eller mat skålar i transportburarna…
#39 fast kaninen i fråga har du inte haft utan det är de som du har är de som lämnats hos amanda.
#41 … Bolten, förklara.
#40 haha men gud, vet du hur långt kaniner åker till och från tävlingar som SM och liknande?
#44 Ja, men då har de i alla fall HÖ OCH VATTEN. Du vet att det är lag på att kaniner ska ha fri tillgång till hö och vatten ÄVEN under transport…
#43 jag har inget att förklara för dig, kaninerna hade mat och vattten påväg upp har de ätit upp och så är det inte konstigt.
#45 och de hade det, tråden har inte med detta och göra så har du problem är du välkommen till PM.
#46 jag såg inga vatten flaskor på burarna elle i buren….
#46 Dock så sa Beatrice_Love_Kaniner att dem inte hade det… Så det var därför jag trodde det. Hoppas att du talar sanning.
grejen är ju den att kaninerna nu mår bra men att det alltid har varit så himla mycket missförstånd och du kontaktade mig samma dag plus att du döljer saker för både oss och TS😐
#50 haha men herregud, har ni inget bättre för er än att sitta och hitta på saker? Döljer saker för både mig och TS?
Vad skulle jag ha dolt för dig? - inget, har knappt pratat med dig ens.
Vad skulle jag dolt för TS? - inget, väljer att inte lämna ut kontaktuppgifter om köpare utan ger valet till köparen om de vill ha kontakt med uppfödare eller inte, enligt mig är det TS skrivit motiv så de räcker och blir över på anledningar att köparen inte verkar vilja ha kontakt med henne. Svårare än så är det inte.
#51 Men du sa i tidigare inlägg att DU hade avrått köparen att ta kontakt med TS. Varför får hon inte ta kontakt med henne??? Det är det jag inte fattar. Det räcker med att hon/han bara skriver ett mejl som "hej allt är jättebra med din kanin och han trivs bra".
har inte läst hela tråden men annars låter det som att det kan vara som #9 säger.
#52 vad är det du inte förstår? Vad har du ens med saken att göra?
Jag har avrått köparen att kontakta TS och då får hon själv avgöra hur hon vill göra, jag sålde kaninen, mitt val hur jag vill göra och nu är de hennes val om hon vill ha kontakt med TS. Punkt slut.
#53 Precis så är det ;)
#54 Ok
#54 Frågan är bara varför du avrådde henne från att kontakta uppfödaren.
#57 Har för det första inte med tråden att göra, har heller inte med någon annan att göra förutom köparen och TS. Och dessutom tycker jag att denna tråden överlag beskriver en stor del av anledningen till att jag avrått henne.
#58 Det var mer en "fråga" som inte just jag vill ha svar på. 😛