Kanin iFokus

Kanin

Etikett: färger-teckningar-och-raser
Läst 856 ggr
Fia9000
0

Vad heter färgen?

Min kompis har en kanin som har en färg jag aldrig sett förut. Jag har ingen bild så jag ska försöka att förklara så gott jag kan.

Man kan säga att hon är lite mörkare viltgul med lite grått utspritt över hela kroppen förutom där det är vitt (inte japan) och helgrått på öronen (dock så är hon lite "kal" på öronen förutom längst ut). Sen så är hon vit på magen och så har hon blivit vit precis vid nosen också när hon blivit äldre.

Hoppas att förklaringen inte var alltför dålig nu.

Zacke som kaninen heter är ca 5år och kommer från djuraffären, om det nu spelar någon roll. :P

/Sofia

"Remember don´t do drugs kids, get high on Life."
- Bradley Will Simpson

ninor
0

Viltgul? Sök på google så får du se bilder. Även kaninfarg.se kan vara en bra sida att kika på.

Fia9000
0

#1 Det är inte viltgul, det är jag säker på.

Jag har ingen aning om vad det kan vara 🤔men ska kolla på kaninfarg.se

/Sofia

- Bradley Will Simpson

ninor
0

Det kan inte vara någon sorts otter då? Gissar hejvilt känner jag. Men kika på kaninfarg.se så hittar du den förhoppningsvis där!

Fia9000
0

#3 Har googlat som en galning på allt möjligt, bland annat otter. 😉

/Sofia

- Bradley Will Simpson

[Plumskaniner]
0

låter som madagaskar i en del av beskrivningen.

Fia9000
0

#5 men hon är ju helt vit på magen och för ljus för att vara Madagaskar… :/

Efter att ha tittat på kaninfarg.se då har jag kommit fram till att jag tror att det är otter isabelle, men jag ska kolla lite till.

/Sofia

- Bradley Will Simpson

Fia9000
0

En fråga till…

kan det vara otter isabella även om hon inte är lika mörk/grå över nosen som alla andra kaniner som är det?

/Sofia

- Bradley Will Simpson

Ljusta
0

Låter som en väldigt sotad viltgul, finns inte så mycket annat som stämmer in, förutom madagaskar otter. Sotiga viltgula brukar kunna få mörkare öron och mask på huvudet.

Ljustadalens kaningård

Fia9000
0

Jag ska försöka att göra det lite tydligare🙂, hon är inte grå på huvudet över huvudtaget förutom på öronen. Magen är helvit och även under sidan av tassarna och lite vid nosen är vitt.

Jag är nästan säker på att det är någon form av otter för vad jag vet så skulle hon inte vara vit på magen o så om hon inte är otter eller något sådant.🤔

#8 ska kolla om jag hittar nån bild på det så att jag kan se om jag "känner igen det". 😉

/Sofia

- Bradley Will Simpson

Zvintos
0

#10: En viltgul är vit under magen ja, vilket hör till viltzonerna.

lovemysack
0

Madagaskar, isabell, eller zobel.

Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.

Fia9000
0

#12 oki, mina kusiner har nåra viltgula små kaniner men jag har aldrig tänkt på att de är vita på magen xD

Hur ser man skillnad på två färger som är så lika som #10 och #11 ?  (Jag tycker att bilder i #11 ser ut att vara "gulare" i verkligheten, men de e ja de 😉)

/Sofia

- Bradley Will Simpson

Zvintos
0

#14: En viltfärgad ska ha "delade" hårstrån (kallas bältesindelning), medans en enfärgad (trots att den är otter) ska ha samma färg på hela hårstrået.

Bältesindelningen på en viltgul
http://kaninfarg.se/images/farg.viltgul8.jpg

Fia9000
0

#13 nä, alla som kaniner som e zobel är så mörka över nosen, Zacke är mer vit under nosen eller hur man ska säga, som en otter.

/Sofia

- Bradley Will Simpson

Fia9000
0

#15 Tror att ja fattar… 🤔 men menar du att en t.ex viltgul otter har bältesindelning?  Förlåt, e trött 😛

/Sofia

- Bradley Will Simpson

Ljusta
0

#14 De kaninerna är inte så superlika egentligen, en isabella är en blå färg och då är tonen lite åt det blå hållet. Ögonen är dessutom lite blågrå. En viltgul kanin, oavsett den är sotig inte är gul i tonen (ingen blå ton alls, kan ha svarta toppar om det är sot på den). Ögonen är dessutom mörkbruna.

#17 Viltgul otter finns det inget som heter då en kanin inte kan vara otter och viltfärgad samtidigt. Så en "viltgul otter" är en madagaskar otter :)

Ljustadalens kaningård

Ljusta
0

Om du kollar inne på Dvärgkaniner i fokus så ser du en sotig viltgul längst upp i bannnern. De kan vara mkt ljusare gul och mer sotad på kroppen.

Ljustadalens kaningård

Fia9000
0

#18 Oj, hur tänkte jag nu med viltgul otter?! XD Som sagt var jag ganska trött igår. :P

Min kompis kanin har blått i pälsen och inte bara svarta toppar elr något sånt så jag tror att det är isabella otter, men finns det nån färg som liknar isabella otter som det kanske egentligen är eller något?

/Sofia

- Bradley Will Simpson