Vikten av att vara kolonidjur
Hur viktigt tycker DU det är för en kanin att ha en kaninkompis? Hur mycket påverkar det kaninen, kan en människa aldrig vara en ersättare? Hur har du din/dina kaniner och vad är det bästa sättet? Ensam, flera men i olika burar eller flera tillsammans i en bur? Vad tycker ni om att sätta ihop en kanin som aldrig träffat andra kaniner förut med en annan kanin? Vad har ni för erfarenheter?
För mig är det viktigt att mina kaniner slipper sitta ensamma. Ska de inte användas i Avel tycker jag att man ska kastrera och hitta en kompis oavsett kön. Om man absolut inte lyckas hitta en kompis som kaninen trivs med kan jag tänka mig att ha flera fast i olika burar, men så att de ändå kan se, höra och känna lukten av varandra. Det gäller okastrerade hanar som används i Avel också. Kaniner är sociala djur och ska inte sitta ensamma i en bur 22h om dygnet.
Ang. att sätta ihop kanin som bott ensam större delen av livet (alla kaniner är ju uppväxta tillsammans med mamma och kullsyskon) så tror jag att det kan bli trixigt men inte omöjligt, förstås beroende på hur länge kaninen bott ensam. Jag har själv satt ihop en hona som bodde ensam i ett år med andra kaniner och jag känner en som satte ihop sin tre år gamla hona med en unghona. Mina kaniner var ca åtta månader när jag satte ihop dem, innan dess hade de bott ensamma.
Oho för att satsa det sista på mirakel!
Beror på kaninen skulle jag säga.
Viola är inte så sugen på kaninkompis. Och hon är ändå vad vid att ha kaniner vid sidan om från uppfödaren och även se andra kaniner i hagarna ute.
Testat med de andra 3 honorna jag har men hon vill verkligen inte ha sällskap, tycker mest det är jobbigt. Hon visar sällan intresse för andra kaniner när hon har möjlighet att kolla och lukta själv, hon gör det ibland men sällan. Så hon bor inne med oss, och det trivs hon utmärkt med.
Ella hoppas jag ska kunna få kompis, trr hon vill ha det, och ska försöka med henne och Dumle om 3-4 veckor, när minst 4 veckor gått efter kastreringen.
Smilla & Flizan går ihop, fungerar kanon.
Albin går själv han är ju okastrerad, vågar ej kastrera honom, inte ens när han var yngre, just för att han är en jättekorsning.
Men ska man ha kaniner tillsammans är yta viktigt!
Långt över godkända måtten, minst 1 kvm, helst 1,5-2kvm minst, till 2kaniner hade jag haft.
Så man får anpassa efter som kanin helt enkelt 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.