Kanin iFokus

Kanin

Etikett: sjukdomar
Läst 1811 ggr
skuttis88
0

SVARA SNABBT! Kissar blod

Förra tisdagen började min hane på 4 år skvätta kiss och kissade blod. Han hade också svårt att kissa ibland och skrek av smärta. Nästa dag åkte vi till veterinären och fick antibiotika och smärtstillande. Sen idag skulle han kissa och gick på lådan. Han satt jättelänge men det kom bara en droppe blod. Vi har gett honom mer antiobiotika men jag vill inte att han ska ha ont. Dessutom kissar han inget. Veterinären har stängt och jag vet inte vad jag ska göra! Snälla svara jättesnabbt!

MVH Celina

Fridaaaa
0

Låter som urinsten eller kraftig Urinvägsinfektion men lutar mer åt det första.

Ronnebys har akutnr att ringa.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Karmatarerskanise
0

VAr fick ni mer antibiotika från?

Ni måste uppsöka veterinär. Kan han inte få ut kisset kan det gå riktigt illa och dessutom gör det oerhört ont!

vevve89
0

Åk till veterinär!

skuttis88
0

Veterinären har ju stängt och vi ringde dem och de sa att vi skulle ge samma antibiotika som förra gången. Vad ska jag göra?

MVH Celina

Karmatarerskanise
0

Det måste finnas mer än en veterinär ni kan ta er till, detta är akut.
Låter mycket konstigt att dom inte sade till er att uppsöka annan veterinär när han inte kan kissa.

Förstår fortfarande inte. Gav ni inte hela kuren med penicillin förra gången eftersom ni har kvar tabletter?

ÅK TILL EN ANNAN VET!

emelieeileme
0

Om absolut ingen veterinär är öppen och ni har blivit tillsagda att inte göra något finns det inte så mycket att göra. Håll koll på kaninens temperatur genom att känna på öronen tillexempel. Se till så den äter och dricker i alla fall, annars blir det tvångmetoden.

Fridaaaa
0

#4 Som jag sa, Ronneby har akutnummer man kan ringa.

skuttis88
0

#5 Det är inte tabletter utan flytande. Han kissar jättelite blod så det är inte helt stopp. Men jag är jätteorolig.

MVH Celina

Fridaaaa
0

**Akut nr: 0735117517 är deras nummer.
**Så tycker du att han har för ont eller så, hade jag ringt.

Karmatarerskanise
0

#8 Läs #7

skuttis88
0

Men vi har ju ringt

MVH Celina

Karmatarerskanise
0

#11 Du har alltså pratat med akuten? Och de sade åt dig som har en kanin som inte kan kissa ordentligt att avvakta?

skuttis88
0

#12 Ja

MVH Celina

Karmatarerskanise
0

Låter väldigt konstigt.
De sade inte åt er att ta bort vattnet heller?

En full blåsa kan spricka. Och ligger det en sten ivägen gör det ju fruktansvärt ont.

Tinkelbell
0

låter som urinsten. Gör super ont och orsakas oftast av obalans i kosten med för mycket salt.

Inför framtiden, se till att minimera salter och extra mineraler, de lagras i njurarna och det är orsaken till urinsten i de flesta fall.

Urinsten går inte att bara behandla bort heller, de måste spolas rent och sedan behandlas för att det inte ska uppkomma några nya.

Mvh Hela stora familjen <3

emelieeileme
0

Lycka till!

andersson..
0

En veterinär kan ju inte säga att ni ska avvakta om du sagt att kaninen inte kissar. Åk in ändå. Måste finnas en veterinär för akuta ärenden. Kaniner kan ju inte klara sig så länge utan vätska och om den inte kissar så är det AKUT, Gud vad hemskt. Ring på en gång igen.

minaninar
0

Jag antar att kaninen stått på antibiotika sedan … i onsdags? eller förra onsdagen?

jag antar att kaninen kissat däremellan o idag?

det låter lite konstigt att om det var en infektion borde antibiotikan minska bakterierna o det borde bli bättre så frågan är om det är bakterieinfektion?

Men alltså det finns andra akutsjukhus ni kan ringa o dubbelkolla?

Men när kissade han senast? Har han druckit? Har han ätit grönsaker med mkt vatten eller?

Du måste i varje fall få en veterinär på telefon som kan tala om vad du ska göra. Det är bara att börja googla akutmottagningar o ringa.

Fridaaaa
2

#17 De är bra i Ronneby, själv varit in där med kanin bland annat.
Det numret jag skrev, är för akuta ärenden.

skuttis88
0

Han behandlades från förra onsdagen till tom lördags. Sen senast han kissade tror jag var igår eller inatt.

MVH Celina

skuttis88
0

Och han kissar lite. Om vi åker in med honom, vad ska de göra då? De kan ju undersöka honom men man vet ju inte säkert om det är Urinvägsinfektion eller urinsten.

MVH Celina

Fridaaaa
0

#21 Var förmodligen därför det sa att du skulle avvakta. Kan göra ont och så innan stenen kommer ut tyvärr, om det är en sten.

andersson..
3

Det får ju veterinären naturligtvis bedöma vad och om något ska göras när dom tittar på kaninen. Jag hade iaf åkt in om den inte kissat sen igår eller inatt och om jag var osäker på ifall den kan ha en sten eller ha ont

skuttis88
0

#22 Ja, äntligen någon som förstår. Men vet du varför han kissar blod? Är det för att slemhinnan är irriterad av grus eller för att det är en infektion?

MVH Celina

Karmatarerskanise
0

En stor sten kan inte komma ut och blockerar vägarna och gör ont.
Minns när min pappa hade en stor sten, det var smärta på hög nivå och stenen fick ultraljudas sönder.

alvaegrymm
0

lycka till! så tråkigt att dom ska behöver bli sjuka :( de löser sig nog!

* ♥`•.¸¸.•´´•:*´¨`*:•.••.¸¸. ´´¯`•♥                                                                      

♫H Ä L S N I N G A R♫ ♡A L V A  &  K A N I N E R N A♡                                                                          * ♥`•.¸¸.•´´•:*´¨`*:•.••.¸¸. ´´¯`•♥  

minaninar
0
[Mi-rand-a]
0

låter som urinsten, min väns kanin hade dessa symtom som visade sig vara en kraftig urinsten och fick tyvärr avlivas då de inte gick att göra så mycket, sen var kaninen rätt gammal också.

skuttis88
0

Kan man göra något om det är urinsten?

MVH Celina

skuttis88
2

Goda nyheter! Han har kissat ganska mycket nu, vanligt kiss. Han har inte ont och han är pigg och glad. Han äter och dricker. Iallafall om han inte blir sämre nu i helgen så åker vi in på måndag.

MVH Celina

pistenbully
0

#29 ja, de kan göra en operation. De gör det iallafall på katter på misstänker att det fungerar på kaniner oxå.

Tinkelbell
0

#29 är det små stenar så kan de spola ur dom, skulle det vara större stenar som inte går att spola ur så får man OP. 

Men eftersom han blivit bättre, dra ner på alla mineraler och salter! Dvs kolla igenom ditt pellets så det inte finns för mycket sånt där i också. Och sen åk in till vetten någon dag så kan dom röntga och se om det finns några rester kvar, i sånna fall kan det vara bra att spola ur dom så det inte tar stopp igen :)

skuttis88
0

#32 Ok men hur spolar man?

MVH Celina

Tinkelbell
0

#33 jag har inte vart med vid en spolning själv, men det spolas rent med koksaltlösning på ett speciellt sätt genom urinröret har jag för mig. Krävs en viss utrustning så man bör vara vid en riktig klinik med bra veterinärer :)

Med lite tur så kan de vara så små rester så det räcker att kaninen dricker riktigt mycket vatten och på så sätt spolar rent själv. Men som sagt, kan vara värt att kolla upp :) Om man inte har försäkring så kan nog veterinären spola i alla fall för säkerhetens skull och på så sätt slippa röntgen eftersom det kostar än del :)

Joie
0

Ring till en vetrinär och fråga! Det är kostar inte att ringa!

Karmatarerskanise
0

#35 Det har ju TS redan skrivit att hon har gjort.

skuttis88
0

#35 Jag har som sagt gjort det och det kostar ju visst om det var pengar du tänkte på.

MVH Celina

andersson..
0

Hur mår kaninen nu?