Hur mycket Hö om dagen?
Hur mycket Hö brukar en kanin äta om dagen? Jag har en habil i buren och den tömmer dom lätt på en dag(dom är två). Brukar också sprida ut lite i buren :/ Bukar kaniner äta så mycket? Måste fylla på varje morgon och kväll…
Jag måste också fylla på morgon och kväll åt alla mina, jag tycker man ska vara glad att dom äter, finns kaniner som inte äter hö också. 😃
ena kaninen äter upp på någon timme bara och andra tar de några dagar :)
Finns inget "brukar" tror jag, utan det beror på kaninen och vad man har för hö.
Jag ger mina i en hög i en hörna, så svårt att uppskatta hur mycet mina äter per dag.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Var glad att kaninerna dina äter mycket hö, då slipper du ge någonting annat bortsett från grönsaker! Sidotänderna kommer att slipas fint!
#4 Även om en kanin äter mycket hö, kan den behöva tillskott av t.ex pellets ändå 🙂
Kaniner SKA inte behöva pellets, alls! Men jag kompletterar med 1-2 matskedar om dagen. Sen kör jag en full matskål med 10%frukt&grönsak och resten bladgrönt om dan.
#6 Finns inget "ska inte behöva". Det är långt ifrån alla som kan få tag på tillräckligt bra hö, med tillräckligt mycket näring i för att klara sig utan pellets. Och vissa kaniner behöver det även om man har bra hö.
Jag tänker inte ens diskutera det här för jag har ingen aning på var du fått din information ifrån, men jag har läst kursen sällskapsdjur 1 gymnasienivå än så länge och det vi har lärt oss är att så länge man ger rätt hö och grönsaker så behövs ej pellets.
#8 Jag har med läst sällskapsdjur 1, gått naturbruk smådjur/hund, haft kanin stort sett sedan jag föddes 🙂
Ja bra hö & grönsaker är viktigt men som jag skrev, det är svårt att få tag på så pass bra hö, att pellets i regel inte behövs.
Min innekanin behöver ej pellets men utekaninerna måste ha trots relativt bra hö plus grönsaker några dagar/vecka.
Okej men då har vi samma bakgrund då! Dock studerar jag djursjukvård. :)
Men man får ju ta och ge grönsaker VARJE DAG och kan ju alltid ge multivitamindroppar. Jag ger själv pellets till min kanin, för jag tycker att det funkar men de ska ju inte behövas om man gör rätt.
#10 Har läst djursjukvård också, en kurs på gymnasiet plus praktiserat hos veterinär 2 veckor (dock liten klinik så lärde mig knappt något tyvärr dem 2 veckorna)🙂
Nej man måste inte ge grönsaker varje dag och multivitamindroppar är bara onödig extrakostnad. Det försvinner från vattnet efter ca 30-60 cm ändå, och kaninen för ej i sig allting ändå.
Det är inget fel att ge sin kanin pellets dagligen, bara man ger rätt pellets (alltså med bra värden). Och grönsaker dagligen är inte ett måste. 🙂 Mina får 1-4 gånger/vecka, lite olika och de mår prima.
Och jag gör inget fel med mina kaniners kost, men det behövs lite pellets ändå 🙂
Alla lär vi oss olika. Så länge man sköter sin kanin på ett bra sätt med bra kost, så fungerar ju både ditt och mitt sätt.
Jag läser ingen kurs utan har det som inriktning, betydligt mer. Och kommer att ha praktik 8 veckor.
Man måste inte ge grönsaker men men måste inte heller göra rent sin kanins bur, eller vara snäll mot den eller åka till veterinären när den är sjuk men man gör det för att man vill att den ska må bra.
Jag ger inte mina vitaminer i vatten, utan i salladen eller per oralt med en spruta. Jag ger min kanin en hel del för han kissar ut det han inte behöver ändå.
Det är inget fel nej, jag försöker bara säga att om man ger en bra kost så ska det inte behövas. Min kanin får det varje dag och det är för att han springer i huset någon timme på morgonen och sedan mellan 6 och 10 på kvällen ungefär och jag tar ut honom ungefär 3 ggr/veckan.
Tror inte du gör något fel, och inte jag heller som ger pellets men för 53de gången så det jag försöker förmedla är att de inte ska behöva det.
Jaa, man får ju lära känna kaninen, min kanin har börjat gå upp i vikt för mina föräldrar smyger åt honom så mycket mat så han vill knappt ha pelletsen och han brukar älska den.
Tack för alla svar :) dom är nog normala, haha ;)
#12 Jo man måste åka till veterinären om djuret är sjuk om man ej kan fixa det hemma. Alltså om djuret lider, så måste man det.
Ja och jag säger att jag ger mina kaniner bra kost men behöver ha det som tillskott ändå 🙂 Få kaninägare som kan få tag på toppenhö med toppenvärden.
Vitamin ska ej behövas heller i flytande form, och behövs ej heller vid rätt kost, blir samma femma, eller hur? 😉
Jag vet att jag ger mina kaniner rätt kost, och de behöver lite pellets ändå 🙂 Vet fler som har det likadant🙂
Sedan beror det på kaninen också. Vissa har lättare att hålla hullet än andra också. Men det är inget fel med att ge pellets och det betyder inte att man inte ger kaninen rätt kost, bara för att man ger det 🙂
Menmen tänker inte ha mera OT, du & jag får ta det via PM i så fall 🙂
Vad jag förstått och anser så får dom äta typ hur mkt hö dom vill. Och dina låter inte onormala ;) Svårt att få bra hö, särskilt nu på våren, då är näringen i allt hö lägre än på hösten vintern. Och pellets anser jag är nödvändigt året runt. Men man ser och känner sin kanin bäst, kanske vissa klarar sig på hö bara. Så länge kaninen är pigg, glad, fin i pälsen osv. Så är nog fodret bra.
Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!
medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus
Nejnej, tänker inte lägga ner mer tid på den här diskussionen med dig och invitern på slutet för oavsett hur många gånger jag säger det så förstår du inte. Ger man Hö och grönsaker som innehåller tillräckligt med vitaminer (inte så svårt om man ger varierade grönsaker och frukt dagligen) så ska inte pellets behövas. Nu räcker det, hejdå.
#16 Jag förstår exakt vad du sagt. Har inte antytt eller skrivit motsatsen.
#10 för mycket grönsaker är inte heller bra för kaniner, en till två gånger i veckan eller i småsmå mängder varje dag anser jag är bra.
#18 Mja, ger man pellets så är det inte konstigt de flesta inte ger mer än 1 - 2 ggr i veckan. Ger man ingen pellets kan man ge grönsaker varje dag faktiskt.. Men det är väl också hur man vill dividera om kostnader eller dylikt. I längden så blir det dyrare med färska grönsaker.
#18 fast grönsaker räknas ju mer åt godis hållet och de är vanligt att kaniner blir dåliga i magen av för mycket grönsaker, vet att mina blir de men finns såklart dom som inte alls är känsliga.
#20 Godis ifall man ger pellets ja. Fast grönsaker är egentligen bättre än pellets. Talar om kaniner som äter bara hö och grönsaker och inte pellets. Man fasar över det till lämpliga mängder och ger varierande för vitaminer kroppen behöver. Sedan finns det också örtmetoden man kan köra på för kaniner. Fast har man många djur blir det otroligt dyrt.
Kan bara säga att när ja ger grönsaker ger jag 10% frukt och grönt och sedan sallad, dom ruccola osv. Funkar bra det
Ger alltid mycket. Kaniner ska ha fri tillgång hela tiden.
Orkar inte läsa allt. Men måste säga: var glad att de äter mkt hö!! Det är det viktigaste för deras hälsa.
Men som sagts redan: De ska ha fri tillgång på hö. Höet ska aldrig ta slut!
Så ge dem så mkt hö de vill ha o lite till.
Men god aptit på hö kräver också att de har tillräckligt m vatten.
Ang. tillräckligt bra hö etc, man kan faktiskt skicka sitt hö på analys (när man köper en hel del på en gång) och på så sätt få ut sina värden :) Har jag alltid gjort till hästarna.
Men jag måste fylla på minst varje varje morgon och kväll. Vissa dagar måste jag fylla på 3-4 gånger :) Det beror lite på hur aktiv han är och hur mycket han ligger under våran säng och sover på dagen :)
Mvh Hela stora familjen <3