Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1393 ggr
ninor
0

Kloklippning / Ligga på rygg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag kan inte påstå att jag är någon hejare på att klippa klor. Speciellt inte på min lilla herre som sprattlar och har mörka klor så man inte ser pulpan. Var dock nyss hos vet. och klippte klorna och blir imponerad över hur andra lyckas få honom på rygg och ligga stilla så lätt. Dagens läxa blev att åka hem och träna..

Men har ni några tips? på hur man får lilla herr Elliot att ligga stilla så man kan klippa klorna? Hur gör ni när det är dags för kloklippning? Och har ni några tips? ang de mörka klorna, förutom att klippa pyttelite då och då?

WhiteBunnyWithBlueEyes
0

lägg honom på rygg med öronen mellan knäskålarna

[hästtösen]
0

När jag klipper framtassarna så lägger jag kaninen på rygg i min famn och stoppar en hand duk på bakbenen så kaninen inte kan sparkas. När jag klipper baktassarna vänder jag på kaninen så huvudet är emot mig och bakbenen mot mina ben. Låter kaninen ligga på rygg när jag klipper, det är mycket enklare, men nog har de hänt att mina jättekaniner fått för sig att vända på sig när de ligger på rygg och det är inge skönt att få bli klöst av en så stor kanin :) 

hoppas de inte blev för rörigt skrivet nu, så ni fattar hur jag menar :)

[djurliv100]
0

husse håller cesse så han sitter och jag klipper dock klipper jag alltid för lite för han har mörka klor och så gör jag även Med mitt marsvin

Fridaaaa
2

Jag har mina kaniner på ett bord eller i knäet och tar upp en tass i taget och klipper klorna.
Klipper sällan dem på rygg, bara en av mina kaniner som ens vill ligga på rygg, så tvingar inte dem. 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Beatrice_Love_Kaniner
0

jag har dem i famnen och tar bara fram en tass och klipper alla klor

/Hälsningar Bea och kaninerna

Uppfödning av rex hermelin

elinyeaah
0

Min kanin ligger helt stilla när jag klipper hennes klor. Så jag har aldrig tänkt något på det.

Mvh Elin

Kaninliv.bloggo.nu

valorous.kid
0

Jag gör som #4, det funkar bäst tycker jag! ^^

[Rabbitte]
1

Hoppsan och Ellie har inget emot att ligga på rygg, men tycker själv att det ser så otäckt ut så låter dem sitta på en bänk alternativt i mitt klä när det är dags för kloklippning.

Är klorna mörka kan du investera i en liten ficklampa och lysa bakom klon så ser du pulpan lättare - kan vara lättare om man är två🙂

[Tilde]
0

På kaninerna som inte har något emot att ligga på rygg så kör jag på den metoden, fast huvudet mot min mage (de känner sig säkrare då har jag märkt). De andra håller jag i famnen och så får min sambo klippa klorna genom att lyfta en tass i taget. 🙂

Har inget direkt tips? om mörka klor. Vi ser ändå var pulpan är på ett ungefär på Pepper som är svart (brukar ha bra belysning). Som tur är, är han också wienertecknad så klorna på hans framtassar är vita :)

Linnet
0

Precis som #1 skriver på rygg i knät med öronen mellan knäna det brukar funka jättebra.

emelieeileme
0

I och med att kaniner är bytesdjur tycker de by nature inte om att ligga på rygg. Jag brukar hålla i min kanin runt mage, sätta hans rumpa på mitt ben och luta hand rygg mig min arm, så han liksom halvstår. Sen klipper jag och jag är hård med att han ska sitta stilla. Du kan alltid lysa med en lite ficklampa om du vill se var pulpan finns!