Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1598 ggr
svan-77
0

HJÄLP!! Mina kaniner slåss?!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan, jag behöver ställa en fråga och hoppas att nån kan svara!

Jag har en kastrerad vädurskille på ca 1 år som sedan ca 6 månader tillbaka bott med våran vädurstjej, i ungefär samma ålder! Nu i dagarna lämnade vi bort henne för betäckning och när hon kom hem åter igen så attackerar vår hane henne?! Tänkte att dom skulle få bo tillsammmans ett par veckor till, innan bebisarna kommer men han biter henne och är jätteelak! Det funkar absolut inte!!

Nu till min fråga, kan det vara för att hon "luktar" hanne?

Vi vet att han absolut inte funkar tillsammans med andra hannar!

Och kommer det alltid att vara så nu? Kommer dom aldrig att funka ilag igen sen heller? Man blir ju så ledsen 😭

Tacksam för svar // Anna

PS. Passar på att lägga upp en bild oxå på min Sally (hanen) DS.

Candy123
1

Jag skulle sära på dom direkt! Hanen kan skada ungarna.

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

Beatrice_Love_Kaniner
1

jag skulle inte sätta ihop kaninerna efter PARNING. Men det är inget ovanligt. Jag hade två honor som hade bot med varandra i åratal men jag särade på dem när en av dem skulle få ungar. Sedan när alla ungar var sålda tänkte jag sätta tillbaka henne men dem det såg ut som att dem skulle döda varandra. 

Men så en dag så råkade min lillebror inte stänga buren och dem kaninerna hamnade i slagsmål igen. Men efter ett tag så slutade dem, dem hade bara gjort upp vem av dem som skulle bestämma. Jag gissar på att dem inte hade sätt varandra på ett så långt tag att dem skulle göra upp rang igen. 🤪 Läskigt och riskabelt, jag hade turen att allt gick så bra mellan dem två. Men man vet aldrig

/Hälsningar Bea och kaninerna

Uppfödning av rex hermelin

minaninar
0

Det kan ju vara att hon var full av främmande lukter efter att ha bott borta. Det är ju bla så att man kan behöva återintroducera efter att ett djur t.ex. varit på sjukhus, och inte luktar som det hemmavarande djuret vant sig vid..

Eller att det blev någon slags omkastning i rangordningen? Dunno.

Det låter hur som helst som en god idé att vänta med återintroducering tills ungarna är avvanda o lämnar mamman. Eftersom det ju också är ganska stor chans att honan skulle kunna bli aggressiv tillbaka eller bli så stressad att det händer något..