Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 1462 ggr
[Tilde]
0

Löpgård till ungar?

Vi flyttar förhoppningsvis snart i hus och skulle behöva en speciell löpgård till kaninungar då de lätt kan krypa igenom gallret på den stora löpgården vi har nu och även på kompostgaller. :/

Kan säga att Willow kunde ta sig igenom kompostgaller när han var 3 månader gammal (de består verkligen bara av fluff de små lejonen, haha)!

Vad brukar ni använda?

[RC1393]
0

Går det inte att klä kompostgallren med ett finmaskigt nät?🙂

KaterinaPetrova
0

Har en betesbur på 2 kvm. Köpte den förra sommaren men tror den är gjord av illernät, rutorna är 2x2 cm cirkus.

Stolt ägare till stora chinchillan Myska. Hjärta

[Guldvingens]
0

Kompostgaller med hönsnät längst nere, man lämnar ju inte bebisarna själva ute ändå. Så då funkar det med "billighetsnät"

[Tilde]
0

Vi har satt nät runtom löpgården vi har nu, men det är ju sjukt jobbigt att sätta fast och därför vill vi ha en Hage som har mycket smalare galler. Vet dock inte hur man fixar det (förutom den dryga lösningen vi har nu) eller var man kan köpa. :/

Ungarna är ute med mamman, såklart! Aldrig ensamma.

Summerdogs
0

Sätt fast höns nät på kompostgallret då kan ingen smita! Innan jag satte på höns gallaller/nät så kunde min hona krypa igenom de lätt

Zabbio
0

Putsnät på biltea = 500kr för 25m.

Klä kompostgallerna med det, eller klipp ut delar och fäst bara en ram runt så har du til en Hage :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Underbarn
0

Jag har två hagar ungar kan vara i och de har putsnät. En av dom byggde en kompis morfar (snickare) som jag köpte av dom, och den andra har jag byggt själv.

Den jag byggt själv måste stå på plan mark annars blir det lätt ojämnheter så vissa ungar kan krypa under (har hänt två gånger) och den köpta hagen är så tung och rejäl att det inte riktigt händer men på den har jag satt putsnät även i backen så de kan inte rymma alls. Detta ska göras på min hemgjorda Hage också. :)

[Tilde]
0

Jag har som sagt redan extranät! Men vill ha en annan lösning då denna är jobbig! Alltså en Hage som redan har smalare mellan gallret. Finns det inte något slags kompostgaller med mindre hål, eller en färdig Hage att köpa? 🤔

Underbarn
0

#8 Jag känner inte till något :/

KaterinaPetrova
0

Illernät :)

Stolt ägare till stora chinchillan Myska. Hjärta

Underbarn
0

Finns ju småmaskigt stabilt hårt nät som man kan forma till en Hage utan några reglar och sådant :)

OneSound
0

Går ju att bygga ihop ramar av trä, häfta fast illernät, och avhaksbara gångjärn på sidorna.
Då kan man förvara de enkelt på mindre yta :) Så kan man själv bestämma hur stor hagen blir/hur många hagar.

Om jag har kanin när jag flyttar till radhus/villa så ska jag göra så. Liksom ett kryss i där och sen betsa träet i nåt ofarligt eller så. Sjukt snyggt :)

Aut viam inveniam aut faciam

[Tilde]
1

#12 Ja det låter ju som en idé :) Vi får se hur det blir!

Linnet
0

Finns fyrkantsnät billigt på ÖB.

[Tilde]
0

#14 Vi har redan fyrkantsnät, det är det vi har runtom hagen nu.