Sjuk kanin? HJÄLP!
Heeej
Min kanin Sally har ätit dåligt på sistonde. Hon rör inte ens salladen hon sitter bara och tar en tugga var 8 timme typ
Hon sitter bara på nerevånigen i buren i ett hörn.
När jag gick ut och skulle ge henne en banan bit så tryckte hon in sej i ett hörn. ÄR HON SJUK? :(😕
En liten sak till alla som skriver: "HJÄLP!", "AKUT!", eller liknande:
Misstänker man sjukdom, t.ex. att kaninen äter/dricker inte, skiter/kissar inte, har feber, är hängig eller inte är sig själv - Släpp datorn/mobilen & ta med kaninen till veterinären.
Säger som#1 ring veterinären, vi på kif kan inte hjälpa dig någon vidare eftersom vi inte kan vara på plats. En annan sak, japp det tyder på att hon är sjuk ): Ring vet
Ta ut henne en stund och låt henne gå runt lite utan att du puttar/stressar på henne, hon kan vara deppig/uttråkad vilket kan leda till att dem blir sjuka! :)
Men jag tycker att du ska ta henne till veterinär, hon verkar inte må så bra!
Lycka till!
#1 #2 här där jag bor kostar vetrinären typ 1000 kr bara för undersökning. så om det inte är något fel så är det bara slöseri.
#3 Hon har blivit piggare och äter offtast på kvällen. vi ska ta hem den nya rastgården om 20 min så sätter henne där så får vi se 😊
Plus, att min mamma kommer imorgon och kollar på henne!
Blir det värre eller om hon inte ätit imorgon så kommer vi SJÄLVKLART kontakta en vätrinär vad det än kostar!
#4 Det spelar väll ingen roll? Då vet du helt säkert at hon inte är sjuk isånna fall?
Vid tecken på sjukdom är du som djurägare skyldig att ta ditt djur till veterinären, oavsett om du har råd eller inte. Annars begår du ett lagbrott.
Vart bor du?
Få henne att röra på sig. Ta ut henne till hagen, och även om hon bara sitter så får du försöka jaga henne med en sopborste eller liknande.. inte så så hon blir jätterädd, utan så hon tvingas röra på sig lite. Sedan är det VÄLDIGT viktigt att du får henne att äta fibrer, försök ge henne hö. Blanda i rivna morötter, sitt och mata henne med ett strå i taget osv. Det är viktigt att kaninen får äta, för slutar den äta blir det stopp i tarmarna och då är det stor risk att kaninen dör! Försök få henne att dricka, sträck fram vattenflaskan, ta vatten på fingret, tillsätt någon DROPPE osötad juice (ex ananas) och ge henne.
Alltså, du borde verkligen ta henne till veterinären. Det är AKUT om en kanin slutar äta och dricka, och inte vill röra på sig. Jag har dåliga känslor om detta.. ring och prata med veterinären iallafall.
Hej,
Det var bara det att Sally var lite uttråckad! Hon mår bra, nu får hon va ute 5 timmar om dagen så hon inte blir uttråckad! Ska även köpa lite leksaker. 😊😃
Och det dära om att hon inte åt va bara en slump, märkte sedan hur hon åt efter att hon kom in från en spännande dag i hagen :D
Skönt att höra! :)
Uttråkad och ingen aptit? Hmm. Tur att hon är bättre nu då.
Ja men åt hon inte ens pellets eller hö? :P
Höt ät mumusigt
Men pelletsen går det segt med. hon äter upp det på natten har jag märkt!
#12 Mumusigt? Mumsigt alltså? För det viktigaste är att hon får i sig hö. :) Mina kaniner kastar sig över ALL mat de kan få haha! Hö, grönsaker, pellets ypu name it.
Dum fråga, men vad kan igentligen hända om dom inte får hö? och ur ser man det? o: (Alltid undrat)
Märker det* Menade jag #13
#14 Dels jobbar inte deras mage/tarmar tillräckligt för de behöver tugga/äta mkt och de behöver även mkt fiber. Och dels så tillgodoses inte deras tuggbehov. Deras tänder nöts inte ner och de kan få tandproblem.
#14 Dom får diaré och deras tänder nöts inte ner :) Dvs, det blir väldigt dåligt! :P
Mvh Hela stora familjen <3
#8 Vad bra att hon mår bra igen! :)