Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 400 ggr
Underbarn
0

Känsliga ögon?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en kanin på 5 år, som börjar se lite gammal ut men han är pigg och äter jätte bra.

Iaf. så har han nästan hela sitt liv varit frigående inomhuskanin. Sedan 1 år tillbaka har han varit ute hos mig. Men på vintern blir han dålig. Hans ögon började rinna och han trivdes inte ute heller. Så han flyttade in och blev bra igen. Någongång blev ögat rinnit men jag använde ögonsalva ett par dygn sedan blev det bra.

Nu har han flyttat ut igen som förr, och han går halvt som halvt lös över hela trädgården och trivs jätte bra. MEN hans ögon har börjat rinna igen och det gjorde dom direkt när han kom ut. Varför? Vad kan han vara känslig mot/reagera av? Det är dragfritt (han bor i en friggebod på natten). Det är inte ströet för han har samma inomhus.
Hans ena öga är helt okej nu, men hans andra öga rinner fortfarande lite och det blir lite sårigt med "skorpor". Jag använder ögonsalvan och det har blivit bättre :) Det är inte infekterat.

Lägger in en bild så ser ni det värsta ögat, dock på avstånd (det andra syns det inte något på), men ni ser att det är lite "rött". Han ser lite skruttig ut…

minaninar
0

Jag tror på veterinärbesök. Det kan vara något med tänderna som gör att tårkanalerna retas och ögonen blir fuktiga. Vad jag förstått så retar det ögonvrån och gör att pälsen kan lossna så som det ser ut som på bilden..

Det behöver ju inte alls vara så, men det är ändå bra att ta till kaninkunnig vet och undersöka ögat o ev. underliggande orsaker.

Underbarn
0

#1 Fast då skulle det blivit så jämt oavsett miljö? Han blir ju inte så när han bor inomhus. :)

minaninar
0

Ja onekligen, jag funderade över det också..

Jag tror ändå att veterinären är det bästa, för då blir det inte gissningar.🙂