Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 793 ggr
Mida
0

Hjälp - Lossar mycket päls

Hej, min lilla kaninpojke Milo lossar väldigt, väldigt mycket päls. Han kastrerades i Juli i somras och har sedan ungefär augusti/september oavbrutet lossat mera päls än vad en jämthund gör… :/ Men han håller inte på att bli kal eller något det är bara väldigt jobbigt med pälsen överallt då min systers pojkvän som bor här nästan varje helg är pälsallergiker så Milo får inte vara i soffan längre. Jag har hört att broccoli är väldigt bra att få dom att äta för att dom ska lossa mindre men Milo är inte överfötjust i broccoli så jag undrar, finns det något mera jag kan göra? :)

Tacksam för svar! :)

tussen12
0

Han fäller av vinterpälsen! 😛Det är helt normalt.

Att broccoli hjälper är en myt, men annanas hjälper att lösa upp ev hårbollar som han har fått. (tänk på att köpa färsk annanas, inte sådan i burk)

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

slarvigt
0

Det är tyvärr även så att innekaniner kan fälla lite nu och då. Det enda jag vet om som du kan göra är att borsta ofta.

minaninar
0

Förutom att borsta är det rätt najs med en sån där klädrulle då flyger inte fällningshåret så mkt omkring. Men använd den inte i närheten av känselhåren i ansiktet som de använder för att kompensera sin taskiga syn precis framför nosen ("morrhåren"). Använd den bara på kroppen o ev. på ovansidan av huvudet. Använd förnuft.😛

För allergiker kan man köpa en speciell luftrenare som tar bort allergener - men det kostar några tusen.

Mida
0

#1 Fäller vinterpälsen? Han har fällt sedan i augusti och då hade han väl inte ens fått vinterpäls? x) Han fällde inte på det här viset förra vintern, innan jag kastrerade honom så det var därför jag funderade så på det :)

#2 Okej :)

#3 Så det är inte farligt att använda en sådan borste på kroppen hans? :) JAg funderade på det men vågade inte prova x)

tussen12
0

#4 Är han innekanin? Då har dom lite knasiga fäll perioder ^^

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

minaninar
0

Jag har använt på min kanin en sådan klädrulle… Den som jag använde var från HM. Det gick bra den klistrar lagom mkt. Pröva försiktigt är väl det enda jag kan säga - då jag inte vet vilken klädrulle du kommer att använda o hur din kanin reagerar.

Och använd inte i ansiktet (o kanske inte precis vid könet heller). Som sagt använd förnuftet så ska det nog gå bra.

Fridaaaa
0

Som andra sagt: broccoli är myt att det hjälper.
Testa att ge lite b-vitamin, sånt för djur då, kan hjälpa 🙂

Vad får han för foder? Tänkte, om han har brist på någpt?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.