avla på inavels kanin?
Tjena! Kanske en dum fråga, men kan man avla på en inavelskanin?
Tequila är ju en syskonparning, så ev bettfel i släkten kommer väl fram nu? Tänkte klassa upp henne i hoppning innan jag tar en kull på henne isåfall.
Har också en fråga om mat, Tequila får en halv dl mat varje dag, men jag tycker hon är ganska rund om magen 🤐Hon fyller 11 veckor på lördag..Hon får en blandning mellan Cuni Nature RE-Balance, Grainless complete och något ''skitfoder'' från lantmännen. Ska jag minska fodergivan tycker ni?
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
Kan dröja upp till ett år innan bettfel kommer fram har jag läst.
Min dvv rex på 1 år, får ca 0,7-1 dl, men max 0,5 dl nu till sommaren.
Men om du tycker att hon är lite rund, kan du ju minska lite bara? Eller ta bort "skitfodret" helt?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 Hade som sagt tänkt klassa upp henne, så det tar väl ett tag ^^
Föräldrarna har ju stamtavla så där har jag koll så ingen känd bettfels bärare är där iaf.
Håller på att gå över helt till grainless complete och nature ^^
På vår angora-korsning kom hennes bettfel fram när hon va drygt 2,5 år gammal, så det är näst intill omöjligt att se med en gång, då alla ungar föds med tångbett & sedan "växer ifrån det" om den har ett korrekt bett.
Vänta och se, hoppträvlar & tränar hon regelbundet hon kan hon få ungar? vid 1,5 års ålder om hon är en bra fysik, det är upp till dig. Men va beredd på att du kan behöva ta bort bettfels-ungar.
Sålänge du har ett bra hö behöver du inte ge kraftfoder alls🙂Det e bara om höet näringsvärde inte täcker upp din kanins behov. Hon växer nu & behöver mkt protein😛
Undrade lite också över om ungarna kommer bli missbildade?
Igenkligen kan väl ingen se om kaninerna har anlag på bettfel?

#3 Fast ett bettfel vid 2½ års ålder kan inte vara ett medfött bettfel.
Medfödda bettfel visar sig medan ungen växer och ändrar skallform. Oftast är kaninen färdigvuxen vid 6 månaders ålder.
Bettfel som uppstår i vuxen ålder beror på fel foder, för lite mat med gnagmotsånd, (hö, grenar) så att inte tänderna nöts som dom ska. Gallerbitare kan också få bettfel, om dom rycker med tänderna i gallret. En tand kan brytas av och medför att bettfel uppstår när den växer ut igen.
Vi lämnar bettfelsgaranti till 6 månaders ålder.
#5 Så vid 1 års ålder ska det inte vara någon fara? Just nu är hennes tänder kanon fina :)

#6 Nej det ska det inte vara.
Ett genetiskt bettfel syns ganska tidigt. Om kaninen får bettfel efter ett års ålder beror det med största säkerhet på annat…
Bettfel som ligger dolt kommer inte alltid fram vid en syskonparning. Slumpen spelar in. Så att man har en kanin som är inavlad utan att ha bettfel är absolut ingen garanti för att den inte bär på det.
100 avkommor brukar man säga behövs för att utesluta ett anlag, mao betydligt svårare än att bevisa att tex ett brunanlag finns.
Att avla på en kanin vars föräldrar är helsyskon ska inte vara några problem. Men para med en någorlunda obesläktad hane.
#6 Amerikanska forskare säger att ärftligt bettfel uppkommer inom 1 1/2 år, så man kan inte vara säker förrän då. :) Endast för att det skett en testparning kan man inte vara säker på att det inte finns något bettfel. Det är inte säkert att man lyckas para just de som är bärare.
Kram Elsa
Medarbetare på Teddykaniner i fokus
Undrar också om ungarna kan bli missbildade? typ utan en tå eller liknande 😛
#10 Klart att sådant kan hända, men det är inte pga av inaveln i sig, utan att det finns sådana anlag i släkten. :)
Kram Elsa
Ungarna kommer not inte bli "missbildade"🙂
Tyvärr inte, enda sättet att "se det" är att para en av ungarna m en av föräldrarna för att se om den föräldern har anlag för bettfel😕
#12 Fast pappa kanin förvann oh har inte kommit tbx :(

#9 Ett ärftligt bettfel kan ju inte uppkomma efter att kaninen vuxit färdigt.
Att bara en kanin som är inavla är inga problem, så länge den inavlade kaninen visar defekter. Men första generation är ofarlig. Kaniner är väldigt inavelståliga och det kommer ju ifrån deras vilda förfäder som parade sig lite kors och tvärs, då kunde det ju bli flera generationer inavel.
Men klassa upp henne först och om inget visar sig vid 1-1,5 års ålder skulle du nog kunna para henne. Och då skall hon ju va i form för det också, men det lär hon ju va ifall du tävlar henne och så. 😃
Hälsningar Amanda och kaninerna
#12 Tyvärr så är det inte fullt så enkelt.
Säg att du parar Klara med sin pappa Måns för att se om han har bettfelsanlag. Måns har anlaget, men inte Klara. Inga ungar med bettfel, och du tar för givet att Måns är fri…
Har fått följande metod för att göra en tämligen säker testparning:
Para en hane (man köper endast in hanar…) med en hona som du vet inte har bettfelsanlag.
Spara 3 honor, para tillbaks dem på pappan.
Spara 3 honor i varje kull, para tillbaks även dem på pappan.
Gör om samma sak…
Det blir grymt mycket ungar, och det är nog en förutsättning att man slaktar för så många får man knappast sålda till bra hem…
Innan man har testparat ordentligt kan man aldrig säga att man har bettfelsfria linjer!
#16 oj oj oj det blir mkt kött, jag tror nämligen inte att man får sälja inavlade kaniner om det är gotlandskaniner i alla fall.
Det känns lite som djurplågeri också på ett sätt (det borde ju öka risken att man föder fram sjuka djur) jag kanske ska vara glad att gottisar räknas som en frisk ras
l'm back
#16 Klara, är då 50% pappagener (?) o ungar
efter dotter+pappaparning 75% pappagener eller (?) Borde inte ett bettfel dyka upp då efter ex 1 el möjl kull 2-3 kullar om Klara bärare..?
Varför avla på henne alls?
Tycker inte man ska göra det så länge det inte handlar om en ovanligt ras eller att hon är med i ett projekt där det är svårt att få tag i bra djur osv. med någon särskild färg, kropp eller vad det nu kan handla om.
Det finns ingen garanti att hon är fri från bettfelsanlag, man brukar säga att 25% av ungarna får bettfel i en kombination av föräldrar som bär på genen, men slumpen spelar även in och gör lite som den vill, vilket kan resultera i en hel kull med bettfelsungar eller en hel kull utan bettfel trots anlaget.
är du rädd för bettfel av någon speciell anledning? bettfel i släkten eller sådär? för annars tror jag inte du behöver vara särskillt orolig.
Sedan kan man ju alltid ställa sig frågande till syftet med kullen, men det är en helt annan diskussion.
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
Är inte orolig för bettfel, utan jag undrade mest för "missbildningar" eftersom hon är en syskon PARNING kanske det blir fel på ungarna? #20 varför avla på alla andra kaniner? ;)
Jag vill ju inte låta kritiskt eller nått liknande, men jag är lite nyfiken på varför du vill ha kull efter henne? Tycker alltid att det är kul att veta!
Hälsningar Amanda och kaninerna
Har även koll på föreldrarnas stam, inga kända bettfels bärare där ^^
#22 tänkte klassa upp henne i hoppning, sedan hitta en passande hane som är högt klassad. Alltså hopp och kel ^^
#21 jag får inte riktigt ihop din mening "varför avla på alla andra kaniner? ;)"
DET var ett ******** dåligt syfte för kullen!
alla andra avlar på sina kaniner, därför tänker jag också göra det.
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
#25 Va? Jag tänker inte avla på mina bara för att alla andra gör det??
#26 Varför avla på alla andra kaniner - tja alla avlas inte på. Men många som avlas på är väl inte inavlade?
#14 Grejen är ju att vissa kaniner, ofta hanar grovnar runt ett års ålder. Då är det fullt möjligt att genetiskt bettfel kan uppkomma.
Kram Elsa
#27 Har ju fått förklarat för mig att det inte är någon fara. 🤔
Frågade på ett annat kaninforum, Det var inga problem att avla på henne enligt dom 😛
Bättre att avla på en frisk kanin från en inavelskull, än en okänd kanin från zoo.