Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 914 ggr
Zabbio
0

Hur mycket ''grönfoder'' till att börja med?

Ja nu är gräset börjat växa - hur mycket färska växter kan man ge en ovan kanin utan att riskera magproblem?

Eller hur länge kan de gå i en beteshage?

Grönfoder är trots allt det kaniner naturligt bör äta (får tex i sig vätska på ett bättre sätt än med hö) när det finns och de klarar naturligtvis ganska stora mängder - men  bara när magen ställt in sig på det. Men innan magen ställt in sig, hur mycket kan man börja med?

3.5kg kanin.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Kiyona
0

Jag skulle säga börja först med att ge några strån eller blad örter om dagen. Och sen höjer du allt eftersom din kanin vänjer sig. På sommaren ger jag nästan bara örter och gräs men serverar altid hö också. Men därimot så brukar dem få 50/50 gräs,örter/hö. Vissa örter är väldigt näringsrika och skall helst inte ge i större mängder men i god balanbs tillsammans med gräs ska det ju inte vara mindre problem än med ett bra hö. Man kan ersätta allt hö mot gräs/örter under sommar tid. Men bästa som jag sa innan r att servera lite hö iallafall. Det dem behöver vänja sig vid är ju att det är vätska i färskt gräs/örter och näringsrikare ibland så ta det lugnt som med allt annat. Några strån till en liten näve om dagen till att börja med :)

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

Zabbio
0

Hur snabbt ökar du mängden? :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Agda
0

Jag ger en liten nypa i början (mycket för att det inte växt så mycket heller). Efter ca 1-2 veckor (beror på hur snabbt det växer) så får kaninerna en näve.

Melao
0

Våra kaniner får "vänja sig själva" när gräset kommer. De går lösa i skogen nån timma/halvtimma om dan och då stoppar de ju i sig både det ena och det andra. Jag anser att om man "håller igång" kaninmagarna om vintern och inte bara ger pellets och hö så klarar de foderbyten (inkl. betesinvänjning) bättre. Det är ju eg inte konstigt om de får blötare bajs under grässäsongen, det är det många andra djur som får.

Oho för att satsa det sista på mirakel!

tlover
0

våra vänjs naturligt då vi börjar ge grönt så fort det finns, det blir ju då väldigt lite i början (några strån) och ökar undan för undan.

l'm back

[RC1393]
0

Här börjar vi ge dem vad som finns så fort det börjar komma något, och det brukar bara komma lite i början så de får bara några strån var. Sedan växter det mer och mer och jag plockar och ger dem vad som finns, så naturen brukar ge en bra övergång så att säga^^

[Rabbitte]
0

När grönt börjar sticka upp ur marken brukar jag börja med att ta in några strån till kaninerna. Om de är okej i magen dagen efter ökar jag mängden varje/varannan dag beroende på vad det är. Gräs till exempel ökar jag med några strån varje dag - så länge magen är okej som sagt.