Byggplaner: Dubbeldäckare (två fack)
Jag har gjort en första enkel skiss på en "dubbeldäckare" - två lika stora, likadant utrustade burar i en konstruktion ovanpå varandra. Det blir en utebur, så den kommer att stå på ben.
Dimensioner:
- Totalhöjd med ben: ca 170 cm, lätt sluttande tak.
- Höjd per fack: 60 cm
- Bredd: 160 cm
- Djup: 60 cm
- Bo-del: 60x60x35 cm
- Sitthylla: 60x25x20 cm
Svart: Ram och fasta sitthyllor.
Rosa: Kant som skydd mot att strömedel far ut hela tiden. Kommer att sitta på gångjärn och fälls ned vid städning så att ströet kan sopas ut.
Grönt: Nätluckor (svarta pilarna anger i vilken riktning luckorna öppnas).
Blå: Bodel med separat, solid lucka (svart pil anger i vilken riktning luckan öppnas).
Åh vad roligt! älskar burbyggen! *tass*
Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.
#3: Vad har du för golv? Ser proffsigt ut, nice!
4# ser ut som formplywood, men jag vet inte :)
Ser superfint ut! Även jag är en burbyggesälskare, följer!
~Rabbits for Life~
sätter en tass här :)
åååh, jag kommer faktiskt inte ihåg vad det heter men det är super lätt att hitta och det finns inte så många som ser ut såhär… 🤔 men det ska klara av kiss, vatten o grejer… 😎
/Hälsningar Bea och kaninerna
Uppfödning av rex hermelin
#7 Marin-playwood/båt-playwood kanske? :)
Det ser ju ut som att det är någon slags matta eller duk lagt på plywooden. Det tunna, mörka. Det är det ytskiktet jag undrar över.
Tänkte bara ge lite tips? ang. måtten på buren. För det första: kan du göra den djupare, gör det. Har två burar hemma som är 60 djupa och har ångrat länge att de inte gjordes en eller två dm djupare. Det finns liksom ingen plats att göra nåt i buren. För det andra: 35cm är ganska smalt för ett "rum". Våra rum är 40cm och det känns på gränsen. Kaninerna tycker nog inte det, men ju smalare öppning, desto trängre och knöligare är det att plocka upp kaniner och städa därinne. Man vill kunna sticka in händerna, plocka upp en kanin och lyfta ut den igen genom hålet, utan att klämma varken kanin eller händer på vägen ut. Och för det tredje: 20cm sitthylla känns väldigt lite. Eller det kanske är höjden? Jag tycker iaf att sitthyllan bör vara åtminstone 30cm både hög och bred, för att kaninerna ska ha ordentligt med plats både på och under den.
Men annars ser det ut som en genomtänkt bur, tror att det kommer bli jättefint när allt är klart.
Och ang. golvet i #3: Jag tror också att det rör sig om form-/marin-/båt-plywood/-plyfa. Alltså "färdigmålad" plywood.
Oho för att satsa det sista på mirakel!
Tack snälla #10 för dina tankar och konstruktiva kritik!🙂Tänkte ut saker och ting samtidigt som jag skissade, så det finns helt klart utrymme för ändringar längs vägen!
20 cm var sitthyllans höjd, ja.
Följer🙂
det är inte en matta eller något liknande, det är rent trä 😉
/Hälsningar Bea och kaninerna
Uppfödning av rex hermelin
Det blir ingen bur tyvärr. 😕
Jag bor i lägenhet, och kvartersvärden sa nej, jag får inte ha en permanent utebur där jag bor. Jag trodde att jag skulle få ha det eftersom man får ha utemöbler m.m.
Tråkigt!😕
tips? till om du kan ha en utebur sen nån gång kan vara att göra högre tak, våra uteburar är 2x1x1 m takhöjden har vi blandannat för att på vintern kan man ju bara städa då det är blia, mellan blivädret så får man helt enkelt strö ovanpå det man inte får ut så det blir typ djupstrött. kalla vintrar kan våra kaniner komma upp 30 cm ungefär pga strö och dyl och då har vi bara 70 cm takhöjd.
sen kan man göra bodelen till en hylla om man har högre takhöjd (tror inte det går med din takhöjd)
såhär ser dom ut http://mortangard.com/2012/10/24/sektion-a-fardig/
tyvärr har vi varit tvungen att halvera dom pga platsbrist men dom är ju fortfarande nog stor om än på gränsen (1x1x1m)
l'm back