Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 575 ggr
oliiver
2

Kanin som inte tycker om hage

Hej! Min kanin tycker inte om att vara i en Hage? Vad tror ni det kan bero på? Har funderat ett tag men kommer inte på något speciellt. Tacksam för svar

/Kram Betul ♡

Fridaaaa
0

På vilket sätt gillar han inte att vara i Hage?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Vincent...
0

det kan ju vara så att det är något som skrämmer din kanin när den är i hagen.

HAHAHAHAHAHA…..

oliiver
0

#1 han vill inte vara i hagen själv. Han springer runt när jag sitter inne med den men annars vill han bara ut

/Kram Betul ♡

oliiver
0

#2 tror inte det med tanke på att han äter.

/Kram Betul ♡

Fridaaaa
0

#3 Sällskapssjuk?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[_annaH]
0

Det här känner jag igen. 

har alltid haft Elvis "lös" i trädgården och så fort jag lagt han i hagen så har han suttit intryckt mot gallret eller försöker hoppa över(vilket han lyckas med). 

Du får helt enkelt sitta med han där inne :) 
Men om han äter gräs oså, då kanske han trivs? Bara att han inte springer runt, vilket min ena kanin gör bara i början, sen äter hon gräs mestadels.

tlover
0

Nu vet jag inte om du har fler kaniner men om du har det så kanske han tycker det är obehagligt att inte se dom (om han nu inte kan se dom från hagen) isåfall får man nog flytta hagen eller buren så att dom kan se varann

l'm back

elinyeaah
0

Testa att ha något sorts hus som skydd där han/hon vara i.

Mvh Elin

Kaninliv.bloggo.nu

jullizfiiisken
1

Hagen kanske är för öppen? Jag menar, placera ut något "skydd" och kanske lite leksaker (Ännu bättre- dig själv!) så  blir hen nog glad :)

minaninar
0

Exakt, finns det ordentliga gömställen i hagen eller är det bara öppen mark? Vid upplevd fara har hen ju då ingenstans o ta vägen.

Ett o annat rör o krypa in i, finns i tegel o i cement tror jag.. eller såna där fina stubbar med hål i, var man nu hittar dem, en stor rejäl husdel. Kanske att inte ställa hagen mitt på öppen mark utan där det finns lite skydd.. Men håll koll så det inte blir där någon lagt ut råttgift el dyl vid hus o bodar.. om ni nu har sånt.

I denna hjärtknipande video ges i slutet förslag på hagar som erbjuder bra o aktiv miljö. Låt dig inspireras!

http://www.youtube.com/watch?v=m4z_Mrg-lpc

tlover
0

Ang hus så är det smart att ha den i mitten av hagen om man har en utan tak annars så är kaninen ute bara för att den är nyfiken 😃

När jag var liten hade vi div olika hinder, grenar och hus i vår Hage (ca 10x10 meter om jag minns rätt) tunnlar fixade kaninen själv 😉

l'm back

fsigge
0

man kan ju lägga in transportburen i hagen och lägga något över. Vissa kaniner har lärt sig att transportburen är farlig och betyder ungefär veterinär eller något annat. Då är det ju bra att kaninen "lär känna" trasportburen :) Om man har hörn kan man göra som ett krypin av grenar. Dom ska liksom luta sig på gallret. Svårt att förklara

Lycka till!

Frida

minaninar
0

#11 precis. jag menade.. bra att placera själva hagen med lite skydd.. av tex husvägg (men inte där det finns råttgift myrgift el dyl då). Men du har rätt, hus eler transportlåda bör inte placeras så att det blir en språngbräda för att rymma ur inhängnaden.

Att erbjuda tunnlar mm att gömma sig i och springa runt i kan vara en metod för den som ev är rädd om sin gräsmatta. Inga garantier lämnas dock för att de inte gräver ändå..

Sedan är det ju detta med att se till att hagen inte går att gräva sig ur.. eller att rovdjur kan komma in - från luften eller genom att gräva..

Thildalulu
0

Han kanske inte vill vara själv ? Min kanin är också så typ, han hatar att vara i en Hage, när jag sätter in honom i den hoppar han från sida till sida och biter och klänger på gallret, börjar krafsa på marken och allt han kan för att få uppmärksamhet och försöka komma ut xP Om jag kommer o sätter mig i hagen eller släpper ut honom blir de bra igen.

Simontherabbits
0

Lägg i lite pinnar, stenar och annat kul så kommer hen att bli både nyfiken och mindre rädd. Om du inte har något hus i hagen kanske du kan lägga i ett sånt också ;)

oliiver
0

#6 det är precis så för mig med. Jag har nämligen alltid gått ut med koppel men de senaste tiderna har jag inte haft tid och då är jag tvungen att sätta honom i en Hage. Då reagerar han precis såsom du beskriver det.

/Kram Betul ♡

oliiver
0

#12 han har en transportbur i hagen.:)

/Kram Betul ♡