Kanin iFokus

Kanin

Etikettköpes-säljes-transport
Läst 1436 ggr
Zabbio
1

(s) ungar, svensk päls

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Födda den 19mars, leveransklara den 15 maj. De är nu ca 4 veckor, alltså ;)

Ungarna är av rasen Svensk Päls. De är renrasiga men kommer inte få genbanksintyg (det kommer att komma framtida kullar härifrån som får genbanksintyg, men ej skaf-stamtavla). Det finns ett litet frågetecken i härstamningen - det är två honor som lagt ungar i samma bo. Honorna är helsystrar/kullsystrar och betäckta med samma hanne så det spelar egentligen ingen större roll men jag vill att allt ska vara rätt och ärligt från början. Det var det negativa om ungarna 😉

Svensk Päls är en medelstor ras (3-3.7 kg) som alltid är svart med vita stickelhår. Det finns ca 70 djur av rasen kvar i världen.

Ungarna är uppvuxna i koloni,  det vill säga att de bor med sin mamma och (i mitt fall) 2 andra honor i en större bur/hage. Min koloni är ca 14 kvm och berikad med stockar och stenar. Föräldrarna finns att se.

Ungarna är nyfikna och relativt lugna. De kommer fram vid matning och är lätta att plocka upp. De kommer gärna fram och nosar på mina skor när jag ska städa där inne också 😛 För övrigt är det helt normala kaniner. Säljer till kel och eventuellt någon nybörjare inom hoppning. På grund av deras temperament tror jag att de blir lättränade och man kan ''göra misstag'' utan att de får panik, men de kommer troligtvis inte att bli några mästare på tid och höjd. Fast vem vet? De är pigga och alerta men inte super energiska. Jag har inte kollat kön på dem ännu.

Deras pappa vande sig vid koppel ganska omedelbart, då var han ändå 7 månader och ohanterad när jag fick honom. Han har skuttat nåt litet hinder på skoj men är inte hopptränad direkt.

Jag tänker mig 250kr för dem. Det medkommer en påse övergångsfoder naturligtvis. Jag kan skriva en inofficiell stamtavla/härstammningsbevis om så önskas - med reservation för att det kan bli fel mamma (som jag berättade ovan, mormor och morfar blir hur som helst rätt).

Jag hoppas på ett livslångt hem till långörat, men om ni av någon anledning inte kan eller vill behålla den så finns möjligheten att lämna tillbaka den.

De finns i NV Skåne (Närheten av Bjuv)

Vid frågor kan ni PMa mig så ska jag svara bäst jag kan.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zabbio
0

Lite fler bilder :)

Kummin, en av mammorna.

Zabbio
0

Frukost :) Den röda (Madra) är obeskäktad med allt och alla där ine men bor i samma koloni.

Zabbio
0

Kolonin där de växer upp :)

Zabbio
0

Och en unge som sitter i en stock :)

Det var sista men kan återkomma med nyare bilder efterhand (om inte tråden blir låst, då :P)

amandaerslid
0

super intresserad uttav en eller två flickor!:)

Kaninuppfödning av dvärgvädur & Dvärgvädurrex & även en liten musuppfödning! 

http://rorodalens.weebly.com/Förlägen

.

Zabbio
0

Så roligt 😃

Skicka gärna PM istället eftersom det är mot sajtreglerna att kommentera i annonstrådar 🙂

Zabbio
0

En bild på pappan också :)

Tredje gången i sele och första gången hoppad. Han är som sagt inte precis tränad för det men tyckte att han gott kunde få lite Motion.

Som ni ser har han fler vita stickelhår än honorna, jag vet inte hur ungarna blir i färgen (stickelhåren brukar komma senare, vid 10 veckor  ca)

Zabbio
0

En annan bild där pappans teckning syns tydligare.

Zabbio
0

Första smaken på maskrosblad och ena mamman vilar och rullar i sanden :)

Zabbio
1

Även de små smakar.

Zabbio
0

Det kommer inte säljas några ungar ur denna kullen.

Nära nog hälften av ungarna har dött sedan jag skrev inlägget. 3 stycken har blivit dödade av råttor (varav en efter att vi trodde att vi fixat ingångshålet) och en blev hastigt sjuk igår och fick avlivas. Jag tror att det berodde på stress och foderkrångel eftersom jag flyttade in alla ungarna i en mindre bur (skydda mot råttorna) och lät honorna komma till morron och kväll. Kanske ungen hade tråkigt i den lilla buren och överåt av det foder som låg där.

Hur som helst så hade jag inte tänkt säljaalla ungarna till att börja med, och dessutom kan jag inte svära mig fri från att det varit någon sjukdom.. Därför vill jag inte att någon i denna kullen flyttar innan jag vet säkert att det är riskfritt för övriga.

De 6 återstående ungarna mår bra och hela koloni-inhägnaden har fått nytt tak. Även golv och väggar har blivit genomkollade så noga att jag kommer drömma mardrömmar om det.. så nu hoppas jag verkligen att stallråttorna håller sig utanför buren.

ninor
1

#11 Usch vad tråkigt. Beklagar! :(

[00emi07]
0

Så du säljer inga?

Zabbio
0

#12 tack, eller vad man ska säga.. :)

#13 Nej, jag säljer inga ur denna kullen.