Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 5387 ggr
Ellinor.a
0

Brutit något? Beter sig annorlunda.

Tidigare idag när min kanin satt upphöjd på ett bord medan jag fixade med hennes päls fick hon ett väldigt ryck. Innan hon åkte ner för bordet hann jag få tag om hennes bakdel, vet inte exakt hur greppet blev men jag var i chock. När jag väl fick upp henne i famnen klappade jag henne för att lugna ner henne, innan jag satte ner henne på golvet för att se så att hon inte tagit någon skada. Hon satt rättså stilla då men hennes ögon var uppspärrade, så jag bar henne till buren och lät henne vara ifred där hon kände sig hemma medan jag höll koll på henne. Jag har sett henne gå (det ser ganska normalt ut av vad jag sett, kanske något saktare än vanligt..), äta lite hö och pellets som jag gett henne, och jag har städat så att jag ska se så att hon bajsar och kissar. Men hon har hela tiden verkat så slö jämfört med hur hon brukar vara… Hållt sig lugn när jag tagit ut henne istället för att busa runt som hon brukar, och varit lugn i buren. Hon har också suttit i sitt bohus där hon aaaldrig sitter annars, i snart en timme! Jag har läst att om kaninen brutit något brukar det synas tydligt. Även om kaninen försöker dölja det så släpar den med benet eller delen som är bruten, är det sant? Eller kan hon ha sträckt sig eller något? Och kan man känna/se det? Riktigt tacksam för svar!

Minirut
0

Håll kolla på henne, hon kan ju fortfarande vara lite tagen över vad som hände?

http://pillasddv.weebly.com/

Emelice1206
0

Hon kan ju ha vridit till något, eller bara lite smärta kvar. I somras så ramlade min kanin och vi misstänker att han stuka benet eller liknande, för några dagar efteråt var han lite slö. Nu är hans vänstra ben lite kortare än det högra, så ja. Kan ju vara något liknande.

Vill också säga att han har inte ont längre, hoppar som han alltid gjort.

Ellinor.a
0

#1 ja, det har jag med tänkt, men det hände vid typ 3-tiden idag, så är osäker om det kan bero på det.. #2 skönt att höra att någon annan varit med om något liknande och att det har blivit bra! Så det blev bra av sig självt? Hur länge var han slöare än vanligt? Och ni märkte inga andra tecken till att han kan ha stukat benet?

KaterinaPetrova
0

Hade en kanin som fastnade med ena bakbenet i buren (ända teori jag har). Hennes "knäskål" var svullen och benet pekade snett utåt istället för att sitta tätt intill kroppen. Något i benet hade alltså hoppat ur led. 

Eftersom hon bara var någon månad gammal och fortfarande höll på att växa lät jag henne somna in. Trots skadan hoppade hon upp och ner från huset på dryga 40 cm som om inget hade hänt. Hon stödde inte på bakbenet.

Kaniner råkar tyvärr ut för benbrott och andra skador rätt lätt. Hoppas det går bra för dig! Håll koll så det inte sväller.

Tar man dom inte till veterinären vid benbrott så läker benet fel och en stor "knöl" bildas vid frakturen. Vilket innebär att benet växer snett. 

En kanin kan leva med en framtass i mindre bra skick, men ett skadat baken är allvarligare då kaninen belastar sina bakben mycket mer.

Stolt ägare till stora chinchillan Myska. Hjärta

Ellinor.a
0

#4 vad hemskt…hoppas att det inte är det som hänt! Men märktes det direkt? För jag har känt på hennes ben och de verkar vara normala, och hon verkar inte ha ont när jag tar där. Det verkar också som att hon stöder på båda sina bakben.

KaterinaPetrova
0

#5 Minns inte när de visade sig riktigt. Var ett år sen. Vet att hon rymde från buren på något sätt. Nojjig som jag alltid varit när mina djur råkat ut för någonting kollade jag henne flera gånger per dag. 
Helst plötsligt tyckte jag att benet var lite snett. Man intalade mig att jag inbilliade mig så gav henne ett par dagar, men sen upptäckt svullnaden.

En av mina hanar föll från en utebur från en meter nu i vintras, hittades blodig på marken då han slagit i nosen. Han var skakis under natten men dagen efter var han sitt gamla jag igen. 

Håll bara lite extra koll på henne så går det nog bra! :)

Emelice1206
0

#3 Han var som lite avtrubbad (om du förstår vad jag menar), lite låg och så i kanske 4 dagar? Höll som upp benet och ville inte riktigt stödja. Vi kollade med vet och fick rådet att avvakta, då han fortfarande rörde sig. Var som att när han satt ner, lyfte han framtassen, han hoppade normalt. Vi gissar att benet inte riktigt läkte ordentligt, men han har inte ont längre, så det är det vi litar på.

Men din kanin har nog inte brutit benet, en sådan stor skada skulle du kunna se tydligare och inte tvekat lika mycket. Avvakta några dagar, är hon fortfarande slö, ringer du vet och får ett mer specifikt råd. Har hon riktigt ont slutar hon nog röra sig, Gnisslar tänder eller liknande.

Hoppas allt är bra med din skrutt nu! 🌺

Ellinor.a
0

#6 ja man är orolig för sina djur.. Oj, blev benet snett efter några dagar, och inte direkt? Får verkligen hålla koll på min kanin nu, vill inte att hon ska må dåligt :'( För inte så länge sen har hon hoppat ner från en höjd på ca 70 cm och slog av framtänderna, men det gick som tur var bra med hjälp från veterinären.

Ellinor.a
0

#7 ja, jag förstår. Vad bra att det blev bra med honom, men man är orolig! Jag tänkte väll det, när man bryter något syns det nog åtminstone så att man tänker på det. Jag får hoppas att jag bara är lite paranoid, och jag får hålla koll så att det inte blir sämre, då ringer jag veterinären men annars väntar jag och ser så att det blir bättre :)

Emelice1206
0

#9 Jo, nä, brytet är det nog inte alls. Men en stukning/vrickning kan det nog kanske va, om hon är lite medtagen av incidenten? Annars så brukar de som skaka av sig händelsen och hoppa vidare. Paranoid blir man alltid, haha, tror alltid det värsta om sin älskling. Håller tummar och tassar för din lilltjej! ❤️

Ellinor.a
0

Nu har hon kommit ut ur sitt hus, men hon sitter mest stilla ändå. Jag ska ta ut henne i rummet en stund igen och se hur hon beter sig. Skönt att hon bor inne så att man kan hålla koll på henne konstant!

minaninar
0

Hm, jag tycker att om hon inte beter signormalt imorron borde du nog ringa veterinären. Finns ju djursjukhus mm.. Det låter ju faktiskt inte så bra… En kanin kan ju faktiskt hoppa från bord. Men att bli ryckt i bakbenen?

Kan du inte ta ut henne och se om hon verkar öm om du försöker känna runt? Viktigt att se till att hon äter sitt hö..

Emelice1206
0

#11 Är hon som nyfiken, vill utforska? Annars ringer du veterinär och kollar :)

Ellinor.a
0

#10 vet du något om hur det funkar? Kan hon ha stukat något ben eller något annat? Och hur kan det läka? Av sig själv eller behövs det hjälp? Det är svårt när det inte syns tydligare vad som är felet :/ Ja, hon är verkligen som min lilla bebis så man vill ju skydda henne från allt dåligt! Tack, det värmer!

Ellinor.a
0

Förlåt att det tar lite tid att skriva, skriver på mobilen ;)

#12 Nej, jag får se hur hon är imorgon och dagarna framöver. Hon hade kunnat skada sig rejält (bryta ryggen eller liknande) om hon hoppat därifrån i sin panik, det var därför jag tog tag i henne så gott jag kunde. Hädanefter kommer jag bara ha henne i mitt knä när jag pysslar om henne, eller på golvet. Hon äter hö. Svårt att se om det är i  normal mängd, men hon äter iallafall. Har känt på henne också och hon verkar inte ha ont när man tar i henne.

#13 Hon skuttar, men inte lika mycket som vanligt. :/

Hon verkar inte ha ont någonstans, hon verkar bara vara slöare…

KaterinaPetrova
0

Kan vara allt från sträckning /stukning - ledskada.

Ellinor.a
0

#16 Har ställt dessa frågorna men ställer dem igen:

Kan det läkas av sig själv eller krävs hjälp av veterinär, eller att man lindar det på något sätt? Och hur märker man var kaninen stukat/sträckt sig? Har läst att det fixa sig för kaniner som brutit benen, och eftersom hon äter och kan röra sig så hoppas jag verkligen att det kan gå bra för henne!

Ellinor.a
0

Hon skuttade lite i början när jag satte ut henne, men nu sitter hon typ bara i ett hörn :(

minaninar
0

Alltså våra gissningar är ganska så meningslösa eftersom vi inget vet. Att hon sitter stilla kan vara tecken på att hon har ont när hon rör sig. Eller bara chock. Jag tycker du ska ta kontakt med veterinär imorgon, det första du gör om hon inte verkar hemskt pigg o sitt alldeles vanliga själv. Och även då tycker jag du ska kolla upp det. Ingen här kan svara på det du frågar i #17. Förstår att du är orolig. Har du möjlighet att åka till djursjukhus ikväll så gör det ifall hon verkar påverkad. Men har du det inte så gör det imorgon.

Ellinor.a
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har nu även satt in en vattenskål till henne (hon har vanligtvis flaska men hon tycker mer om skål, dock välter hon alltid ut vattnet från den) som hon satte sig och drack direkt.

Nu har jag börjat oroa mig över en annan sak. Jag kom på att jag inte sett henne ligga ner sedan detta hände. Hon har bara suttit ihopkurad, inte legat ner som hon brukar som på bilden.

Kan hon ha problem med att ligga ner ifall hon har skadat sig och är det därför hon är så trött, eller har jag bara missat att se att hon legat ner? Jag har alltså varit borta en stund på dagen, men nu har jag hållt koll på henne i några timmar utan att se henne liggandes..

Måste sova nu (om det går med min oro) men får hålla koll på henne imorgon också!

Ellinor.a
0

#19 Ja, men jag får gärna reda på många olika saker än att inte veta någonting. Jag har ingen möjlighet att åka ikväll, får se hur det blir imorgon!

[Mi-rand-a]
0

kan ju vara typ ett revben eller något annat lite mindre ben som är brutet eller så är hon bara i chock än men jag hade nog kontaktat veterinären med tanke på att kaniner är så känsliga djur

Ellinor.a
0

#22 Revben låter allvarligt.. Fast är det så stor chans att hon fortfarande är i chock? Som #10 skrev så brukar väll kaniner glömma sådana händelser ganska fort?

[Mi-rand-a]
0

#23 de är inte säkert, råkade för länge sen av misstag dammsuga på min kanin i en halv sekund, låter sjukt men han var lite för nyfiken, som tur var dammsugarn på lägsta "kraften"  men han är än idag rädd för dammsugaren vilket han absolut inte var innan (uppenbarligen) och de var kanske 1-3 år sen.

Ellinor.a
0

#24 haha, förlåt, men låter lite småroligt även om det måste varit en skräck för honom. Så bra minne trodde jag inte de hade… Men då får vi hoppas att hon bara fortfarande är lite skärrad och kommer att bli som vanligt snart!

Emelice1206
0

#23 Beroende på händelsen kan de komma ihåg, men om det är något litet, som att de står på bakbenen och tippar: om ingenting bröts eller så brukar sådant glömmas bort. Men om det blev en snabb och typ "swosh"-händelsen, kan hon vara lite medtagen. I #14 om du vill vara på säkra sidan tar du kontakt med veterinär, annars så avvaktar du. Men du verkar orolig, för ditt eget bästa och kaninens tar du henne till vetten imorgon föreslår jag :)

KaterinaPetrova
0
Ellinor.a
0

#26 pappa tycker att vi ska avvakta lite med att ta henne till veterinären, eftersom hon äter, dricker och sådant, och eftersom vi spenderat mycket pengar hos veterinären med henne nyligen.. Men om hon har något benbrott eller en ledskada, vad kommer då att hända om man inte behandlar det? Hon är fortfarande lugnare och sitter gärna inuti sitt hus och kurar. :/

Ellinor.a
0

#27 tack! Har redan läst det dock, och vet inte om jag känner mig något klokare..

[Mi-rand-a]
0

om de är ett benbrott kan de skada andra saker i kroppen om de går för länge med de tills de inte orkar längre, men tycker de låter inte som att något är brutet när hon äter och dricker, tror annars hon mest hade bara varit.

Emelice1206
0

#28 Om inte benet är så mycket annorlunda så kan ni lika gärna avvakta. Det är om det uppstår svullnad, benet blir snett eller krokigt eller så.

Ellinor.a
0

#30 & #31 Ja, eftersom jag varken ser eller känner någon skillnad på något ben så borde inget vara brutet. Dock kan hon ju ha sträckt till något eller vridit sig, men i och med att man inte märker av felet så tror jag nog att jag får avvakta med att kontakta veterinär. Jag får hoppas att hon vilar upp sig lite och sen blir bättre! Även om ni inte kan vara säkra på vad det är som är fel, så är det skönt att få svar härifrån, tack!

KaterinaPetrova
1

Min kaninunge åt och gjorde allt som vanligt i tre dagar när hennes ben hoppade ur led. Kaniner visar sällan att de har ont. När de väl gör det sitter de stilla och burrar upp sig.

Ellinor.a
0

#33 det är oroande… Men såg ni inte att benet var ur led redan då? Jag får se hur vi gör, vi kommer antagligen inte kunna åka till veterinären idag heller, men vi kanske kan ringa dem senare.

vevve89
0

#23 Kaniner kan ha bra minne;) Min hane blev tappad i djuraffären av personalen, inte så att han gjorde illa sig men i alla fall. Han visar än idag att han är lite höjdrädd. Han hoppar upp på hus osv men inte högre än kanske 40-50 cm medan mina tidigare kaniner hoppade upp på saker över en meter, Han vet att han inte vågar hoppa ner om det är för högt.

Och han sprattlar ibland när man tar honom och inte har tillräckligt säkert grepp om honom. Och han är idag 9½ år.

Ellinor.a
0

#35 Vad sött^^ Bättre att han är försiktig, så är det ju mindre chans att han skadar sig :) Mamma är sjukgymnast (för människor) så hon fick känna på Nikita. Hon kände att inget ben är ur led, men att hennes högerben är lite slappare än det vänstra. Hon stödjer på det när hon skuttar, fast med mindre kraft än hon gör med det vänstra. Hon har två teorier om vad som kan ha hänt: Hon tror att antingen har en nervfunktion försämrats så att hon inte kan ta i med det benet lika mycket, men isåfall är det tur att hon inte blivit helt förlamad i benet, och åtminstone kan stödja på det och använda det med begränsad styrka. Annars kan hon ha fått en muskelsträckning, vilket kan göra ganska ont, men kan bli bättre av sig självt med tiden. Mamma tror mest på det första alternativet eftersom "hon verkar inte ha ont", men eftersom kaniner är så bra på att dölja sin smärta tror jag mer på det andra alternativet om det är något av dem två. I vilket fall som helst är mamma så gott som säker på att inget gått ur led, isåfall skulle hon känt det. Men hon tycker iallafall att Nikita är jätteduktig som är så lätt att hantera, och som skuttar (vi var ute en runda i trädgården, och då var hon nyfiken och framåt) så bra, och även försöker med högerbenet så gott hon kan för det är det bästa hon kan göra :) Är så stollt över min lilla nin

minaninar
0

Alltså det låter som om något är fel. Men eftersom din mamma är sjukgymnast så känns det ju aningen lugnare. Avvakta några dagar, men om kaninen allmänt verkar påverkad så får ni ju göra något.

Men det är ju toppen att din mamma är sjukgymnast då kanske hon kan hjälpa din ninis med rehabiliteringen, med lite massage o sånt.

Ellinor.a
0

#37 ja, det är ju något fel med det högra bakbenet, men som du skrev känns det ju lugnande att mamma är sjukgymnast. Om man bortser från t.ex. röntgen så kan hon nog ge lika många svar som veterinären om vad det kan vara (Det kan tilläggas att veterinärerna i området inte har så mycket kunskaper om kaniner), även om hon är van vid att hjälpa människor. Vi ska hålla koll på henne mycket de kommande dagarna och se så att det inte försämras, samt hjälpa henne så mycket vi kan. :)

minaninar
0

Men jag tycker ändå ni ska börja söka efter en kaninkunnig veterinär där ni bor. Det behöver ni ändå ha om det skulle hända nåt annat. Du kan alltid fråga här på kif, kanske nån annan som bor i närheten o vet tips??

För om det verkligen är fel på benet så tycker jag nog ändå att ni ska kosta på besök. SÅ himla dyrt är det inte.