Hjälp! Svara snabbt!
Det blåser ganska mycket här nu och min hona på två år är jättekonstig. Jon lägger sig ner, rullar, andas fort och har en stirrig blick. Jag antar att hon är rädd men mamma tror att det är något med magen för att hon rullar sig. Vad är det och vad ska jag göra? Hon är ju utekanin men p.g.a. blåsten så satte jag in henne i en transportbur i förrådet.
MVH Celina

Hade det varit häst hade jag sagt kolik/tramvred.
Ta det lungt och försök känn på magen och se om hon reagerar på ngt särskilt ställe eller om du känner ngn knöl
#1 Ja, men det är ju ingen häst :) #2 Ok. Tack!
MVH Celina
Skriv igen när du har känt:D

Nej, men kaniner kan kanske reagera på samma sätt? Dem rullar för att få rätt på mage/tarmar. Kolla så hon inte är uppspänd runt buken.
Kaniner rullar sig när de trivs och mår bra… Vet inte vilka fler anledningar det finns.
Som #6 säger så rullar de sig/ slänger sig på sidan när de trivs, hon kan andas fort för att hon är andfådd?
Min hane hade förstoppning en gång, docknså var han inte stirrig, men han rullade och vägrade röra sig och trött/hängig. Äter hon som hon ska?
Det kan va kramp/fång enligt en veterinär jag pratat med. Man ser skillnad på en kanin som slänger sig i smärta och en kanin som slänger sig och sen vilar.
Tror du att det är smärta så ska du in till veterinär
Det låter ju definitivt inte som det är fråga om någon njutning eller glädje i trådskrivarens inlägg.. :/
För det första: vid det här laget kan man väl säga att det är läge att ta in kaninen. Kanske ha fönstret öppet i det rum kaninen är.. Att kaninen sitter instängd i transportbur i en bod eller förråd eller vad det var är ingen god idé. Transportbur ska de inte sitta i en längre tid om ej absolut nödvändigt. Om det t.ex. skulle vara något magrelaterat så är det viktigt att de kan röra sig.
Sedan är frågan: Pågår rullandet osv? Då är det veterinär som gäller. Jourveterinär eller närmsta djursjukhus.
Jag skulle ringa en kaninkunnig veterinär om jag var du?
Hon mår bra nu. Hon var jätterädd men att sätta henne i transportburen hjälpte faktisk. Och när hon rullade sig var hon ju inte glad? Jag vet inte varför hon gjorde det men hennes mage var och är okej.
MVH Celina
Skönt att höra att det inte blev något allvarligt av detta med rullandet. Det lät ju lite oroande.
#13 Ja, det var tur. Hon gjorde så i bilen en gång när vi skulle till veterinären så det är nog något för att de är rädda. Min hane gjorde också så i bilen.
MVH Celina
Tur att allting löste sig och att alla mår bra;)