Kanin iFokus

Kanin

Etikett: sjukdomar
Läst 1256 ggr
iJennie
1

Värt att ha försäkring?

Är det värt att ha försäkring till kaninerna? Varför har ni det, eller varför har ni inte det? 

För oss skulle det kosta 900:- per år för två kaniner och en självrisk på 700:-. Hur mycket brukar ingrepp, medicin och undersökningar kosta (olika på olika ställen, men tänkte på vad ni har för erfarenheter)?

/Kram Jennifer

minaninar
2

Är det värt??

YES! Jag har erfarenhet av att ha skaffat kanin, dagen efter så är kaninen akutsjuk och måste till sjukhus. Jag hade inte hunnit skaffa försäkring fast jag definitivt hade tänkt göra det. Men han hade inte ens varit 24 timmar i mitt hem innan jag var tvungen att åka till vet. Det kostade 3800 plus medicin, plus taxiresor (eftersom det var så akuta andningsbesvär att jag inte vågade åka t-bana). Allt blev sammanlagt 5000.

Nu har jag försäkring o har äntligen fått reservationen hävd för luftvägsinfektion. Yeeey. Jag trodde han hade skadat sig för några veckor sedan och åkte in akut. Det kostade 1100drygt har jag för mig, och jag fick tillbaka drygt 400 typ.. Omjag minns rätt var hela notan ca 1300. NÄr jag ändå var där passade jag på att besiktiga för att få reservationen för luftvägsinf. hävd. Det fick jag rabatt på då och det kostade bara typ 180, och den kostnaden kunde jag inte räkna in i det som jag skickade till försäkringsbolaget. Men resten, ca 1100, bestod av ca 690 i undersökningsavgift, och ca 500 i akutvgift. Det låter kanske inte så mkt att få tillbaka ca 400-500 spänn på en sådan räkning, men det känns ändå toppen när det blivit ett litet hål i kassan. Gissa om det hade känts skönt att få igen lite på de där 3800…

Så nu skulle jag råda alla: skaffa försäkringen innan kaninen kommer, och be dem skriva ankomstdatumet som startdag. SÅ slipper man min situation. Det är ju möjligt att kaninen matvägrar eller bajsvägrar första dygnet pga omställningen - bara det kan ge upphov till en situation som kräver veterinär.

Dessutom: Folk tenderar att tro att kaniner inte ska/kommer att kosta pengar. Sedan när kaninen blir sjuk blir de chockade och inser att detta kan kosta pengar, och så blir de ovilliga att söka veterinärvård trots att kaninen uppenbart behöver få komma dit, och lider. Med en försäkring så har man dessutom redan tagit en viss kostnad vilket betyder att man redan inser att det kan kosta, och sedan när det är dags så kommer det inte bli lika stort hål i kassan. Men jag måste betona att oavsett hur du gör, om du lägger undan pengar (bör i så fall vara minst 5000 för ung frisk kanin, och 10000 för äldre), eller tar försäkring måste man alltid låta sitt djur komma till veterinär.

Har man föräldrar som sköter kostnaderna så måste de förstå att kanin kan kosta ganska mkt om den blir sjuk. En försäkring är ett bra sätt att kolla att föräldrarna förstår vilket ansvar det är.. och förbereda dem på att det kan kosta..

Agria har nyligen skapat ny försäkring som förmodligen är lite dyrare, men som ger mer. Jag funderar på att undersöka den, trots att jag egentligen gillar Sveland bättre. :P Jag har för mig att den här nya kommer innebära att det inte är någon självrisk… eller nåt.. minns ej.

Fridaaaa
1

Jag lägger undan pengar istället för att försäkra. 
Skulle jag försäkra, skulle det bli Sveland, för gillar ej agria så mycket (inte när det kommer till katt/hund i alla fall).

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tlover
1

Vi lägger undan pengar istället och avlivning tex sköter vi själva.

Men jag har funderat att ha dom på gårdsförsäkringen om det går, dom är ju lantdjur ändå men det blir först då vi skaffat getterna också (dom vill man nog ha försäkrade)

edit: kanske ska tillägga att vi har en väldigt frisk ras, dätför blir det inte så mkt utgifter ändå)

l'm back

iJennie
0

#1 Okej, då blir det helt klart försäkring! Vi vet att kaninerna kommer kosta. Det var bara att jag vet att vissa har och inte har, så undrade lite hur man tänker. Men vart har ni försäkring?

#2 Varför är inte Agria bra?

#3 Okej, dock skulle vi inte sköta avlivningen själva.

/Kram Jennifer

Fridaaaa
1

#4 Skrev att jag inte gillar agria så mycket.
Haft krångel med dem när jag skulle försäkra min ena katt. Så vågar mig inte på dem igen. Och det är många delade meningar ang agria, vissa nöjda andra inte. Man får bedöma själv lite vad man tycker 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tlover
0

#4 då kan det ju kosta endel även om man har en frisk ras för dom dör ju nån gång och ofta har dom antagligen ont i slutet.

l'm back

tussen12
0

#6 Men hur hjälper en försäkring mot att det kanske har ont i slutet??

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

tlover
0

#7 medicin eller avlivning, i TS familj skulle man ju inte avliva själv och avlivning kostar ju.

l'm back

[00emi07]
0

lägger undan pengar! om jag har kaninförsäkring och kaninerna inte blir så pass sjuka har jag "slösat bort" pengar. vilket jag inte har råd med. 

försäkrar redan massa andra djur!🙂

iJennie
0

#5 Okej, då förstår jag.

#7 Det är ju som #8 säger.

/Kram Jennifer

[Jawa´s]
1

Jag tecknar bara försäkring på de djur som kommer leva lite längre (10år + som hund, katt, orm) medan de mindre djuren går utan. En av anledningarna är att jag inte planerar några dyra veterinärkostnader på dem, framförallt inte då det dröjer så länge innan de visar sig sjuka. När det väl syns har det gått långt. Själv provar jag gärna med en medicin men funkar inte det så väljer jag avlivning. Att gå igenom större behandlingar är ofta lidande och kan djuret ändå bara leva nåt enstaka år till OM det blir friskt så tycker jag inte att det är värt det. Jag har gått för långt på många djur vad gäller behandling och alltid ångrat det lidande jag lät dem gå igenom innan deras död, allt för att mitt ego tänkte "vi kanske fixar det, jag kanske får ha kvar snutte liiiite till". Djurets bästa hade varit att somna in direkt. Så, smådjur som kanin och råttor har jag ingen försäkring på, de får somna om inte medicin hjälper. Hade jag haft försäkring hade jag gått back mer än att hosta upp den tusenlappen det kostar för vet. Besök. Vill man däremot ha möjlighet att operera sin kanin så är försäkring bra, så det beror väl lite på hur långt man vill gå med sitt djur.