rasta kanin på dagis?
Om du skulle rast en kanin på en dagisrastgård, är de inte självklart att man plockqr upp pluttarna efter sig?
Nej, inte om det fanns barn där :)
// Johanna
Medarbetare på Dvärghamster iFokus
Jag skulle inte ens rasta en kanin på en dagisgård. Djur hör lika lite hemma där som i en affär eller på en restaurang.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
För mig är det självklart om man nu ens måste rasta sin kanin där.
Men anser inte att man ska rasta varken kaniner eller annat på en förskola.
#1 Barnen kommer ju dit dagen efter eller efter helgen om det är helg.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 så du tycker att de är okej att man lämnar avföring på en dagisrastgård så att barnen kan stoppa i sig de?
man rastar väl inte sin kanin på en dagis gård? 🤪eller? finns billiga kompostgaller du kan göra en stor rasthage av, dessutom flyttbart!
Ett bättre alternativ! 🙂
#4 Nej nej det var inte så jag menade. Jag skulle ej rasta en kanin där, hur som helst. Men om det var barn där skulle de ju vilja "kolla" på kaninen. Föressten, varför ens rasta en kanin på en förskola? Och om det nu var så att den pluttade är det väl självklart att man plockar upp det?
// Johanna
#6 Man får inte rasta kaninen där när det är verksamhet där! Så att ett barn vill se på kaninen eller så, är ingen risk, för du får inte ta in kaninen på gården eller liknande när det är verksamhet där.
#7 Ok, men har aldrig gjort det så vet inte så bra, tror aldrig jag kommer göra det heller🙂
// Johanna
#8 Du får inte göra det så 😉
Jag har aldrig rastat en kanin på ett dagis. Jag har en egen inhägnad stor trädgård där jag hellre aläpper mina kaniner. Startade den här tråden för att jag läste i ett annat forum att någon tipsade om att man kunde rasta kaninen på en dagis rastgård. Den som tipsade verkade negativ till att plocka upp efter sig. Dessutom gillar ju kaniner att gräva och de är kanske inte heller så vra om dom gräver sönder marken på ett dagis.
Jag hade inte orkat plocka upp små 10 tals kluttar som man inte ens märker att dom släpper, annat är de med en hund. Fast hade inte ens rastat min kanin där då de kan finnas barn som kommer och ska hålla på att klappa och lyfta mm. så nej :p
#11 Läs #7 🙂
#11 så du rialerar hellre att ett litwt barn äter kaninbajs o blir sjukt?
#11 Ja vissa är lata. Antar att du skulle uppskatta om dina framtida barn äter avföring på förskolan för att nån lat djurägare först rastade där och sen inte ens orkade plocka bort skiten.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
#13 #14 Jag ser de inte lika allvarligt som om ett barn skulle gå och äta hundbajs eller kattbajs och inte för att jag är lat men för att de är meningslöst, min kanins kluttar syns knappt i hans bur så hur ska man kunna hitta de bland allt gräs/sand? om man inte står med ett förstoringsglas och iakttar varenda rörelse han gör med rumpan.
De kryllar med harbajs och kattkiss i varenda sandlåda i den är staden och alla låter sina ungar leka där ändå, de ser jag som en sak att bli mer upprörd över än en tamkanin då ägaren vet exakt vart den varit och vad den ätit och förhoppningsvis om den är sjuk.
Är de inte lika att börja plocka upp efter kaninen om man är på en annan offentlig plats om ni nu tycker de är så viktigt på just ett dagis? barn kan faktisk vara lite varstans och inte bara på ett dagis.
Dock har rastning av djur inte hemma på en förskolas gård heller.
Finns absolut ingen anledning till att göra det. Plus då att det inte är OK så länge förskolan är igång och på många håll får man ej göra det annars heller, Vilket är bra.
#15 Skillnaden mellan ute var som helst och på dagis är att dagis är barnens område. Där ska de kunna vara utan att stöta på avföring och andra olämpligheter. Folk som rastar djur på dagisgårdar är egoistiska.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Som mamma till dagisbarn så måste jag säga att de som rastar på en dagis gård borde sluta med det direkt! Inte bara av att de kan stoppa i sig bajset (Min dotter har prövat här hemma, hon trodde det var russin och var snabbare än mig)
Men det finns de barn som är super allergiska mot pälsdjur och på en dagis gård, där barnen ålar, kryper och leker så kan det vara jätte farligt.
De som är allergiska kan få en jätte reaktion och på små barn går det väldigt fort och då står de stackars föräldrarna och dagispersonalen och vet inte varför barnet fick en reaktion.
Så jag avråder starkt från att rasta där, med hänsyn till de som är allergiska + att det är inte så kul att äta bajs ;P
Mvh Hela stora familjen <3