Varför gräver hon?
Jag har haft min lilla Dvärgvädur i två år och hon är en jättesnäll utekanin som inte brukar bråka men nu på sistone har hon börjat gräva… 😕
Hon har ett litet grönt hus so hon kan gå in i och hoppa upp på, den är ca 70 cm och hon älskar att vara där uppe men nu på sistone har hon börjat gräva under huset, hon får inte plats där nere förut, det är ca 7 cm från marken till början på huset, hon hade grävt jättemycket och nu är det ett ca 20 cm djupt hål i gräset, ner i jorden men vi har haft henne i två år men hon har aldrig gjort det förut, varför gör hon så? Hon grävt så långt att hon nu kan vara under jorden, hon kan nu gå helt under jorden 😕
Varför skulle en kanin gräva så? 😕
Kan nån snälla hjälpa mig och stoppa det? Snart kan hon gräva sig ut ur gallret och rymma 😕
hon gräver för att det är hennes natur, har ni grävt ner gallret nått under jorden?
l'm back
Nej men hon har aldriiiig grävt så här mycket. Bara när hon är rädd men jag vet att hon inte är rädd nu…
Är väll inget konstigt med det! 😛 Hon gräver, kaniner gör det och det spelar egentligen ingen roll om hon gjorde det förut eller inte! Är hon lös eller i inhägnad?
Det är naturligt för kaniner att gräva.
Kaniner behöver få gräva. Då får man göra en bra utegård så att hon ej kan gräva sig ur 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#2 det är ju naturligt med grävande kaniner men kan hon kanske blivit i den åldern att hon vill ha ungar?
Jag kan inte säga med säkerhet men rent logiskt känns det som om om en hona börjar gräva mer än vanligt kan det kanske vara hormoner som spökar. Ungefär som kvinnor som husshoppar ;)
l'm back
5# Jaa kanske det.
3# Hon bor i en inhägnad men får ibland vara i sele och är ute och promenerar.:)
Men hon har ju grävt jätte djupt :(
#6 då får du fixa så att hone ej kan gräva så djupt. Ha nät i botten och sedan kanske fylla upp med lite jord/sand som hon kan gräva i? :)
7# jaa det är ju en bra idé :)
Men finns det perioder då en kanin gräver som mest?
#8 Jag har aldrig upplevt det bland mina i alla fall, de gör det lite då och då. Det är bara naturligt för dem 🙂
Jag funderar om det annars skulle funka att gräva ner nätet en bit i jorden (gissar 30-50cm minst) för de flesta djur följer "minsta motståndets lag" så är det inte ett regelrätt rymmningsförsök så kanske kaninen vänder och gräver åt andra hållet (jag tror vi gjorde så på vår Hage då jag var liten men jag är inte säker).
Edit: men det var altså en Hage inte en bur så den behöver inte ha så mkt säkerhet.
Jag tror det är 50 cm + planka längst ner som krävs för att rävsäkra en inhägnad.
#6 om min helt ovetenskapliga teori stämmer så vill hon nog komma djupt som skydd mot rovdjur och kyla.
l'm back
10# ja det kan stämma.
Hon verkade inte så rädd när jag kom till henne, jag gav henne en liten bit äpple och då stack hon bara ut nosen och tog den och gick ner i hålet igen.
Kan det vara så att hon är dräktig?
#12 Hon kan ju bara vara dräktig om hon träffat en hane.
Men förra gången så råkade en vildkanin komma in i hennes bur… 😮
Den råkade typ komma in genom ett litet hål som vi nu har täckt igen men vildkaninen sprang ut när jag gick ut…
Men jag vet inte vad vildkaninen gjorde då.
#14 hur länge sedan var det?
Då måste ni helt klart ha bättre utehage till henne.
#15 För ca 6 dagar sen…
#16 då ska du nog läsa på kaninavel.
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
är hon dräktig vet jag inte om jag skulle vilja ha henne i ett hål då, svårt att ta bort döda ungar tex
l'm back
Låter lite som om hon antingen är dräktig eller skendräktig?.
Eller så trollar TS eftersom hen skriver att hen undrar varför kaniner gräver (!), och det kommer fram nu att hon haft besök av vildkanin…. Låter lite…speciellt….? Inget illa menat.
#20 Man får inte uttala sig om det är "troll" eller likande, rakt ut i tråd
#21 Jaså, varför inte?
Jag anklagade iof inte personen för att vara ett troll, bara funderade på om tråden var på skoj.
håller med #13 inte för att jag är världens mest kanin kunniga men ändå…
#22 Fast det blir ju på sätt och vis att "anklaga" personen som gjort tråden…
Alltså jag undrade egentligen: Varför började min kanin helt plötsligt gräva?
Så nej det är faktiskt inte på skoj!
Hon gräver längre och längre in ju…
Och att tillägga så menade jag inte att jag undrar varför kaniner gräver, utan varför min kanin helt plötsligt (efter två år) börjar gräva bara sådär.
min hane på ett år brukade ALDRIG gräva, nu älskar han det! gräver hela tiden när han är ute. Mycket dessutom! 😂
Jahaa, men gräver han i buren? 🙂
#28 Kaniner kan börja med saker efter flera år. Det vet man aldrig 🙂
Men kan jag stoppa så hon inte gräveer för långt ner i jorden? :)
Alltså, det är ju bra att hon kan gräva men hon ska ju inte gräva hur långt som helst ner i jorden…
#30 Sätt nät. Det enda som hjälper.
För övrigt behöver du nog skaffa en bättre bur, om hon nu är dräktig.
Hur gammal är hon?
Ja 🙂
31# Hon är ca 9 år (Tror vi) men hon är toppfrisk.
#33 NIO år?! Då kommer hon inte klara av en förlossning! 😮
Men vad ska jag göra? 😭
Har inte läst alla kommentarer.
Jag fattade inte riktigt det där med huset. Skulle du säga att det finns tillräckligt med plats i huset för henne att gömma sig i? Det kan ju vara att hon inte är nöjd med huset som gömställe? Ställe att vara i fred på där hon är helt trygg o inte syns.
Det andra som någon sade: hormoner!! Kastrering rekommenderas för honor speciellt efter 2 års ålder. De har nämligen stor risk att drabbas av cancer.
Men det är också deras natur. De kan göra avancerade tunnelsystem. VIssa kaniner är mer grävare än andra.
Dessutom: jag får intrycket att hon sitter ensam? Är det så?
Det kan väl också vara ett tecken på leda eller ensamhet?
Beror på hur mkt tid du spenderar med/hos henne förutom den tid som du städar, ger mat. Gör du grejer med henne? Promenader, hoppning eller annat?
Kan vara att du behöver aktivera henne mer o vara med henne.
Ojdå, läste om "vildkaninen". Det är inte alls bra. Det är därför man ska kastrera djur. Annars kommer hanar att komma springande för de känner intressanta dofter.
Är hon nio borde ni ta till veterinären o kolla om hon är dräktig och diskutera vad f*n ni ska göra i så fall…. o boka kastrering typ samma dag, vilket jag tror man kan göra o då i praktiken blir en slags abort..
Det är livsfarligt för en hona att bli dräktig i den åldern.
Jo, jag försöka komma till henne ofta, ibland tar jag ut henne i sele, jag har prövat med Kaninhoppning men hon vill aldrig.
#35 Åk till vet, vet inte om dom kan kastrera en sådan gammal kanin, annars är det bara att hålla tummarna för att det inte blir några ungar!
Är inte heller 100% att en sådan gammal kanin kan bli dräktig 🤫
Men som sagt, åk till vetrinären!
Det är för riskabelt att kastrera en 9 år gammal honkanin skulle jag säga.
#40 Hon kommer nog inte klara en förlossning 🤔
#41 Nej OM hon är dräktig är inte chansen så stor nej.
Men som sagt, stor risk att kastrera också. Så är svårt det där.
Kan man inte göra ett ultraljud på henne då? Om hon har ungar så vore det bästa att kastrera henne..
#43 kan man enskastrera då dom har ungar redan?
l'm back
#43 Jo det går ju men då måste hon nog gå runt 10-14 dagar in i dräktigheten för att vara säkra plus att det kan vara stressigt.
Sedan är det osäkert om veterinärer vill kastrera så gammal kanin
#43 jepp det kan man, om honan inte är för långt gången vill säga.
#45 Fast det kanske är värt att kaninen blir lite stressad? det kan ju gälla livet på henne
Jag tror veterinären kan bedöma om hon är i kondition att kastreras. Svårt för oss att säga. Det finns ju operationer som görs på gamla kaniner med. VIktigaste är väl att veterinären är en veterinär som kan kaniner.