sköldpad och viltgrå mantelteckning?:s
Jag har en fråga!
Jag och en kompis tänkte para våra kaniner MEN hennes kanin är sköldpaddnings tecknat och min kanin är viltgrå manteltecknad. Vet någon vilken teckning ungarna kommer få? Eller bara har ett hum om det.😃
Är väldigt tacksam för svar!❤️
Finns inga sköldpaddstecknade kaniner 🙂
Japantecknad menar du kanske?
Ni behöver läsa på mycket mycket mer innan ni ens tänker på att para 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 Hon är en typsik holländare!☀️
#2 Typsik holländare? Har du bild?
Vanligaste färgen på holländsk kanin är svart/vit.
Men då är din säkert japantecknad
#2 hon är som en holländare fast brun,vit och svart😉
#4: Då är den gul/svart japantecknad holländare. :)
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Alltså, både du och din kompis behöver nog läsa på lite mer.
Det finns jätte mycket bra på kaninmagazinet.se, och olika artiklar här på kif.
Och man ska absolut inte para mantlade och brokade (vet inte om din är brokad, lägg upp bild).
Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.
Är båda samma ras..? kan ju vara bra precis som tidigare nämts att läsa på o fundera fram ett bra mål med kullen- hopp/kelisar..?
Dom ska bli kelkaniner. Hanen är en dvärgvädur och har teckningen viltgrå manteltecknad och honan är en japantecknad Holländskkanin. Tack för att ni tycker att vi ska läsa mer men vi är 14 och 15 så vi vet hur man ska göra;) Bara en grej… Hur ser brokade kaniner ut?:o
#8 vet du inte vad en brokad kanin är så har ni inte ens i närheten av kunskap ni bör ha för att avla enligt mig.
14 och 15 är ingen ålder. Dessutom är det era föräldrars ansvar så de bör också veta endel om att para kaniner och godkänna att ni ens gör det.
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
#8 Ålder har inte med vad man kan och inte kan.
Och eftersom du säger att "vi vet hur man ska göra" borde ni veta hur en brokad kanin ser ut.
Läs på mycket mer.
Men kan inte någon bara säga hur en brokad kanin ser ut så får vi lära oss det! Snälla!!!:'(
Google.
#13 Jag har testat och det ser ut som min kanin gör! Och när jag söker på mantel så ser det ut som min kanin också! Och om ni söker på Google på japantecknad holländska kaniner så kommer det fram hur hennes kanin ser ut och om ni söker på brok så kommer det upp så som min kanin ser ut och ifall ni söker på mantel så kommer det också upp så.
#14 Vi vet hur brokad, mantlad och holländsk tecknad ser ut 🙂
Det är ju ni som skulle lära er? Och det är inte bara att "para" osv heller 🙂
#15 vi vet men det jag har undrat hela tiden är hur en japantecknad Holländskkanin och en viltgrå manteltecknad dvärgvädurs ungar skulle se ut?
#16 Det beror på vad som ligger längre bak i släkten. Alltså med färger. Sedan utseendemässigt kan man aldrig veta.
Lägg upp Bild på er kanin, för ni ska för allt i värden inte para en brokad + mantlad eller mantlad + mantlad!
Jag tycker att ni verkligen måste läsa på, och åldern spelar ingen roll, man kan vara 50 år och veta lika mycket som en 11 åring ( eller tvärtom).
Har du bilder på kaninerna så vi kan få se vilka färger de har? Jag är yngre än 15 och 14 men vet hur en brokad kanin ser ut, så det har inget med ålder att göra. Har du stam på kaninerna där det står färger? Det går inte att avgöra färg på bara föräldrarna 😉Det finns mycket mer fakta längre bak i stammen. :) Är mamman holländare?
// Johanna
Medarbetare på Dvärghamster iFokus
Är hon redan parad?
3 gånger innan! #22
Dvärgväduren är viltgrå övermantlad och mamman är gul/svart japantecknad. Hm.. Har du stam på de? Annars är det svårt att veta vad som kommer, kan komma vad som helst, men jag skulle gissa på en del viltgrått, men det beror förstårs på vad som finns mer i stammen.
// Johanna
Varifrån kommer föräldrarna, vet ni om de har några sjukdomar i släkten?
Har ni flera burar, om ni inte får ungar sålda?
Tänk på att det finns massa kaninungar ute i världen som tas för ett 'kelsyfte' och mååånga av dem hittar inga nya hem.
Så tänk noga innan, trots att föräldrarna säkert är jättesnälla och ni vill testa på att ha kaninungar. :)
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
Släkten har inga sjukdomar inte holländaren eller dvärgväduren! Dvärgvädurens släkt kommer ifrån Spanien och holländarens släkt kommer ifrån Tyskland!😃26#
Vad har stammen för färger? 🤔
// Johanna
z#26 Har de stamtavla?
Du måste säga stammens färger för att vi ska komma någon stans i huvudfrågan, annars står det stilla. Säger samma som #29 Har de ens stamtavla?
// Johanna
#28 vad menar du?:s #29 nej
Jaha,ja det har dom!😊 #30
#31 Stammen = Stamtavla
Men eftersom de inte har stamtavla så kan vi tyvärr inte veta vad det blir för färger av de. Släktens färger avgör vad föräldrarna bär på för färger. De färgerna som föräldrarna bär på kan det bli.
// Johanna
#33 Men tror ni att det går att para på dem…
Nu har du skrivit både att dem har stamtavla men också att de inte har :s
Men jag förstod inte vad du mena!;) Men tror ni att det går?
Para går det ju alltid att göra, men att veta färger är svårt och det kanske blir svårare att sälja. Leta upp intresserade innan ni parar.
// Johanna
Erfarenhet har inget med ålder att göra.
För tre dagar sen fick jag min första efterlängtade kull. Trots att jag läst på i flera månader under lektionstid i skolan så är jag inte säker på allt. Men jag är medveten om grunderna och har kontakt med uppfödare jag kan rådfråga.
Är själv 16 och för ett par år sen kunde jag inte ens ta hand om en egen kanin på heltid. Man har ett stort ansvar när man är ägare till en kanin, tänk er då att ha en kull. Det är ett stort ansvar att sätta liv till världen. Man måste vara beredd på vilka risker det finns.
Långt innan jag parade min hona med min hane hade jag 4 st som visat intresse. Då ansåg jag att det var rätt tid para mina kaniner. Det är viktigt att ha ett mål, ett syfte med det hela. För det finns så många kaniner som söker nytt hem olika annonssidor, och tänk så bra det skulle kännas att ge en kanin en ny chans i livet!
Jag kommer göra allt som står i min plikt för mina ungar. Jag ska se till att de kommer till långvariga hem med mycket kärlek. Spelar ingen roll om de nyblivna ägarna aldrig haft en kanin tidigare, så länge de är villiga att lära sig är jag nöjd. Är glad när mina blivande köpare frågar.
Kaninungar är så söta och oskyldiga, men även de blir vuxna. Alla kaniner har varit små.
Ju längre ni väntar och läser på, ju mer kommer ni uppskatta den dagen ni får er första kull.
Stolt ägare till stora chinchillan Myska. 
först och främst, hur gamla är kaninerna?.
Vad är syftet med kullen?
Just holländare har en förmåga att få rätt stora kullar, är ni beredda på kanske 8 ungar eller fler?.
Låter inte seriöst någonstans tyvärr. Plugga på om kaniner, skaffa lämpliga avelsdjur och SEN kan ni fundera på Avel.
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
Honan är 5 och hanen ska fylla 2 i maj. Båda deras föräldrar och mor och farfäder har varit super duktiga hoppkaniner och honans mamma var Sveriges finaste kanin så utställnings och hoppkaniner tänkte vi. Vi har redan potentiella köpare så det behöver ni inte bekymra er om!;)
Om honan får sin första kull som 5 åring så är det nog kört, självklart finns undantag. Men maxåldern för första kull är ungefär 2 år.
Onödig risk att ta. Njut istället av tiden tillsammans med era kaniner nu!
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
Att para en hona vid 5 års ålder är vansinnigt, speciellt om honan aldrig haft en kull tidigare. Ju äldre honan blir ju större risk är det att honan och ungarna inte klarar förlossningen! Då kanske ni sitter där med moderlösa ungar… Var glad för den kaninen du har istället. Börjar faktiskt tröttna på hur folk resonerar och tänker på sig själva framför kaninen.
Stolt ägare till stora chinchillan Myska. 
Jag började läsa om kaninavel när jag skulle fylla 12. När jag svar 14 tog jag min första kull, och då hade det tagit mig ett bra tag att läsa på allt om färger, raser o,s,v.
Vad för färger har kaninernas föräldrar, mor -och farföräldrar?
Holländare kan få ganska stora kullar, har du intresserade till kanske 8-9 (om inte fler) ungar?
Hart ni plats till kanske 5-6 hanar som inte blir sålda?
Har ni tiden?
Har era föräldrar kunskap?
Ni är under 18 och det är föräldrarnas ansvar.
Vad är ens syftet med kullen?
Att ta en kull bara för att? Eller för att ni vill ha vars en unge? Köp då hellre en kanin, istället för att sätta fler till världen.
Vi uppfödare som är med i avelsförbundet och hoppförbundet har ju en anledning till att ta våra kullar, just för utställning och hoppning, och ni? För att ni ska ha kelkaniner, som det redan finns 1000000tals av? Njaa..
Vill ej låta kränkande, eller så.
Dessutom, om nu ni tycker att ni ''kan'' för att ni är i 15-års åldern, varför vet ni då ex. inte lika mycket som mig? Jag är 15 å verkar kunna en del mer än er, inte för att ''skryta'' eller så, men så som ni skrev det innan så verkar ni tro att åldern ''gör skillnad''.
Nej, här spelar inte åldern någon roll!
Lycka till, hoppas ni läser lite mer om detta.
www.kaninmagazinet.se
Är en PERFEKT sida!:)
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
#40 Hur hade ni tänkt att ni skulle få utställningskaniner om ni korsar holländare och dvv? Man kan inte ställa ut kaniner som inte är godkända med korrekt märkning och stamtavla från SKAF.
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com
#40: Hade ni tänkt till utställning?
Då måste jag be er att tänka om helt och hållet. 2 olika raser kan inte få ungar som är utställnings bara. För att få sätta stamtavla på ungarna krävs det att båda föräldrarna är av samma ras och är stamboksförda. Ni måste även vara med i SKAF och ha ett uppfödarnummer.
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
#40 Ni kan inte para en 5 årig kanin, speciellt inte om det är första kullen…
att föda upp ungar för utställning och hoppning går inte på de kaniner ni har. För utställning krävs först och främst rasrena kaniner med stamtavla och märkning, och då måste ju båda avelsdjuren vara samma ras.
Om föräldrarna inte är tävlade så kommer ni få jättesvårt att sälja till hoppmänniskor då de är så pass kräsna och endast köper kaniner efter tävlade/meriterade föräldrar.
Det är kelavel ni pysslar med, inget annat.
Och som alla de andra sagt, är honan 5 och aldrig fått kull så tar ni en stor och jättedum risk, ni leker med honans liv.
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
#40 Sveriges finaste kanin?
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
#26 Tyskland har jag nästan bara hört skräckisar om gällande bettfel och andra defekter.
Tycker detta låter som rena vansinnet i mina öron faktiskt, 5år gammal hona och ingen kunskap? Tycker dessutom hon såg aningen tjock ut på bilden som lades upp på henne… Inte bra att para en överviktigt kanin :/
Tycker ni ska läsa på mer precis som alla andra här har skrivit. Jag sjölv läste på och läste på men när jag väl fick första kullen var det så mycket mer som man omöjlig kan läsa sig till. Skaffa kontakter läs, lyssna och lär. Att föda upp innebär ett stort ansvar. Du skall alltid kunna hjälpa dina köpare inför och efter köpet av sin kanin. Vill dem inte ha kvar den ska DU som uppfödare kunna ta tillbaka kaninen och behålla den eller hitta ett nytt hem åt den. Köparen och andra skall alltid kunna vämnda sig till dig för att få hjälp. Och era föräldrar MÅSTE vara med i detta. Min mamma hjälpte mig så mycket hon kunde men när hon dog var jag tvungen att lägga ner då jag inte har tid pga alla studier och ej har körkort eller egen trädgård. Att föda upp är inte bara att para två kaniner och sen tro att allt löser sig. Dem ska bli sålda till bra hem, ni ska ha väl uppbygda grunder i hur man sköter och hanterar kaniner vilket innefattar kaninens egna natur, uppväxt, beetendemönster, levnadsvillkor, utfodring och Avel. Sist av allt kommer färglära som bara är en kul grej inom aveln. Ni kommer behöva föda upp i flera flera år innan ni ens behöver tänka på kaninens färg och teckning det är främst beteendet och kaninens hälsa som är i centrum den första tiden av ert avelsarbete och utgör grunden för era kaniners hälsa och temprament. Färgen är bara en rolig grej, att gilla en specifik färg som man tänkt sig satsa på. Att vara uppfödare är så mycket större och så mycket svårare än vad man kanske först tänkt sig. Därför sålde jag alla mina kaniner utom en i hopp om att kunna starta igen när jag FAKTISKT är redo, när det nu blir….När jag skaffat jobb/klar med utbildningen, körkort och bil och kanske till och med egen trädgård så jag kan ha mina kaniner nära mig och inte 2timmar bort från min lägenhet vilket jag hade tidigare efter att min mamma dog och jag inte längre hade tillgång till egen trädgård eller att där alltid fanns någon som kunde skjutsa mig till veterinären, köra foder, hö och strö och allt annat man kan tänkas behöva, skjuts till station när man åker på tävling och utställning. Den lilla skalan min mamma stod för när hon levde var avgörande för att jag skulle kunna ha kvar min nystartade uppfödning då tillgång till körkort och bil är trots allt en väldigt stor del för att kunna ha kul och få viktiga saker gjort som tillhör att ha uppfödning och djur överhuvudtaget. Min uppfödning får vänta då jag längre inte kunde ha kul tillsammans med mina kaniner på tävlingar och sammankomster, parningar utanför länet m.m. I slutändan tog det bra all min tid och ÄNDÅ han jag aldrig med att umgås och busa med mina kaniner enligt önskemål. För guds skull njut av era kaniner istället mycket lättare och roligare! Köp kanin från en bra uppföare istället om det är ett nytillskott ni är ute efter. Mindre ansvar och erfarenhet krävs för detta och jag lovar er att om ni vill ta en kull ngongång så har ni hela eran framtid på er att förbereda inför detta. Att para en femårig hona är inte accepterat pm den inte redan fått kullar tidigare i sitt liv. Hanen skall helst vara så gammal som möjligt för att säkerställa att han är frisk och kan ge friska avkommor utan problem med sjukdomar och tempraments problematik.
Tänk över det här, en extra gång. Jag lovar er att det är så mycket mer än vad ni ens verkar vara medvetna om nu. Läs på och lyssna på andra. Kanske hitta en uppfödare i närheten att dela erfarenheter med hjälpa till hos och ha som eran mentor i avelsarbetet och här finner ni också mycket information och erfarna uppfödare i alla åldrar.
Lycka till!
Tack jag är honans ägare och hon är en hollänskkanin och är fem år hon har parats 3 gånger tidigare men har inte varit med någon gång men hanen är 2 år.jag håller med att honan är lite tjock och ska ge henne lite nyttigare mat och mindre.Och ALLA säger att vi ska läsa på och vi ska isåfall inte para dem inom typ ett två år och vi är beredd på det jobbigaste men är inte ens säkert att vi ska para dem.vi ska också ha potentiella köpare innan vi parar dem! Finns det några bra faktasidor om mer PARNING? Tack för alla hjälp tipsa mer gärna!👍😊
kolla
www.kaninmagazinet.se
Där står lite mer om Avel.
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

#51 Kaninen är 5 år och du tänker vänta 1-2 år med att para henne, det är nog ingen bra ide, hon är gammal redan nu för att paras.
Min hona blev tjuvparad vid 3 års ålder, hon klarade tyvärr inte av förlossningen, så jag skulle aldrig aldrig para en så gammal kanin!
Dessutom om hon är tjock tar det ett tag att banta ner henne, då dröjer det ännu längre tid innan hon blir parad. Men hon är redan för gammal!
Var glad för det du har, Njut av er tid tillsammans för nån dag kommer hon vara borta. Vilket jag har lärt mig 😕
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story

Visserligen hade kaninen haft kullar tidigare, 5 år är väl ok att para om honan är i bra kondition, men nu var hon ju dessutom tjock.
TS - Du antyder att bara för att ni är 14 och 15 år så kan ni allt om kaninavel och inte behöver läsa på. Men tyvärr är fallet inte så, man skall alltid läsa på om kaninavel innan man börjar med det. Jag kännet väldigt många vuxna uppfödare som började med uppfödning i vuxen ålder och de läste på och var väl förberedda innan de parade.
Jag tog min första kull när jag var 14 år och då hade jag läst på ungefär under ett år, men jag lär mig fortfarande och tycker det är jättekul.
Och som jag kommenterat i ett tidigare inlägg bör du inte para din hona eftersom hon är överviktig och även om du får ner henne i vikt lär det ta ett tag och när hon väl är nere i rätt vikt kommer hon blivit för gammal.
Ett tips?, avla inte nu. Läs på ett BRA tag, gå gärna med SKAF. Skaffa sedan in avelsdjur i bra ålder. Gärna med stamtavla, eller härstamningsbevis så ni har koll på vad som finns bakom.
Hälsningar Amanda och kaninerna
Håller med #57 Gör så! Även om du inte tycker att ni behöver läsa på, det är snällt för kaninerna. Har läst om kaniner i över ett år och vågar inte ta min första kull än. Vill bli riktigt kunnig så inget går fel 🙂
// Johanna
En sammanfattning av vad de flesta sagt till er: Para inte, honan är överviktig och gammal, man ska inte para honor över MAX 2 och ett halvt år (ungefär), och eftersom din hona är 5 år ska du absolut inte para.
Läs på, läs på, läs på, det kommer ta tid, mycket tid, men efter det kan ni köpa avelsdjur som passar till Avel och börja avla.
Titta på kaninmagazinet.se, jätte bra sida.
#59 Man kan visst det para honom som är äldre än 2½ år. Kan bara 3-4 åringar med, om de haft kull innan, men över det är inte lämpligt. 🙂