Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1183 ggr
[krysopras]
0

Upphittad kanin

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår hittade jag en kanin i Helsingborg och fångade den. Den är gul med sotiga tecken, en hane. Jag har lagt ut den på hitta djur och ett ställe till, men det är väl nån som har släppt ut den troligen =(

Men vad gör man med en upphittad kanin? Jag har en kanin redan och är rädd att den här kanske har nån sjukdom som kan drabba min kanin. Just nu är han i min kanins utebur.

Tinkelbell
0

Gul/svart Japantecknad kallas han färg :)

Jag kan dela informationen på en facebook sida om du vill? Om det är okej att jag lånar bilden?

Kan du PM:a din email eller liknande som jag kan dela med mig av, så kan de kontakta dig om någon vet vems den är :)

Mvh Hela stora familjen <3

Dvärgvädur
0

Ånej, inte en till stackare :( Du ska såklart få tips?!

Du kan sätta upp lappar på anslags tavlor i tex affärer. Varför inte ringa till polisen när man hittat en kanin och man gör det när en hund/katt är upphittad? På lapparna kan du ha med en bild på de och skriva att den är gul/svart japantecknad, kanske är lättare för ägaren att se. Det är smart att ha honom i uteburen. Är du osäker på att den har sjukdom kanske du kan åka till veterinären eller är det osmart? :) Kolla på anslags tavlor och se om det finns annonser med en borttappad kanin sökes? Då kan du ju ringa till annonsören och fråga om du har det den söker.

Är inte så värst duktig på sådana saker då jag själv aldrig upphittat ett djur :P Hoppas mina tips? iaf hjälpte liite 🙂

// Johanna

Medarbetare på Dvärghamster iFokus

[krysopras]
0

Tack jättemycket!

Jag har lagt ut honom på hitta djur och ett ställe till, men jag skrev bara gul med svarta tecken. PMar dig, Tinkerbell, vore super att få ut det på FB!

Ska observera honom noggrant nu idag, han verkar inte sjuk men man vet ju inte. Min kanin är vaccinerad men det finns ju andra sjukdomar.

[krysopras]
0

Igår hittade jag små svarta eller brunröda djur (insekter) som kröp i pälsen i hans ansikte. Jag knäckte dem med naglarna. Loppor, nykläckta fästingar? Igår var den första vårdagen. Då brukar fästingar kläckas.

Hans hud är helt fin och pälsen mjuk och silkig. Bara de här djuren, kanske 10 st, i hans ansikte och 2 på hans öron, de sprang inåt i pälsen när jag försökte ta dem. De var ca 0,5 mm långa. Någon som har en idé om vad de kan vara för ena?

Tinkelbell
0

låter som loppor eller ev älglöss. Oavsett så ha handskar på dig när du hanterar honom sen för om det är något av dom alternativen så kan dom överföras till dig! Inte så kul att ge sig själv ett lopp/löss-bad ;) Eftersom kaninen blir väldigt stressade av bad och du dessutom inte känner kaninen så hade jag kontaktat en vet som kanske kunde ge något tips? på vad man kan ge mot olika kryp-invasioner.

Tänker något som man kanske kan droppa i pälsen, som likar medlet man ger till katt/hund om de har öronskabb.

Eller om du känner att du vill lägga ner lite pengar, ta honom till en veterinär så de kan undersöka djuren och konstatera vad det är :)

Har du funderat på hur du ska göra om ingen hör av sig och vill veta av honom?

Mvh Hela stora familjen <3

[krysopras]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om absolut ingen vill veta av honom och han visar sig vara frisk så skulle jag kanske kunna ha honom själv. Då fick han bli kastrerad. Det verkar inte finnas någon här omkring som tar emot kaniner. Försökte förra gången jag hittade en kanin, Bamme som jag har nu. Ringde polisen och olika hembygdsgårdar. Ingen var intresserad. Polisen tog upp anmälan men hade inga tips?. Ja, ja, nu är jag ju glad att jag har Bamme.

Idag var där inga svarta djur. Han var så söt och åt kålbit ur min hand. Jag har bytt kläder när jag varit hos honom, duschat och handspritat så inte Bamme ska få nåt mög. Här är en ny bild.

Stinastygg
0

Men åh vad fin!

Lycka till med den…

[krysopras]
3

Nu är han vaccinerad. Med nya dubbelvaccinet som man bara behöver ge 1 ggr/år.

Jag tror de där små svarta var små nyckläckta fästingar som krupit upp på honom för nu har våren kommit hit för det har inte synts nåt mer, hans hud är helt fin o vit o slät. Han har god aptit och är mycket pigg. En fin kanin! Han var så duktig hos veterinären, satt så fint i mitt knä och kinkade inte =)

marithaj
1

Åh låter som en superhärlig kaninkille! Och vilken läcker färg han har!

Sån himla tur att det var just du som hittade och lyckades fånga in honom. 

All heder till dig, krysopras, som lägger ned tid och pengar på den lilla krabaten!😃