Vad går ni efter då ni avlar?
Jag läste i en tråd här att man visst inte ska avla om man inte kan färger, jag själv är skitdålig på färger varje gång vi ska sälja en kanin sitter man där vid färgatlasen och svär.
Men rasen jag ska har ingen "förbjuden färg" så resultatet på färg spelar ingen roll (förutom dubbelbrokiga såklart, men det har ju mer med hälsa att göra än färg).
Så jag tänkte fråga vad kollar ni efter då ni avlar?
Jag kollar om dom är en bra mamma (eller att man tror att hon vara det), att kaninen är snäll mot skötaren, att kaninen är nyfiken, att den tar fodret bra, att kaninen är frisk, att man inte förstärker udda drag (rex päls, hängande öron etc men jag har aldrig haft nån så udda gottis) etc etc att det är en bra gotlandskanin helt enkelt men jag har aldrig sett en utställningskanin/hoppkanin i verkligheten ens så jag har ingen aning om hur man bedömer sådant.
Går man efter saker som färg (för vad jag förstått så finns det "förbjudna färger" inom tävling) eller…. ja jag har ingen aning huvudform? om man inte vill ha helt omöjliga kaniner så måste man väl ändå också gå efter bra modersegenskaper och bra temprament mot skötare eller?
l'm back
Jag har ju ett visst mål med min Avel. Jag avlar för att få fram fler rysstecknade dvärgvädurar och i denna Avel kan jag bara använda vissa färger för att de rysstecknade ska bli godkända. Även för att få fram kaniner där man inte känner knutor på ryggen, fina huvuden och bra öronknotor.
Men det är självklart att jag inte skulle vilja blanda in kaniner som har tendens att bli aggressiva eller att bli väldigt jobbiga i dess "tonåren". Detta är inget jag vill ha i min Avel, för jag har varit med om aggressiva kaniner och det är inget jag vill ha att göra med. Och skulle någon hona trots bra temperament tidigare visa hot mot ungarna där hon attackerar dem eller liknande skulle jag plocka denna hona ur Avel.
När det gäller mina hoppare/kelisar så har jag egentligen inget jag går efter mer än om dem visar tendens att kunna hoppa och att kaninen inte är aggressiv på något vis.
Jag tycker det är väldigt viktigt med ett bra psyke på kaninerna.
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt