Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 4047 ggr
sländanskaniner
7

Kaninungar födda 19/3 dagbok

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag föddes 6 stycken friska och raska kaninungar!!

Suuperglad :D

Ser ut att bli mycket japaner :p

Här kommer ni även få följa deras utveckling!

Alvirpo
0
LillaSnö
0

Följer gärna, vilket gäng =)

sländanskaniner
0

#1#1 Kul! :D

#2 ja, hehe, bara fått 3 och 4 innan.. xd

Eldsjärten
0

Följer såcklart! :D

meerschweinchen
0

Grattis! Roligt med bebisar :D

Mvh Sabine

zezagena
2

Grattis till hela 6 friskusar!

sländanskaniner
0

Idag är ungarna ett dygt gamla och alla är friska och pigga! Tog några bilder på de i dag. Texten under numret behöver ni inte bry er om, bara för min egen skull 

Ser ut att bli 5 japaner och en i någon annan färg.

sländanskaniner
0
sländanskaniner
0

Sedan har jag en fråga. Kan inte ungarna bli blåögda om bara hanen bär och har det?

sländanskaniner
0
sländanskaniner
0
sländanskaniner
0

Vad kan detta vara för färg tro?

sländanskaniner
1

Tänkt lite på kullnamn och det blir nog ''stadsnamn''.

Som:

Paris

Texas

Chicago

Havanna

Dallas

Tokyo

Austin

Sahara

Tenessee

London

Miami

Milano

Casablanca

Dock har jag inte kommit på något gemensamt tema för dessa.

JonEwe
0

Söta! ❤️

Elin_d
1

Åhhh! Jag ÄLSKAR japantecknat! :D

Följer tråden! :)

tilde&twix
0

#12 Wienertecknat? Svart/blått wienertecknat?

Med Vänliga Hälsningar ♡ Tilde & djuren ♡ Innehavare av Fairytales Kaniner

[Guldvingens]
0

Ts: pappan har vita öron? För du ser ut att ha ett gäng vitörade :P

Den sista okända kaninen ser ut att vara svart wienertecknad, kan även vara blå. Ljuset kan luras en del.

Vitörat fungerar som manteltecknat, räcker att en förälder är det för att ungarna ska bli det. 

Ungarna kan bli blåögda, räcker att en förälder är wienertecknad (blåögd). Men vilka som blir det, och hur många som blir det, det är slumpen. 25% säger genetiken, om du har en wienertecknad och en som inte är det. (Xx + XX = XX XX XX Xx) Men den summan får man slå ut på 100, så om hanen får 100 avkommor så kommer ca 25 av dem bli wienertecknade. Vem vet, kanske har du turen att få en hel kull wienertecknade blåögda nu. Och nästa kull inte en enda :)

Smedserods
0

#17 Nej teoretiskt sett blir 50% wienertecknade och 50% blir det inte. (Xx + XX = XX XX Xx Xx) Sedan är det ju såklart slumpen som avgör om ungarna blir det och hur mycket det syns. 

TS: Underbart fina ungar! 😃

[Totoros kaniner]
0

underbart a få följa!!! jag var över hos min granne förra helgen o höll i en 4:veckors….. suck man blir bara kär!

LeaHumlan
0

Följer :))

Ni är de bästa som finns, Lea, Jamie, Trix, Humlan, Lilja <3
Medarbetare på Lejonkanin ifokus
www.minkaninblogg.blo.gg

sländanskaniner
0

Kul att så många följer :D

#17 Nej, pappan har inte vita öron. Tyckte också vissa såg ut som vitörade ? :o

Aaha, men de ser ut att vara wienertecknade en hel del av de, i alla fall den sista. Blir de blåögda då också..? Btw kan man inte se när de är typ 2 dagar runt ögonen Vilken färg? de har?

[Guldvingens]
0

Har du bild på föräldrarna? :) Vore kul att se :)

sländanskaniner
0

pappa kalle

sländanskaniner
0

och mamma bea

[Guldvingens]
0

Pappa Kalle är vitörad och wienertecknad :)

Så ja, du har vitörade kaninungar där :) kul!

Melao
0

#16 och #17

Visst kan väl inte ungen vara svart/blå i och med att båda föräldrarna är gula (japan). Antingen är ungen gul (madagaskar, viltgul, kanel etc.) eller så är den en japan med väldigt mycket mörk teckning. Skulle gissa att den är wienertecknad också.

Oho för att satsa det sista på mirakel!

[Guldvingens]
0

Det har du rätt i, jag skyller på sömnbrist ;)

Men den ser inte japan ut, och inga andra mörka färger är ju möjligt som sagt. Detta var konstigt… 🤔

[Guldvingens]
0

Hon har inte träffat någon annan hane också? :O För det är inte genetiskt möjligt med något annat än gult, precis som Melao sa…

Finnsan
1

Vilka spännande färger! Grattis till kullen :) #25 pappan har väl inte vita öron? Men jag ser ju att han har vita tassar, bröst och nos/bläs.. Men ska inte minst öronen vara vita för att det ska vara vitörad? :) Jag tycker de ser wienertecknade ut..

Mvh Sanna ❤

Utblickens kaniner
Http://utblickens.weebly.com

sländanskaniner
0

#25 är han vitörad :o? Vilka ungar ser ut att vara det? :) ja, skumt de där.. H*n ska ju bara kunna bli något gult, eller Japan då. Men Japan ser det ju verkligen inte ut att vara och något gult är det för mörkt för. Men kanske kanel/Madagaskar wienertecknad, fast känns fortfarande väldigt mörkt för det:o nej hon har inte träffat några andra hanar

sländanskaniner
0

#25 är han vitörad :o? Vilka ungar ser ut att vara det? :) ja, skumt de där.. H*n ska ju bara kunna bli något gult, eller Japan då. Men Japan ser det ju verkligen inte ut att vara och något gult är det för mörkt för. Men kanske kanel/Madagaskar wienertecknad, fast känns fortfarande väldigt mörkt för det:o nej hon har inte träffat några andra hanar

[Plumskaniner]
0

följer!

[Guldvingens]
1

Ja, på den bilden ser han onekligen vitörad ut. Du har inte en bild i ett annat ljus? :)

sländanskaniner
0

#33 kan inte ladda upp bild här eftersom jag är på mobilen, men ger dig en länk. Om jag har gästlösen så är det galant tror jag. http://dayviews.com/slandanskaniner/513510324/

sländanskaniner
0

#33 här är bilden

[Guldvingens]
0

Fortfarande inte jättebra ljus. Men han ser vitörad ut även där . Med tanke på att flera ungar ser ut att vara det också så måste han vara det.

sländanskaniner
0

Ne, vet, har inga bättre bilder :c

Men vilka ungar se ut att vara det?

[kiiiwiii]
0

Kan vi inte få se fler bäbisbilder? :D Jätte fina kaniner du har!

[CruellaDeVil]
1

Vilken fin kull! Måste också följa den!

sländanskaniner
0

#3ått

Mjo, i morgon kanske det blir lite bilder :D

Tack !

Kickan90
0

Hejsan är inte din hane besläktad med calzone??
bara så du vet så har han gett bettfel, så du får tänka på det med ungarna och kolla riktigt noga på framtänderna även om det kan bli "missbildade" tänder i gommen längre bak.

de bör ej heller isåfall säljas till Avel och du skall berätta att det kan finnas för intresserade köpare :) så kika lite i papprena som du har och se om de är besläktade med honom så att du kan hålla lite koll på det då. tycker att du har rätt att få veta det, men färgerna lät lite för lika en hona som jag vet var efter calzone för att jag skulle klicka vidare. Men fina var ungarna såklart :)

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

sländanskaniner
1

#41 Hej! Ja, det är han. Jag fick nyss reda på detta, tråkigt såklart. Hur ser man detta i så fall? Vad jag har hört måste ungarna få det från båda föräldrarna för att få bettfel? Men de kan ju bära på det och de kan i sin tur ge det om honan bär på det? 

Självklart kommer ägarna inte få avla på de. 

Tack! :p

zezagena
1

Pappan ser inte WA vitörad ut tycker jag. Kan den mörkaste ungen vara havana om mamman bär på det oxå..? Om ngn förälder blåögd kan de ljusaste absolut bli bö el oddeye 😃

sländanskaniner
0

#43 ne, tycker inte riktigt heller det.. Dock ser speciellt en utav ungarna ut att vara det.

Ja, mamman bär ju på havanna så..

[00emi07]
0

vilka sötisar!❤️

lycka till!!!!!🙂

sländanskaniner
0

#45 tack !! 😃

Finnsan
0

Pappan är inte vitörad skulle jag säga nu när jag fick se den andra bilden :) han har ju inte de bakåt heller :) Unge 1 ser ut att ha vita/ljusa öron, men skulle nog säga att den är wienertecknad och inte vitörad. Jag har 3 vitörade kaniner hemma :)

Mvh Sanna ❤

Utblickens kaniner
Http://utblickens.weebly.com

Melao
1

#43 Den kan inte vara havanna eftersom båda föräldrarna är gula/japan

sländanskaniner
0

#47 ne, tyckte det var lite skumt.. 

#4åtta madagaskar/kanel då? kansike, men känns för mörkt för det . :o

Peak303
0

#44: Efter vad jag läst på mammans stam så bär hon inte på anlaget brun(havanna) då hennes mamma är zobelsiames brun. Det är inte samma anlag som havanna. :)

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

sländanskaniner
0

#44 Dock är mammans syster havanna, viltsiames havanna. :o

sfut
0

#50 hon kan bära på Havanna eftersom hennes mamma gett Havanna. Men det är ju inte säkert att hon bär på det :)

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

Peak303
0

#52: Läste bara det som hon hade skrivit. :)

#51: Hade du kunnat skriva stammen på mamman? Om du kan längre bak än de som stod på din DV?

-'  Malin Hultman

sländanskaniner
0

Kan försöka.. :p

Mor: Zobelsiames brun Far: Viltgul

Mormor: Viltgul Morfar: Svart brokad Farmor: Viltgul Farfar:Madagaskar

Tror farfarns mor var viltblå eller liknande.

Även viltgrå finns i släkten då mamman till ungarnas moster som parades med ungarnas mammas pappa fick det, de fick också viltzobel.

Rörigt, men hoppas du fattar..

Kickan90
0

det ser inte ut som havanna, har själv fått fram den färgen :)

ang bettfel så kan du ju ej kika på kindtänderna utan det får en veterinär göra men inte alltid att det syns på bebisarna.
sen får man alltid tänka på att eftersom calzone har gett så skall inga avlas på och man får kika på framtänderna och misstänker man något så in till vetten och undersök hörntänderna. fick veta precis nu att ytterligare en kanin fick avlivas pga bettfel från "uppfödaren".

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

Peak303
0

#54: Hur menar du med: "Även viltgrå finns i släkten då mamman till ungarnas moster som parades med ungarnas mammas pappa fick det, de fick också viltzobel." ?

-'  Malin Hultman

sländanskaniner
0

#56 Rörigt men.. Vi säger så här då. Chicko och trixie är föräldrar till bea. Och Doris är syster med trixie. Så Doris och chicko fick en kull, då fanns där viltgrå och viltzobel. Och då tänkte jag att bea hade det också.

-Erika-
0

Hej! Va kul att jag råkade klicka in på denna tråden! Jag har också varit och parat två av mina honor med Kalle! Såå kul att se att du fick så  många japaner! Det hoppas jag också att jag får! kommer hålla utkik här efter fler bilder på dina ungar! Lycka till

mvh/Erika

www.morotenskaniner.webs.com

sländanskaniner
0

#5åtta, jasså, när då :p?

ja, många japaner blev det :D

kommer bilder ikväll!

sländanskaniner
1

Klickade lite bilder på bebbarna i dag! Nu har de börjat få småsmå fjun på kroppen, så sööta :3

beebishög

sländanskaniner
0

bebisgög x2

sländanskaniner
0
sländanskaniner
0

Unge 1, svart/gul japantecknad wienertecknad?

Rätta mig om jag har fel

sländanskaniner
0

Unge 2, svart/gul japantecknad wienertecknad?

sländanskaniner
0

Unge 3, svart/gul japantecknad ev wienertecknad?

sländanskaniner
0

Unge 4, svart/gul japantecknad, ev wienertecknad?

sländanskaniner
0

Unge 5, är denna också gul/svart?

sländanskaniner
0

Unge 6, och denna då, vad är detta för någon tro…?

Peak303
3

Jag tycker att unge 6 ser ut som en japan fast med otroligt mycket svart på sig. :)

Man ser ränder på sidan och ryggen på den, samt lite på tassarna. Och det i huvudet ser gult ut på min skärm. :)

-'  Malin Hultman

sländanskaniner
0

ja, så kan det nog vara.. :p

sländanskaniner
0

men är unge 5 också gul/svart ?

Peak303
3

#71: Jag tycker alla mer eller mindre ser gul/svarta ut med eller utan wienerteckning. :)

-'  Malin Hultman

sländanskaniner
0

#72 kanske det gula inte ''kommit dit än'' bara. För h*n ser ut att ha vita och gula fläckar :o

Föresten så brukar man kunna se Vilken färg? de har på ögonen när de är typ 2-3 dagar, eller? Har i alla fall tagit kort och kanske man kan se ..?

Klara.b
0

så söta! 

*följer*

Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.

Melao
1

Håller med #69 om att unge 6 borde vara japan med extremt mycket mörk teckning.

sländanskaniner
0

Kan 5:an annars vara en zobeljapan?

Stinastygg
2

Gud vilka gulliga små rynkisar! ❤️

#58: Då måste ju även du se upp med bettfel och får inte sälja till Avel. Kanske dags att sluta para denne "Kalle" med fler honor???

sländanskaniner
0

Ställer frågan här i gen ang bettfel. Måste det inte ungarna ärva det från båda föräldrarna för att det ska bli bettfel? Men annars så bär de bara på det, och om ungarna då paras med en som också bär på bettfel kan det uppkomma? Eller?

Peak303
0

#78: Enligt vad som visats nu (inte fastställt som jag uppfattat det?) så måste båda föräldrarna bära/ha det för att det ska visas på ungarna. Men det räcker med att en av föräldrarna är bärare utav bettfel för att ungarna ska bli bärare. 

Därför är det bättre att från första början plocka bort kaniner som ev. bär på bettfel för att slippa riskera att det föds fler kaniner med denna gen. Bettfel är verkligen inget man vill ha in i stammarna. Då detta kan ge både grova överbett, underbett och även fel på kindtänderna vilket man inte kan se utan ett besök hos veterinär.

Så ska man avla på kaniner så ska man alltid kolla upp deras stammar och gärna kontroll para (även om det inte alltid visar något) för att verkligen vara säker på att där inte finns skit i stammen man avlar på. 

Just den stammen hanen har VET jag att det uppkommit både bettfel och bölder, där det tyvärr slutat med avlivning för att det blivit så pass jobbigt för kaninerna.

-'  Malin Hultman

sländanskaniner
0

#7nio okej, tack!

zezagena
1

Håller med # 77 + 79 japanteckn stammen i Sverige har varit drabbad vet jag av bettfel tidigare så jättetrist om det ökar igen.

#0 du visste ju inget förän parning gjord (?) men kanske Kalles ägare borde informera om detta till parnings-sugna att det en risk att Kalle bärare av bettfel

Peak303
0

#81: De är nog mer stammarna på alla satin, rex och satinrex kaninerna som kommer från ett visst led. Finns en del kaniner i dessa led man ska undvika för att slippa skit. 

Självklart att inte alla kaniner i dessa led bär på det skitet men man ska nog hellre vara kräsen just när det kommer till Avel och gärna undvika de kaninerna om man nu inte kontrollerat dem(genom linjeavel mm).

-'  Malin Hultman

zezagena
2

#81 Hört att äv normalpäls japanteckn dvv varit drabbade av bettfel. För nga år sen fanns nästan ingen få tag på utan defektbärarskap/defekt.. ( kanske därför så få uppfödare nu)..

#0 nu ska vi inte sabba din kanin-dagbok mera med detta pratet men känns rätt viktigt, sorry 😉

sländanskaniner
0

#81 Kalles ägare visste inte heller något eftersom blåzippans (där hon löpte honom) inte informerat henne om detta.

-Erika-
0

# Tack så jättemycket för informationen!!!!! Vi vill ju alla avla fram friska sunda kaniner med härligt temperament! Så då hoppas jag verkligen att det inte tog sig vid parningen 😕 Fy vad tråkigt att höra! hade jättemycket förhoppningar på denna kullen, skulle gjort min research bättre 😢 jättesynd…  Ska kontakta ägaren igen och även blåsippan och höra vad de har att säga om detta!!!!

sländanskaniner
1

bilder på bebbarna från idag, 5 dagar gamla!

sländanskaniner
0
sländanskaniner
0

Unge 1

Gul/svart japantecknad wienertecknad

sländanskaniner
0

Unge 2

Btw, någn som kan se vilken ögonfärg de har?

sländanskaniner
0

Unge 3

Gul/svart japantecknad

sländanskaniner
0

Unge 4

Gul/svart japantecknad

sländanskaniner
0

unge 5

sländanskaniner
0

unge 6

Gul/svart japantecknad

meerschweinchen
0

Unge 4 var ju bara för söt, älskade färgerna!

Mvh Sabine

[CruellaDeVil]
0

Supersöta!

sländanskaniner
0

i dag hittade jag unge 6 ihjälfrusen i bolådan (boet är utanför bolådan) fruktansvärt.. Beklagar . :(

zezagena
0

Aj vad synd. Tror flertalet blir brunögna men några av de gulaste kan ev bli blåögd/oddeye. Det brukar ej synas direkt de öppnar ögonen utan oftast när de är 3-4 v först är min erfarenhet

sländanskaniner
1

Tog bilder på ungarna som idag är hela 2 veckor!

sländanskaniner
1
sländanskaniner
0
sländanskaniner
0
sländanskaniner
1
sländanskaniner
1

Hela högen

Finns det några intresserade/eventuellt intresserade så är det bara att kommentera här eller skriva till mig i PM!

marmeladlennart
0

Vilka finingar! :)

[Ebidda98]
0

Gud så söta ❤

vevve89
0

Unge 2 är ju bara för söt=)

sländanskaniner
0

Ja, de är allt underbara :')

chilliekanin
0

Söta ❤️

//chilliekanin

Joie
0

Otroligt söta!

sländanskaniner
0

Här kommer lite nya bilder på de sedan i Söndags, i dag är de 4 veckor gamla!

Sländans Sahara

Normalpälsad SB ev RB

Hona

Tingad

sländanskaniner
0

Sländans Paris

Normalpälsad SB ev RB

Hona

Till salu

sländanskaniner
0

Sländans Dallas

Gul/svart japantecknad

Normalpälsad SB ev RB

Hane

Tingad

sländanskaniner
0

Sländans Havanna

Gul/svart japantecknad

Normalpälsad SB ev RB

Hona

Till salu

sländanskaniner
0

Sländans Tenessee

Normalpälsad SB ev RB

Hona

Tingad

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.