Åka bil med kanin
Är det okej att åka bil med kaninen i ca. 8 timmar fram och tillbaka? Eller är det bättre och mindre stressande för kaninen att lämnas på pensionat en vecka? Det är bara en Sverigesemester men lillan har däremot inte åkt bil i längre än en timme förut så hon är inte så van vid att resa.
Jag tror personligen att det är lugnast för kaninen att vara på ett djurpensionat eller om man har någon i sin närhet som kan komma hem till er och kolla till kaninen minst 2 gånger/dag eller som kanske kan ha den 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 Okej, pensionat har hon varit på förut och det fungerar bra, det tar dock en timme att åka dit. Hade bara varit så mysigt att ha med henne på semestern, det är jobbigt att vara ifrån henne. Men vill ju ändå göra det som är bäst för henne. Åtta timmar är kanske lite väl långt, men det är ändå bara två turer på flera år. Åker ju aldrig bort med henne annars.
#2 förstår hur du känner brukar lämna dom också när jag vet att vi ska exempelvis till funäsdalen vilket tar 5 timmar och sedan kommer åka mycket fram och tillbaka väl där trots att mina lille plutt älskar att åka bil går inte att ha honom i transport buren ställa ner den och stoppa in nr 2 i sin utan att han när jag vänt mig om skuttat i själva buren så han förflyttat sig ett antal meter bort så om nån någonsin ser en skuttande transportbur på väg mot bilen så är det Amai XD
http://www.youtube.com/user/lazyasshika
För min del så skulle jag ta med kaninen!
Kaninen vänjer sig efter ett tag :) Vår lille parvel Stampe hoppade upp i pappas (förarens knä) när han körde för att Stampe undersökte bilen - som har tidigare varit livrädd för. Det var inte så bra att han hoppade upp i pappas knä, men att våga hoppa över växelspaken för att slicka på ratten ser jag inte som att han var stressad direkt! Så jag tror snarare att det kan vara bra att ta med kaninen då den vänjer sig vid att åka bil :)
/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.
Jag hade med min hane till landet när han var yngre. Då är enkel resa ca 12-13 timmar. Han blev lite sur men det gick över på någon dag. Han åt dock dåligt i bilen så man fick ju hålla koll ordentligt. Han tycker inte om att bli rastad i sele heller men det fick han stå ut med. Då fick han i sig lite gräs iaf. Han är lite hemmakär.
Tidigare kaniner som följt med upp har vi kunnat rasta i sele när vi stannat för att äta själva. (ena satt med på uteserveringen) De tyckte bara att det var kul att få undersöka något nytt.
Beror mycket på hur kaninen är. =)