Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 696 ggr
Stinastygg
1

Rexungar 15/4?

http://kanin.ifokus.se/discussions/513b387ace12c43b12001d09-intressekoll-vasterbotten?discussions-1

Sally är nu parad med Bosse, och ungar kan förväntas födas kring den 15/4. Håll tummar, tår och tassar för att allt går bra! 👍

Stinastygg
0

Tänkte uppdatera lite:

Sally är mer revirig - hon blir snabbt irriterad på mig när jag vill plocka pluttar och skotta bort kissklumparna i toalådan.
Hon puttas, nafsar, och biter i spaden och försöker kasta undan den.
Dock tycker jag inte att hon känns tjurig och sur som när hon brunstade, utan bara mer bestämd med vad som är hennes space. Hon kan ligga precis utanför buren och "vakta" den också - om hundarna går för nära så sätter hon sej upp och stampar till, bara för att säga: "Kom inte hit! Mitt!"
Hon gör dock inte så mot mig eftersom jag alltid har nån matbit med mej när jag går fram 😉

Hon är också mycket hungrigare, eller snarare mer matglad - hon kastar sej över skålen när jag serverar pellets eller grönsaker, och nästan hetsäter; "Nomnomnomnom" tills det är slut. Även höet går åt i snabbare takt. 

Sist men inte minst så är hon tröttare. Hon sover oftare än förut, och sover också väldigt djupt. Hon kan ligga på taket till sitt hus, helt utfläkt på sidan, med kinden helt intryckt mot burgallret, haha.
Det ser väldigt obekvämt ut, men hon ligger ofta så, fastän hon har utrymme att lägga sig bekvämare i buren, samt är frigående och kan lägga sej nån helt annanstans om hon vill. Så ja antar att hon gillar det, knaskaninen. 

Hon gräver dock inte så mycket i buren, som sägs vara ett tecken på dräktighet. Men hon har ju dörrmatta i botten, och jag har inte satt in nån bolåda än…

Jaaa… Vad tror ni?

Linnet
1

Det är så olika på honor, en del märker man ingen skillnad, men just att dom blir lite sura och revirvaktande bruakr vara ett tecken på dräktighet, det kan även vara tvärtom att en väldigt revirvaktande hona blir jättesnäll och lätt att hantera i buren.

Men vad jag förstår så är det bara några dar sen du parade henne, jag har aldrig märkt nån förändring så tidigt i dräktigheten, annat än att dom börjat stöka och böka mer i buren, fast det kan ju lika väl bero på skendräktighet.

Bara att vänta och se.

Stinastygg
0

Bosse var här fr.o.m onsdagen den 13/3 t.o.m söndagen den 17/3.

Stinastygg
0

Kulltema är bestämt nu, och ett antal namn på temat utplockade. Så nu får de banne mig titta ut!⏰😉

Stinastygg
1

Vilken sierska jag är! Nog tittade de ut på det datum jag gissat! 😃

Grattis Sally, och välkommen till världen bebisarna! 🎈

meerschweinchen
0

Hehe grattis igen ;)

Mvh Sabine