Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 865 ggr
[00emi07]
0

Vill veta mer om parning!

Hej hoj! Du som är relativt erfaren kan väl svara på dessa frågor? (; 1. När ska en hona ha sin första kull? 2 . Hur länge tar det innan honan får kull efter PARNING? 3. Hur många ungar ungefär får honan i sin första kull? 4. Ska man hjälpa till vid födseln? Skriv gärna något eget om PARNING och när en kanin "blir mamma" Är helt ny inom området :P

[Luppa]
1

1. Jag brukar para mellan 8-12 mån.
2. Oftast 30-31 dagar.
3. 1-14 typ, beror helt på rasen.
4. Nej. Lämna honan ifred.

Fridaaaa
3

1. Beror lite på ras. Men dvärgkanin: 7-18 månaders ålder vid första kullen, ev upp till 24 månader, beroende på kaninen.

2. ca 1 månad, 28-33 dagar ungefär.

3.Beror på rasen 🙂 Och inidividen hur många hon får. större raser får i regel större kullar.

4. Nej, honan sköter det själv och i regel har hon fått när du inte är där.

Det är väldigt mycket man ska tänka på innan PARNING.
Så det är inget man "bara gör" för att man vill ha ungar eller så.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tlover
1

(du har fått bra svar på frågorna så jag ger ett tips? du inte undrat om)

Om man bara släpper ihop hona/hane utan att kolla om honan är brunstig så blir det inga ungar, alltså så stressas dom i onödan (hanen blir upphetsad, honan blir jagad eller jagar hanen för att skada honom)

Man kollar om honan är brunstig genom att kolla om slidan är svullen och rosa/röd. efter första gången man sett att hon är brunstig kan man räkna då hon brunstar ungefär var tredje vecka ( och direkt efter hon har fött men det är inte bra att para dom så ofta)

Tänk däremot på att det kan bli många ungar, tex en av våra förstföderskor fick 9 ungar. Kan man inte sälja alla är det ditt ansvar att ta hand om dom eller se till att nån avlivar/slaktar dom.

l'm back

[einstein99]
0

Hur kan man se om dem är dräktiga då?

[00emi07]
0

#4 undrar samma sak!

tlover
0

hon blir lite tjockare och börjar boa, däremot kan det vara skendräktighet också. Men blir hanen "klar" så är det ju ganska stor chans att hon är dräktig (om inte nu nån av dom är steril, är det första gången för båda är det svårt att veta).

l'm back

Fridaaaa
0

#4 Vissa ser man det på, för att de blir större om magen t.ex
Vissa ändrar beteende
Vissa märker man inte det på alls.
Så är lite olika 🙂

tlover
0

#7 vissa kan ha smugit över till hanen och man tror inget har hänt, man ser inget boningsbeteende men sen helt plötsligt då man ska städa så ramlar det ut 11 kaninungar ur boet 🤔

vi såg allvarligt inget på henne faktiskt, vi hade däremot testat att para henne tidigare (på en mer vettig tidpunkt) men det blev inget då så vi trodde nästan att hon eller han inte kunde.

l'm back

Fridaaaa
0

#8 Varför skrev du det till mig? Jag har inte kommenterat något ang det 🙂 Eller menar du ang svaret jag gav? 🙂 *snurrig*

tlover
0

#9 det var ang delen "ibland ser man det inte alls" men det skulle ju kunna hjälpa andra förståss också

l'm back

Fridaaaa
0

#10 Aha, då fattar jag hehe Skyller på för mycket pluggande idag 😉

lovemysack
0

Mina hoppkaniner brukar jag para vid 2 år. Men om jag ser att en hona är villig/brunstig "vill ha en kull" tidigare så brukar jag para då. :)

Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.

[00emi07]
0

Vänta lite här! (: vi tjejer har ju mens. Måste kanin honan också ha det (om dom nu kan få det) när hon parar sig??? (:

Fridaaaa
0

#13 Mens har tjejer pga ägglossningen bland annat.
Vi har inte "parningsredo" när vi har mens.

Kaniner har inte mens, de brunstar.

[RC1393]
0

#14 Tillägger att honor inte behöver vara i brunsten heller för att bli dräktiga, allt sätts igång först efter att honan är parad och styrs inte av någon ägglossningscykel eller liknande, som med ex. människor och hundar :)

tlover
0

#15: eller så försöker man para vid vad man själv tror är brunst och så blir det inget. Men att kolla efter brunst känns som ett säkrare kort än att bara chansa

l'm back

Fridaaaa
1

#15 Nej det vet jag 🙂 😉Men brunsten kan dras igång. Att en kanin blir dräktig utan att brunsta är inte stor 😉 När de ej brunstar brukar de ju ej vara parningsvilliga i regel och säga ifrån till hanen 🙂

[RC1393]
0

#17 Givetvis, tänkte bara tillägga det så TS förstod det också :)

tlover
0

Kom på en sak som kan vara bra att tillägga

Skriv ner datum för PARNING, och vilka som parats då är det mycket enklare att hålla reda på när ungarna ska komma.

vi har varit dåliga på detta måste jag erkänna (datum altså, vilka som parats vet vi även då det är tjuvisar) men vi håller på att bli bättre

l'm back

[00emi07]
0

Tack allihopa! Så, jag måste vara beredd att stå där med en kull jag inte fått sålt. när hon är brunstig kan jag para henne… Och sen " växer" hennes mage och hon bygger ett bo. Något jag missat? (:

Fridaaaa
1

#20 Det är mycket mer än så när man ska ta ungar.
Det är inte bara att "ta en kull", för att man känner för det. 
Plus att du måste vänta många månader till innan du kan para din hona (om det är just henne du tänkt para?)
Man behöver veta en hel del innan man parar, om kaninerna, om hur man avlar osv 🙂
Så jag hade kontaktat en bra seriös uppfödare som hjälper dig och lär dig först 🙂 Sedan måste dina föräldrar vara med på det ;)

[00emi07]
0

#21 ok, tack