Övertala sina föräldrar?
Hej! Jag är en 14 årig tjej som vill ha kanin. Jag har haft 2 hamstrar tidigare och en hund. Men nu vill jag alltså ha en kanin. Jag har alla pengar och jag har sagt till mina föräldrar att dom inte ska behöva ta hand om kaninen alls och att jag kommer betala allt. Men endå så säger min pappa och mamma NEJ direkt. Jag är väldigt envis så jag tänker inte sluta tjata i första taget. Men om ni vet något tips? på vad jag kan göra så får ni gärna berättta vad det är. Uppskattar allt! Ps: tänkte annars göra som min klasskompis. Hon köpte en kanin utan sina föräldrars tillåtelse eftersom hon inte fick. Har någon av er gjort det? Isåfall berätta gärna hur era föräldrar tog det! :) Uppskattar så gärna svar! :-D
Förstår ditt dilemma! Mitt förslag är att du hyr en kanin, över sommaren etc. Då får både du och dina föräldrar känna på hur kaninägandet är och dessutom är inget bindande.
Det är erat ansvar att kaninen har det bra och därför skulle jag aldrig rekommendera att köpa en kanin utan tillåtelse eller utan dina föräldrars vetskap. Men det förstår du säkert redan eftersom du är 14 år! 

Jag och min syster köpte en kanin utan lov när vi var 11-12 år. Den kaninen åkte mamma tillbaka med till uppfödaren dagen efter och vi skämdes rejält… Inte att rekommendera!
Du kanske kan låna en kanin på prov först och på det sättet bevisa att du kan sköta en kanin och ta ansvaret?
Emelie,
Proximas Dvärgkaniner
Se det såhär, att tjata hjälper inte, det tycker dom bara är jobbigafe. Intressera dom istället för hur rolig en kanin kan vara. Och vad man kan hitta på med en kanin. Sen kan man ju såklart inte få allt man vill ha. Även fast du säger att du ska betala allt så är det ändån dina föräldrars ansvar att ta kaninen till vetrinär o,s,v eftersom du är under 18år. Att göra som din kompis hade jag ALDRIG gjort. Risken finns ju att dina föräldrar blir rasande och gör sig av med kaninen. Ne, det skulle aldrig ens komma mig på tanken (jag är också 14år). Sedan ska ju som sagt kaninen ha mat, försäkras, vaccineras, ibland få ut olika mediciner (om den t.ex. Blir sjuk). En vaccination kan kanske ligga närmare 500-lappen. Sen kräver en kanin mycket tid! Även fast det "bara" är en. Den ska motioneras och gosas med varje dag. Några timmar om dagen bör den få komma ut i rasthage och tränas o,s,v. Dethär med kanin är inte alls lika lätt som man tror! Var nöjd för det du får och tjata inte en massa för det tjänar du absolut ingenting på. Det finns så många som inte ens har möjlighet att ha så många djur som du haft. Ne, tänk igenom detta NOGA och så önskar jag lycka til! :)
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
Gör en pressentation , visa vad du har lärt dej om raser , aktevering och prata om det dagligen.
Sitt inte häller och titta på massa olika kaniner , utan visa en.
Då ser dina föräldrar att du är mer serriös!
Men börja prata om kaniner , dagarna i ända.
Prata om raser , färger , burar , fakta över huvud taget.
Det hjälper.
Hyr böcker , och visa för din mamma att du läser osv.
Då tycker dina föräldrar att du är ansvarsfull , och så lär du dej på vägen.
Och ansvarsfull = mogen.
Då faller allt på plats!
Lycka till! 
Så var det för mig också, sen fick jag en kanin bara sådär.
Utan att jag visste hur man hanterar den eller något så mamma fick sköta om den och allting. Det viktiga är att du måste tänka på att du måste sköta om den ordentligt och läsa på, och när dem ser att du är aktiv och verkligen kan ta ansvaret tror jag dem kanske kommer säga ja!
Ska bara tillägga, att gör inte som din kompis. Oftast säljer fok ens inte djur till ett barn utan målsman under 16 år och dina föräldrar blir nog ännu surare om du gör det utan tillstånd.
Vi håller tassar & tummar! 
Dem kanske tänker på om kaninen behöver till veterinären? Kostar ju en hel del… Och går man som du bara i skola så har man ju inte dem pengarna och har dem då inte lust att hjälpa dig med dem pengarna så är det kanske därför dem inte vill att du skaffar kanin?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Att köpa en kanin trots att föräldrarna sagt nej, anser jag vara det dummaste man kan göra på fler än ett sätt. Dels visar man sina föräldrar att man inte alls lyssnar på vad de säger eller respekterar deras beslut, oavsett om man anser det är fel. Tänk då i framtiden om det är något annat du vill, då kommer de definitivt ha den händelsen i bakhuvudet. Då är det bättre att göra som de andra skriver och försöka visa ens föräldrar att man är mogen för kanin. Säger de fortfarande nej, ja då finns det inte mycket att göra än att vänta och hoppas att de ändrar sig.
För det första, du är 14 år, en kanin kan leva upp till den är 10. Hur har du planerat att kunna ta hand om den de närmsta 10 åren. gymnasiet är krävade och tar mycket tid. Och hur ska du göra sen när du gått ut gymnasiet. Vill du läsa vidare på högskolan kan du få problem med boeendet, det är i få studentbostäder man får ha husdjur. Vad gör du av kaninen då?
Även om du har egna pengar så kostar det. Blir kaninen sjuk kan veterinärvårdskostnaderna dra iväg även om kaninen är försäkrad. har du råd att betala akuta operationer och liknande.
Har du ordnad djurvakt som kan ta hand om kaninen om ni ska iväg på resa nånstans. En kanin behöver daglig tillsyn.
Kan du visa upp en god planering där du visar hur du ekonomisk ska lösa dyra veterinärkostnader och hur du ska planera in kaninen i din framtid de närmsta tio åren så har du kommit en god bit.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Jag tycker verkligen inte att du ska köpa en kanin utan lov. Det är elakt och respektlöst mot dina föräldrar. Risken är att de gör sig av med kaninen. Då tror jag att dom inte kommer lita på dig mer och då kommer du verkligen inte få en kanin
Mitt tips? är att söka upp en massa fakta om kaniner och så kanske du kan göra en liten bok/häfte om kaniner med massa fakta och tips? om hur man tar hand om en kanin. Visa den för dina föräldrar. Då kan du bevisa att du vet massa om kaniner och hur man tar hand en kanin och att du kan ta ansvar för det.
Boken/häftet behöver inte vara lång, du behöver bara bevisa att du har lagt ner mycket tid på det här.
Du kan också göra som #8 sa, att göra en ekonomisk planering!
Annars säger jag bara lycka till! 😃
Visa ansvar! Fråga om ni kan hyra kanin eller en vecka sådär. Visa att det är kul och försök att få med dina föräldrar i rutinerna! Det är ett det lättaste sättet tycker jag. Funkade för mig och hade jag aldrig fått med de på att hyra kanin hade jag aldrig haft lilla Pärla.
Att köpa kanin innan du är 18 år utan en förälders tillstånd ska du defenitivt inte göra! De kommer nog inte ta det så bra + att de kanske inte hjälper till med den, vem ska ta den till veterinären om den blir sjuk?
Tjata inte, fråga varför de säger nej och kom på en lösning.
😉
// Johanna
Medarbetare på Dvärghamster iFokus
Nej du ska absolut inte skaffa dig en kanin utan lov från dina föräldrar, då ser de ju att du är opålitligt och då kanske du aldrig får en kanin pgr av det + att det är väldigt respektlöst mot sina föräldrar, jag skulle aldrig kunna tänka mig att göra så.
De måste ju ha någon orsak varför de inte vill att du ska skaffa kanin, mina föräldrars orsak var att de inte ville ha den inomhus då de luktar så jag fick ha kaninerna ute istället.
vill du ha både kanin och hamster?
Frida
Tjata inte. Diskutera med föräldrarna. Varför säger de nej?
Be dem att lägga fram sina skäl och argument på ett sakligt sätt utan att vara sura eller bara säga nej. Du har rätt till en förklaring.
Lyssna på dem, acceptera att de har en åsikt och skäl för att säga nej, och kom lugnt och sansat med dina kloka motargument om du känner att du har det.
Ställ inte till med bråk genom att tjata för mycket, bli sur eller höja rösten. Var schysst mot föräldrarna så är chansen större att de är schyssta mot dig.
Men säger även som andra. Tänk på hur länge kaninen lever. När du är 18 år och går i gymnasiet har du kanske pojkvän, vill vara ute och festa med dina kompisar osv. Ligger skolan du går på ens på samma ort där du bor? Osv.
Lycka till
Jag tog reda på så mycket man kan ta reda på utan egna erfarenheter och berättade hur jag tänkt mig allt. Visade att jag kan ta ansvar och slutade tjata medans de tänkte över det :) Att köpa en kanin utan tillstånd rekommenderar jag inte, det blir jobbigt både dig och kaninen. Det minskar nog dina chanser att få en kanin också :) Lycka till!
Jag har köpt kanin utan föräldrarnas tillåtelse två gånger faktiskt, haha. Jag var dock 18 respektive 19 år vid dessa tillfällen. Föräldrarna blev ju inte skitglada direkt eftersom de sagt NEJ till fler kaniner hemma. Men när de väl fick träffa kaninerna så blev de stormförtjusta…
Med detta är inte mitt förslag att du ska köpa kanin utan tillåtelse men du kanske kan låna/passa en och därmed försöka få dina föräldrar att förstå hur underbara dessa djur är och hur duktig du är på att ta hand om dem!
Lycka till och stressa inte fram! :)
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Köpt inte kanin utan tillåtelse hehe vinner inte föräldrars tillit 😉
Tjata inte heller, eller försök övertala, biter sällan heller på föräldrar.
Kom med förslag att t.ex hyra en kanin över sommaren eller liknande.
Och sedan är det ju så, att även om du har pengar så har dina föräldrar ändå det största ansvaret plus att veterinärkostnad kan skena iväg om man har otur.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Om dina föräldrar inte vill binda upp sig så länge som en kanin lever kanske du kan få dem att gå med på att skaffa en äldre kanin från ett omplaceringshem eller liknande. Då gör ni en god gärning på samma gång!
Oho för att satsa det sista på mirakel!
#17 Bra ide :) Samtidigt får kaninen det toppen 😉
jag tycker du ska läsa på jätte noga och titta på er familje ekonomi om dina fräldrar har råd eller inte med en kanin
Att tjata är ingen bra idé för då blir dom bara irriterade och det är större chans att dom säger nej. När jag ville ha en kanin så gick jag hem till min kompis som har kaniner och sen när pappa kom för att hämta mig(jag var ganska liten då)så gick vi och hämtade en kanin och pappa fick hålla i honom. Sen kom hennes mamma och pratade lite om kaniner med pappa och sen lite då och då tog jag upp ämnet kaniner hemma och sökte information och så. :) Men du borde inte köpa en kanin utan tillåtelse för du kommer antagligen få lämna tillbaka den! Men som andra säger, prova att ta hand om en kanin! Men jag vill bara informera dig om att om du hyr en kanin från någon som brukar hyra ut så kommer den antagligen slaktas efter du lämnat tillbaka den bara så att du vet……. Men kanske du kan få ta hand om någon som du känners kanin? Dom kanske ska bort någonstans? :) Hoppas det går bra!^^
Men bara så att du vet, kaniner kräver en hel del tid att få tama och det går åt mycket Hö och halm -_- Men om man ger dom MYYCKET kärlek och tid blir dom din bästa vän! ^^
Kan tillägga att det tog ett år för mig att övertyga mina föräldrar om att skaffa kanin. Jag tror att de då märkte att det inte bara var ett infall utan faltiskt något jag verkligen ville eftersom jag aldrig gav upp. Sedan blir kaninerna som familjemedlemmar och dina föräldrar kommer säkert bli jättefötjusta i kaninen när ni väl får hem den. Min pappa lovade dyrt och heligt att det skulle bli kaningryta om han behövde mata dem någon gång, men nu kan det hända att han lägger in "godis" åt dem utan att någon bett honom ;) Så om du verkligen vill ha en kanin, se till att dina föräldrar förstår att du inte tänker ge upp. Tjata inte, men påminn ett par dagar i veckan för att visa att du inte glömt.
Oho för att satsa det sista på mirakel!
#22 samma här! xD dom gillade inte ALLS idéen men nu älskar dom kaninerna! Och när jag försökte övertala dom om att få en till kanin sa dom NEJ men jag gav inte upp och nu har vi två kaniner och mamma brukar säga: "dom har så roligt tillsammans, det är mycket bättre med två kaniner!"
Hämtade min första kanin gratis, själv med mina kompisar och när familjen kom hem efter att ha varit med familjevänner hela dagen satt det en kanin på mitt rum. :) Alla fastnade för henne, även om hon var ganska otam och så. RIP sötnöt ❤️
Kanin nr 2 fastnade jag för på Arken Zoo och ringde pappa, fick ett Ja. Pappa fick prata med en på Arken Zoo och jag köpte Po. Mamma blev jätte ledsen för hon visste att jag hade ringt till pappa för att jag visste att jag skulle få ett Ja av honom. Men jag sa att jag skulle lämna tillbaka Po men det blev inte av. Han är fortfarande kvar, och älskad av alla. ❤️
Kanin nr3 o 4 var mammas idé, så hahahah 😃
Men min taktik ska man nog inte gå efter. Men lycka till! 🙂
/Debra, Po - Tinky - Lala - Winky
One Direction - 8 maj, 13 o 14 juni. Läs gärna Corneliaochdebras.blogg.se
Om du inte får köpa en kanin, fråga föräldrarna om det är okej att vara fodervärd istället. Det är typ som att äga en kanin, men med möjlighet att lämna tillbaka den om det absolut inte skulle fungera. Förresten så är det många (iaf hopp-)uppfödare som också erbjuder sig att ta tillbaka en såld kanin om nya ägaren skulle behöva göra sig av med kaninen och inte hittar någon annan lösning.
På så vis får du ju möjlighet att visa för dina föräldrar att du klarar av att ta hand om en kanin, men att de samtidigt vet att dom inte "sitter fast med en kanin" ifall du inte orkar/hinner med eller skulle trötta, eller att det blir alldeles för dyrt eller jobbigt, eller vad dom nu har för skäl till att inte låta dig köpa en kanin.
Lycka till! 🙂
Mvh Linda, Northernlights Kaninuppfödning
~ Bloggen ~ Youtube-kanalen ~
Bunnies are like potatochips - you can't have just one 
En kanin ska inte köpas utan målsmans tillåtelse. Endast elakt och respektlöst mot dina föräldrar, kaninen och säljer. Om jag hade haft barn och hon/han hade gjort så mot mig skulle jag lämna tillbaka kaninen direkt. Även bli väldigt arg och besviken.
/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.